אוניית האמוניה עוגנת בחיפה (צילום: פרופ' אהוד קינן)
אוניית האמוניה עוגנת בחיפה (צילום: פרופ' אהוד קינן)

הפרופסורים לממשלה: "עוקבים בבעתה אחרי אוניית האמוניה"

מאמץ קדחתני של עיריית חיפה ושל מחברי דוח סיכוני האמוניה למנוע את כניסתה של אוניית האמוניה ואת מילויו המחודש של המיכל, וזאת על רקע דיון בנושא בישיבת הממשלה

פורסם בתאריך: 2.4.17 10:33

קבוצת הפרופסורים שחיברה את המסמך המזהיר מפני סכנות מיכל האמוניה, ששימש כאחד מהגורמים ששכנעו את בית המשפט להורות על ריקונו, שיגרה אתמול (שבת) מכתב לשרי הממשלה המזהיר מפני חידוש פעילות המיכל. ברקע כתיבת הדברים – דיווח על כוונה של ראש הממשלה להעלות את נושא מיכל האמוניה בישיבת הממשלה היום, ודיווח נוסף על כך שאוניית האמוניה עושה דרכה לחיפה.

ראש העיר חיפה יונה יהב פרסם לפני זמן קצר בעמוד הפייסבוק שלו הודעה שבה נכתב: "אני מבין שמי שעומד בראש המהלך להכנסת אוניית האמוניה לחיפה הוא מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר. מבולבלים? גם אני".

"המצב הנוכחי, של ייבוש כמעט מוחלט של המיכל, הוא חסר תקדים בכל שנות קיומו", כתבו הפרופסורים במכתב, "חימום דפנות המיכל מציב רמה חדשה של סיכון, שהמיכל הגיע אליו בפעם הראשונה בהיסטוריה של 31 שנותיו. על פי בדיקה של המיכל שבוצעה בחודש פברואר 2015 בשיטות של פליטה אקוסטית קיימים במיכל פגמים חמורים, בעיקר בחלק התחתון שלו".

מתוך עמוד הפייסבוק של ראש העיר חיפה יונה יהב

מתוך עמוד הפייסבוק של ראש העיר חיפה יונה יהב

מחברי המכתב מזהירים שבנוסף לסדקים הקיימים עבר המיכל לאחרונה מאמצים תרמיים והתחמם, כך שהמילוי המחודש יגרום למתחים חמורים ולסכנות הנובעות מפריכות המתכת. "ריכוז כל המאמצים הללו באזור התחתון שבין הדופן לרצפת המיכל, שהוא מועד לפורענות, עלול להביא לקריסת המיכל ולהתבקעותו בדיוק באזור המוחלש", הם מזהירים. לדבריהם, אין להתייחס לאירוע כזה כאל דליפה רגילה שניתן לשלוט בה. הם מדגישים כי "מיכל שמתבקע בתחתיתו מתנהג כפצצה ועלול לעוף באוויר מרחק של עשרות מטרים ולקחת איתו את חומות הבטון שאמורות להגן עליו". האמוניה הנוזלית, הם מזהירים, עלולה לעבור את הגדר ולהגיע בקלות אל מי הים. ממקרה כזה הזהיר דוח גנוז של רפא"ל לפני 30 שנה, שלפיו האמוניה שתגיע לים תיצור ענן של 5,000 טון של גז קטלני שיכסה שטח של מאות קילומטרים רבועים.

"כמו כל תושבי מפרץ חיפה", הם כתבו, "גם אנו עוקבים בבעתה אחרי מסלול האונייה שנמצאת כבר בדרכה לארץ ועלולה להגיע בעיצומן של ההכנות לחג הפסח. אין ספק שגם ארגוני החבלה למיניהם עוקבים אחריה. הסיכוי לפגיעה חבלנית באונייה הוא כעת גבוה מהרגיל, מכיוון שכל ארגוני החבלה באזור יודעים שזאת אולי ההזדמנות האחרונה שנותרה להם להוציא אל הפועל פיגוע המוני שעלול להביא למאות אלפי הרוגים. ידוע כי בידי ארגונים אלה הנשק המתאים לביצוע הפיגוע".

הכותבים – פרופ' אהוד קינן מהטכניון, חתן פרס נובל פרופ' דן שכטמן מהטכניון, פרופ' יואל ששון מהאוניברסיטה העברית ואחרים – מסכמים: "הגענו היום לנקודה קריטית מבחינת הצטברותם של גורמי סיכון, אשר רק אם אחד מהם יתרחש האסון שייגרם עלול להיות הנורא מכל מה שידעה מדינת ישראל מאז הקמתה. זו אינה גזירת שמים. מדובר בהעמדה של שיקולים עסקיים מול חיי אדם. החלטה להתיר את כניסת האונייה ואת מילוי המיכל במצבו הנוכחי מהווה הימור על חייהם של מאות אלפי בני אדם וחוסר אחריות בממדים שאף ממשלה בישראל לא הגיעה אליו לפני כן".

בתוך כך נודע שהדיון שהיה אמור להיערך היום בבית המשפט העליון בבקשת העירייה לבטל או להגביל את עיכוב ביצוע פסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי לריקון המיכל נדחה ליום שלישי. עם זאת, בא כוח היועץ המשפטי לממשלה הצהיר כי עד למועד הדיון לא יינתן על ידי הממשלה אישור להכנסת אוניית האמוניה.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר