דייגים (צילום: אילן אסייג)
דייגים (צילום: אילן אסייג)

רשות הטבע והגנים דורשת לדחות את עררי הדייגים

רשות הטבע והגנים דורשת מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לדחות את העררים שהגישו הדייגים באזור חיפה נגד איסור הדיג בשטחי תוכנית שמורת הטבע הימית ראש כרמל. הרשות: "לדייגים אין זכות קנויה על הים. מקרקעי הים הם מקרקעי המדינה, ועל כן הם שייכים לכלל הציבור"

פורסם בתאריך: 27.1.19 07:58

בתגובה שהגישה לחמשת העררים של הדייגים באזור חיפה נגד איסור הדיג בשטחי תוכנית שמורת הטבע הימית ראש כרמל, דורשת רשות הטבע והגנים לדחות את העררים בנימוק ולפיו "התוכנית נועדה לשרת את הציבור הרחב, לרבות נופשים, שחיינים, גולשים, צוללנים ושייטים, הזכאי ליהנות ממשאבי טבע מיוחדים".

הרשות היא יוזמת התוכנית המייעדת לשמורת הטבע הימית שטח של כ-50,000 דונם מול חופי חיפה. כפי שדווח ב"כלבו – חיפה והצפון", איגוד הדייגים בישראל ועמותת דייגי הדיג החופי בישראל הגישו עררים על החלטת מליאת הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף) מסוף חודש אוקטובר לאשר את התוכנית. בעררים שהוגשו לוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה נטען כי התוכנית גורעת חלק מהותי משטחי הדיג הזמינים באזור חיפה ומהווה פגיעה קשה ולא מידתית בדיג החופי באזור זה, שגם כך נמצא במצב קשה, וכי פגיעה זו תביא לקריסה מוחלטת של הדיג החופי במרחב חיפה. על החלטת הוולחו"ף הוגשו שלושה עררים נוספים על ידי דייגים מהאזור, וגם בהם נטען כי פגיעת התוכנית בענף הדיג אינה מידתית.

בתגובתה לעררים כתבה הרשות: "התכלית העומדת בבסיס התוכנית היא שימור סביבה ימית אקולוגית יוצאת דופן בים התיכון הישראלי – סביבה המכילה בתוכה בתי גידול נדירים וריכוזים גדולים של מינים נדירים. סביבה זו, אם לא תוכרז כשמורה ימית, נתונה לסכנה של הידללות במספר הפרטים ממינים אלה והרס בתי גידול ייחודיים".

 

 

במענה לטענה בדבר פגיעה בעיסוק בדיג נטען בתגובת הרשות: "גם אם מדובר בפגיעה, הרי שהיא מינורית ושולית ונועדה לתכלית ראויה. הדייגים רשאים להמשיך ולפעול בכל מרחבי הים הפתוח שמעבר לתחום התוכנית במסגרת משלח ידם. עוד יודגש כי לדייגים אין זכות קנויה על הים. מקרקעי הים הם מקרקעי המדינה, ועל כן הם שייכים לכלל הציבור. התוכנית אינה מפרה זכויות יסוד ודווקא נועדה להגן על הציבור הרחב אשר זכאי לרצועת ים טבעית ומוגנת, שנועדה לשמר סביבה אקולוגית נדירה ולאפשר לציבור הרחב ליהנות ממנה, והכל תוך פגיעה מינורית בפעילותם של הדייגים. מצפון, מדרום וממזרח לשמורה קיימים שטחים שבהם ניתן לדוג בשיטות של דיג חופי. השמורה המוצעת תתמוך ותאפשר את שגשוג הדגה ושלל הדיג באזורים הללו. הדיג החופי מתבצע עד לעומק של 30 מטר, ולפיכך מדובר בשטח קטן יחסית מתחום השמורה".

על הצורך בהגבלת הדיג כתבה הרשות בתגובתה: "דיג מסורתי התפתח בתקופות שבהן צפיפות האוכלוסייה היתה נמוכה לאין שיעור מצפיפותה כיום. משכך היווה הדיג בקרבת החוף, המבוצע בשיטות מסורתיות וללא אמצעים טכנולוגיים, פעילות בת קיימא שאינה מוציאה ממשאב הדגים הימי יותר ממה שהמשאב מסוגל להתחדש. עם הגידול באוכלוסייה ובמספר העוסקים בדיג חופי-מסחרי ובדיג ספורטיבי כתחביב רב משאבים, ועם התפתחות האמצעים והטכנולוגיה בתחום, התערער שיווי משקל זה, וכיום נוטלת פעילות הדיג יותר ממה שהמשאב מסוגל להתחדש. לפיכך, לא ניתן כיום להתייחס לדיג חופי כדיג מסורתי כפי שהתקיים שנים רבות באזורנו. כיום יש הכרח לנהל אותו ולצמצם את היקפיו על מנת שימשיך להתקיים גם בדורות הבאים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אביתר הילל

    אין לכם ביצים מול משרד החקלאות ומול הגוררות בעומק שוטפים צבים ודולפינים וזורקי הרשתות שצריכים להקות שלמות.
    אתם באים נגד פנסיונרים שזה כל החיים שלהם.
    השחיינים שוחים, הגולשים גולשים, הנופשים נופשים מה הבעה ומה הקשר לדיג חופי – שגם ככה לא מוציאים כלום.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שמורות ימיות- אך ורק בשילוב דיג ספורטיבי בר קיימא! מנסים לנגוס עוד ועוד מהאפשרות של האזרחים לדוג דיג פנאי, כביכול בשם השימור… שטחי ראש הכרמל משגשגים באוכלוסיית דגים פעילה גם בלי עזרתכם המפוקפקת, רט"ג! הים שייך לאזרחים ולא לשתלטנים!

  3. שם

    אם החופים הם של כלל הציבור ולהנאת הציבור, מדוע אתם מונעים דייג בשמורה?
    הבנתי מדבריכם שישאר מקום לדיג מצפון ומדרום לשמורה, אבל אתם מכריזים עוד ועוד על שמורות, אז כמה באמת ישאר לדיג מהחוף?!
    ציינתם שגם ממזרח יהיה מקום לדיג, התכוונתם לכינרת?!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר