מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת בחיפה (צילום: רמי שלוש)

מבקר המדינה מותח ביקורת על העיכוב בפרויקט הכפלת המסילות

בדוח ביקורת על משבר התחבורה הציבורית בישראל מתח מבקר המדינה יוסף חיים שפירא ביקורת קשה על העיכוב בקידום הפרויקט להכפלת מסילות הרכבת בקו חיפה-תל אביב: "מלבד ההפסד התועלתי למשתמשי התחבורה הציבורית, לעיכובים בפרויקט זה יש מחיר כבד"

פורסם בתאריך: 13.3.19 18:08

בדוח ביקורת מיוחד שפרסם היום (רביעי) על משבר התחבורה הציבורית בישראל מתח מבקר המדינה יוסף חיים שפירא ביקורת קשה על העיכוב בקידום הפרויקט להכפלת מסילות הרכבת בקו חיפה-תל אביב. "מלבד ההפסד התועלתי למשתמשי התחבורה הציבורית, לעיכובים בפרויקט זה, שנועד לפתור כשלים הקיימים במערכת התחבורתית, יש מחיר כבד", כתב המבקר.

את התוכנית להכפלת המסילות משתיים לארבע יוזמת רכבת ישראל, והיא כוללת שדרוג של המסילות הקיימות ותוספת של שתי מסילות מהירות לצדן. ההכפלה מוצעת לאורכם של 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה ועד לקיבוץ שפיים – לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. בתיאור המצב הקיים כתב המבקר: "המסילה באזור חיפה היא עורק תחבורתי חשוב למטרופולין. חיבור המטרופולין למרכז הארץ הוא חיוני לקידום תנועת הרכבת לכל חלקי הארץ. לדעת חברת רכבת ישראל ואנשי מקצוע, תוואי המסילות הקיים מתחנת האוניברסיטה בתל אביב לצפון הגיע למיצוי הקיבולת במספר הרכבות שיכולות לנסוע בו, וכדי להגביר את התנועה בתוואי יש להכפיל את המסילות. לפי מסמכי חברת הרכבת, בשנת 2012 היא החלה לקדם את תוכנית הכפלת המסילות שתאפשר להגדיל את קיבולת הרכבות וגם להעלות את מהירות נסיעתן. במסגרת הכפלת המסילות יבוצע מנהור באזור העיר חיפה, אשר נוסף על ההיבטים הרכבתיים ייתן מענה הולם לחשמול המסילות ללא פגיעה בקו החוף ולחיבור העיר לים".

 

 

בהמשך הדוח צוין כי למרות שלפרויקט הכפלת המסילות יש "חשיבות גבוהה לפיתוח ולקידום התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה, ולפיכך קידומו היה אמור להתבצע במהירות", רק בחודש מרץ 2018, כשש שנים מתחילת תכנונו, התקבלה בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון של משרד האוצר החלטה ראשונית בתוכנית הכפלת המסילות בדבר פרסום הודעה רשמית על עצם הכנתה. "משרד מבקר המדינה מעיר למשרד התחבורה, למשרד האוצר ולוות"ל על שלא פעלו בצורה מיטבית לקדם את הפרויקט", נכתב בדוח.

מינהל התכנון הסביר בתשובתו למבקר כי מדובר בפרויקט חריג בגודלו ובמורכבותו אפילו בוות"ל – פרויקט באורך של 85 ק"מ, עתיר קונפליקטים, הנוגע לסוגיות תכנוניות רבות חדשות, ובהן התוויית מסילות מהירות, תחנות מעבר וחשמול המסילות. בהתייחסו למקטע הפרויקט באזור חיפה השיב מינהל התכנון: "סוגיית חיפה זוהתה מלכתחילה כסוגיה כבדה הדורשת בחינה מעמיקה ברמת מדיניות התכנון הארצית, שהעלתה על פני השטח את השאלה אם חיפה היא מרכז מטרופוליני או שמא קיים מטרופולין אחד ויחיד במדינה – תל אביב. מלבד שאלת ההתוויה היו גם בעיות הנדסיות מסובכות כגון חיבורים לנמל ולעשרות תשתיות הקיימות במפרץ חיפה, ערכי טבע ובעיקר צרכים אורבניים של העיר".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר