חיץ המסילות (צילום: רמי שלוש)
חיץ המסילות (צילום: רמי שלוש)

חשיפה: התוכניות להכפלת מסילות הרכבת בחיפה

פרוטוקול ישיבת הוות"ל מגלה כי לפי אחת מהתוכניות שנבחנות תתחיל המנהרה שבה תעבור תנועת הרכבות בגשר פז, והיא תפתור את בעיית הפקק בכביש 22. היישום של החלופה השנייה, נכתב בפרוטוקול, ידרוש הסטה זמנית של המסילות לתחום הנמל

פורסם בתאריך: 10.4.18 08:06

בתחילת חודש מרץ חשף "כלבו – חיפה והצפון" את ההחלטה ההיסטורית שהתקבלה בישיבת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון של משרד האוצר להסרת חיץ מסילות הרכבת מחופי חיפה באמצעות מימוש של אחת משתי החלופות שיאפשרו את סילוק החיץ. לפני כמה ימים הופץ פרוטוקול הישיבה אשר חושף את פרטי החלופות, לרבות מידע חדש על תוואי המנהרות שישמשו למעבר המסילות, על מיקום תחנות הרכבת ועל הזיקה בין פרויקט ההכפלה לפתרון בעיות תחבורה אקוטיות בחיפה.

תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת המסילות כוללת שדרוג של המסילות הקיימות ותוספת של שתי מסילות מהירות לצדן. שתי החלופות שעל קידומן החליטה הוות"ל בתחומה של חיפה – חלופה מספר 102 וחלופה מספר 5 – כוללות העברה של ארבע המסילות במנהרה במקטעים שונים.

עם קבלת החלטתה של הוות"ל נודע כי החלופה הראשונה – חלופה 102 – עוברת בתוואי הקיים של המסילות באזור החוף, וכי היא כוללת שתי תחנות רכבת חדשות ותת קרקעיות – האחת בקריית הממשלה והשנייה בקרית אליעזר בשטח ששימש בעבר כאחד משני מגרשי האימונים של איצטדיון קרית אליעזר, סמוך לצומת דולפין (תחנה זו אמורה להחליף את תחנת בת גלים). כעת מתבררים מהפרוטוקול פרטים נוספים על מבנה התוכנית: כריית המנהרות שבהן יעברו המסילות תתחיל כבר באזור גשר פז, תחנת קריית הממשלה תוקם בין בניין המפרש לבין היכל המשפט, ויישום התוכנית יאפשר פתרון לפקק התנועה הגדול ביותר בחיפה – הפקק שנוצר בעיקר בשעות העומס על גשר הירידה המחבר בין כביש 22-נתיבי המפרץ לעיר התחתית.

את המהלכים תיאר בישיבה מנהל פרויקט הכפלת המסילות מטעם רכבת ישראל עופר סלעי שאמר לפי הפרוטוקול: "חלופה 102 זו החלופה המאוחדת והיא לוקחת את כל המסילות, הן פרבריות והן מהירות, לתוך חיפה. הירידה אל מתחת לקרקע היא באזור גשר פז, ומפה אנחנו נעים לכיוון חוף הכרמל עם תחנה בקריית הממשלה, שנמצאת בין בניין הטיל-בניין המפרש לבין בניין בתי המשפט. כתוצאה משיקוע מסילות אפשר לפתוח את צוואר הבקבוק של מעבר חירם. מי שנוסע באזור הזה יודע שמעבר חירם נסגר לנתיב אחד, וכיום נוצרים פקקים מאוד גדולים בכביש 22".

 

הפקק בכניסה לחיפה (צילום: רמי שלוש)

הפקק בכניסה לחיפה (צילום: רמי שלוש)

 

 

על התוכנית השנייה – חלופה 5 – היה ידוע עם קבלת החלטת הוות"ל שהיא תואמת את הצעתה של עיריית חיפה לסילוק חיץ המסילות מחופי העיר: שיקוע המסילות בעיר התחתית בשיטת חפור וכסה ממתחם חיפה מזרח דרך תחנה תת קרקעית חדשה בבית המכס לשדרות בן גוריון, משם להעבירן מתחת לפני הקרקע אל התחנה החדשה בקרית אליעזר, וממנה להמשיך את התוואי התת קרקעי עד להר ומתחת לו עד ליציאת המסילות בתחנת חוף הכרמל.

"חלופה 5 נכנסת להר באזור קרית אליעזר ואילו חלופה 102 ממשיכה לאורך כביש החוף", הדגיש סלעי את ההבדל המרכזי בין החלופות, והוסיף ותיאר הבדל נוסף: יישום של חלופה 5, שאותה הוא הגדיר כ"יותר פנימית", יחייב הסטה זמנית של תוואי המסילות בתקופת העבודות לתוך תחום נמל חיפה. "יידרשו שטחים מהנמל לטובת הסטת המסילות הזמניות", אמר סלעי, ובתיאור החלופה נכתב בפרוטוקול: "חלופה 5 כוללת קטע חפור וכסה, כפי שאושר בתוכנית המתאר הארצית לחזית ים עירונית במערב הנמל, עד לפני ממגורות דגון, וקטע ממונהר משם עד לפורטל יציאה בתחנת חוף הכרמל. מה שתוכנן עד לפני שנה נמצא בלתי ישים מבחינת שלבי ביצוע, והחלופה המוצגת עתה כוללת שלוחת מסילה בתחום הנמל, שאליה תועבר תנועת הרכבות בשלב הביצוע תוך הסטת כביש הנמל".

פרוטוקול הישיבה כולל גם התייחסות של סלעי לעומק המסילות בפרויקט ההכפלה בחיפה, ולדבריו "אנחנו מדברים על מנהור בעומק של כ-40 מטר מתחת לקרקע".

אלא שהאופטימיות המנשבת בעיר מאז נחשפה החלטת הוות"ל עלולה להצטנן במידה כזו או אחרת מפרוטוקול הישיבה, שבו נכתב כי ההכרזה הרשמית על גבולות תוכנית ההכפלה אמנם כוללת רק את חלופות 102 ו-5, אך "בנפרד ממשיכות להיבחן חלופות נוספות בחיפה אשר יפורטו בתסקיר ההשפעה על הסביבה".

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. רועי

    רק אני לא הבנתי כלום? מפה שמראה את החלופות יכולה מאד לעזור פה.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה מבלבלת שאומרת כלום ושום דבר…הכותב לא מבין מה הוא כותב. כאילו לעיתון אין עורך ואין אחראי מפליא בעליבותו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר