מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

העליון החזיר את התוכנית להרחבת בז"ן למועצה הארצית

בית המשפט העליון קיבל חלקית את הערעורים שהגישו הארגונים אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור ועיריית חיפה על ההחלטה לדחות את עתירותיהם נגד החלטת המועצה הארצית לאשר את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בז"ן

פורסם בתאריך: 28.7.19 12:54

בית המשפט העליון קיבל היום (ראשון) באופן חלקי את הערעורים שהגישו שלושה ארגוני סביבה – אדם, טבע ודין, מגמה ירוקה והקואליציה לבריאות הציבור – ועיריית חיפה על החלטת בית המשפט המחוזי בחיפה מחודש מרץ אשתקד לדחות את עתירותיהם נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק במפרץ.

הרכב של שלושה שופטי העליון – הנשיאה אסתר חיות, עוזי פוגלמן וענת ברון – קבע בפסק הדין כי התוכנית תוחזר למועצה הארצית על מנת שזו תקבע קטגוריות למתקני ייצור או למבנים בשטח התוכנית, שהקמתם תחייב תוכנית מפורטת ספציפית. בית המשפט העליון קבע גם כי אם שינוי זה לא יוטמע בתוכנית תוך שנה, היא תבוטל.

התוכנית שיזמה קבוצת בז"ן מאפשרת הרחבה של הבנייה הקיימת בשיעור של חמישה אחוזים ביחס למצב הקיים, ובמסגרת זאת ניתן לבנות מכוחה מתקני ייצור חדשים על שטח של 43 דונם פנויים מבינוי במתחם.

בעתירתם ביקשו שלושת ארגוני הסביבה להפקיד מחדש את התוכנית רק לאחר שתכלול תכנון מפורט כתנאי לכל מתקן או מבנה שיוקמו בעתיד מכוחה, אך בהחלטתו לדחות את העתירה קבע בית המשפט המחוזי כי "רמת הפירוט שהובאה בתוכנית עונה על הוראות החוק".

בערעורם של ארגוני הסביבה נכתב כי "אין ספק שבענייננו, כאשר אין חולקין על ההשפעות הסביבתיות הטמונות בהוספת מתקנים חדשים בשטח, היה על מוסדות התכנון להידרש לכל הפחות לרמת פירוט סבירה – דבר שנעדר מהוראות התוכנית".

גם ההנהלה הקודמת של העירייה העלתה בעתירתה טענות נגד היעדר תכנון מפורט של תוספת הבנייה העתידית. בערעור של העירייה נכתב: "הקמת מתקני ייצור חדשים צריכה להיבחן קונקרטית לנוכח מתקני הייצור החדשים שמבקשים להוסיף, כלומר לא הרחבה גורפת מראש מבלי לדעת מהם המתקנים שיוקמו, אלא כל מתקן ייצור לגופו".

 

 

עמדתה של קבוצת בז"ן היא שהתוכנית מאפשרת המשכיות של תעשייה חיונית וחשובה למשק הישראלי באופן נגיש, שקוף ומודרני, תוך איזונים ובלמים המאפשרים את קיום התעשייה לצד שמירה על בריאות הציבור ועל איכות הסביבה, וכי התוכנית אינה מאפשרת בשום מצב הגדלה של פליטות מזהמי האוויר.

בפסק הדין נכתב: "במחלוקת שהתגלעה בין המערערות לבין המדינה ובז"ן בעניין מידת הפירוט של התוכנית, הדין עם המערערות, ומקום שבו מבוקש לאשר הקמת מתקן ייצור או מבנה חדש שלו השפעה סביבתית ניכרת, יש להכין לשם כך תוכנית מפורטת ולאשר אותה בהליכים הקבועים בדין. לא מצאנו להורות בשלב זה על ביטול התוכנית מחמת הפגם האמור, אך לדעתנו יש לאפשר למועצה הארצית להידרש לסוגיה זו ולקבל החלטה בדבר סוגי המתקנים והמבנים שהקמתם תהא טעונה תכנון מפורט".

עם זאת דחה בית המשפט העליון טענות אחרות שהוצגו בערעורים, ובהן הטענה שיש להוסיף בתוכנית מגבלה על הסך הכולל של פליטות מזהמי האוויר שמקורם במתחם. בפסק הדין נכתב בעניין זה: "כעולה מתשובת המדינה, אין מדובר בנתונים שאינם ניתנים לחישוב. הנתונים ביחס למצב הפליטות העתידי נלמדים מהערכים המופיעים בבקשות להיתרי פליטה של כל מפעל ומפעל בשטח המתחם ומערכי הפליטה המותרים בהיתרי הפליטה לשנת 2023 ביחס לכל מזהם. מכאן אנו למדים כי מישור הייחוס שעל בסיסו ייבחנו בקשות למתן היתרים למתקנים חדשים הוא קצב הפליטות במצב הקיים, כלומר לא תותר הקמתם של מתקנים חדשים בשטח התוכנית אלא אם אלה לא יגדילו את קצב פליטת המזהמים מעבר לנתון המחושב על בסיס ערכים שנקבעו בהיתרי הפליטה הרלוונטיים, שהם ערכים שבהם צפויים המפעלים הקיימים לעמוד עד לשנת 2023. הנה כי כן, בחינת מערך המגבלות הסביבתיות בתוכנית לצד הוראתנו כאן כי בכל הנוגע להקמת מתקנים או מבנים שהשפעתם הסביבתית ניכרת, כפי שיוגדרו על ידי המועצה הארצית, יתקיים הליך תכנון, מוליכה למסקנה כי אין עילה להתערב בדפוס המגבלות הסביבתיות שנקבעו בתוכנית על ידי הגורמים המוסמכים".

ראש העיר עינת קליש רותם בירכה על החלטת בית המשפט ואמרה: "זהו צעד נוסף במאבק הכולל שאותו מנהלת עיריית חיפה, אשר החל בהנהגה הקודמת וממשיך בנוכחית, נגד המפעלים המזהמים במפרץ חיפה ובראשם בז"ן. בהחלטה זו העדיף בית המשפט את האינטרס הציבורי על פני אינטרסים כלכליים. כולי תקווה כי גם הממשלה ומוסדות התכנון יפנימו את המסר החשוב שיצא היום מבית המשפט".

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה לפסק הדין: "התוכנית נועדה לאפשר לקבוצה לשפר את פעילותה הסביבתית תוך המשך הבטחת צורכי המשק. מטרת התוכנית היא בין היתר לאפשר לבז"ן להחליף מתקנים ישנים במתקנים חדשים העומדים בתקנים המחמירים ביותר בעולם. בז"ן תפעל על פי פסק הדין על מנת להבטיח המשך פיתוח בר קיימא לתועלת המשק ותושבי האזור".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר