רכבת באזור הנמל (צילום: רמי שלוש)
רכבת באזור הנמל (צילום: רמי שלוש)

תזכורת בדוח הממשלתי לשיקוע המסילות שלא בוצע

הדוח הכספי הממשלתי לשנת 2018 כולל תזכורת להסכם לשיקוע מסילות הרכבת בעיר התחתית שלא בוצע. מהדוח עולה כי עלות ההתקשרות בין עיריית חיפה, משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל משנת 2015 היא בהיקף של 800 מיליון שקל שעדיין לא מומשו

פורסם בתאריך: 15.8.19 14:25

הדוח הכספי הממשלתי לשנת 2018 שהופץ לאחרונה כולל תזכורת להסכם שלא בוצע לשיקוע מסילות הרכבת בעיר התחתית. בדוח מפורטת פעילות משרדי הממשלה ושלוחותיהם, ובמסגרת זאת כולל הפרק על פעילותה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) התייחסות ל"הסכם חזית הים העירונית חיפה" שנחתם בשנת 2015 בין משרד האוצר לעיריית חיפה ולרמ"י לשיקוע מסילת הרכבת בעיר התחתית – מבית המכס ועד לשדרות בן גוריון.

הדוח הכספי של הממשלה כולל התייחסות קצרה להסכם הלא מיושם, ולפיה ההקצאה שיועדה לשיקוע לא מומשה. על ההסכם נכתב בדוח: "התקשרות משנת 2015 בהיקף של 800 מיליון שקל לצורך מימון פרויקט חזית הים העירונית ושיקוע מסילות הרכבת בחיפה. מימון הפרויקט על ידי רמ"י מתוך תקבולים שיתקבלו בפועל משיווק פרויקטים על ידי הרשות ולא על ידי קדם מימון. יתרת ההתקשרות ליום 31 בדצמבר 2018 היא 800 מיליון שקל".

לפי ההסכם, הממשלה תעביר את ההקצאה המיועדת לשיקוע המסילות לאורכם של שני ק"מ בעיר התחתית, ואילו העירייה מתחייבת לקדם ולהביא לאישור תשע תוכניות בנייה חדשות בעיר, ששמונה מהן יכללו בסך הכל כ-8,000 דירות חדשות על קרקעות השייכות למדינה. התוכנית התשיעית תציע שימושי תעסוקה.

הרציונל של ההסכם הוא שההכנסות שתגרוף רמ"י ממכירת הקרקעות בשטחי תשע התוכניות האמורות, לאחר אישורן, ייצרו מקור תקציבי למימון השיקוע בעיר התחתית. בהסכם תוארו שלוש פעימות להעברת מימון השיקוע. בשלב הראשון יועברו 500 מיליון שקל שיועדו בעבר לשיקוע המסילות בפארק הכט, והשלב השני כולל העברת 800 מיליון שקל נוספים, אך מימון זה מותנה בין השאר באישור שלוש מהתוכניות. באשר לשלב השלישי, שהוא בגדר של אפשרות, נקבע בהסכם כי אם הכנסותיה של רמ"י משיווק הנדל"ן בתשע התוכניות יעלו על סך של 1.43 מיליארד שקל, היא תעביר 500 מיליון שקל נוספים שישמשו למימון השיקוע בפארק הכט.

ההסכם מבטיח מקורות מימון לשיקוע אך לא את ביצועו בפועל, ובהקשר זה צוין בו: "יובהר כי רמ"י אינה אחראית לביצוע השיקוע, ולא תחול עליה כל אחריות ולא תופנה כלפיה כל טענה מכל סוג שהוא אם השיקוע לא יבוצע מכל סיבה שאינה תלויה בה".

 

 

כיום כבר ידוע כי ההסכם איבד חלק ניכר מהרלוונטיות שלו, מכיוון שהוא כולל מימון לשיקוע של שתי מסילות בלבד בעוד שהפרויקט המוצע כיום הוא הכפלה לארבע מסילות, וגם הוא רעיוני בלבד. עם זאת, הדוח הכספי הממשלתי לשנת 2018 מלמד כי תקציב בסך 800 מיליון שקל עדיין שמור לפעולות שיקוע מסילות בחיפה, ולכך יש להוסיף את 500 מיליון השקלים שיועדו בעבר לשיקוע בפארק הכט.

אלא שהבעיה היא שכיום מצביעה רכבת ישראל על אומדן של 17 מיליארד שקל להכפלת המסילות בחיפה – מהלך שאמור להסיר את חיץ המסילות מחופי חיפה תוך מנהורן. כפי שנחשף ב"כלבו – חיפה והצפון", עלות גבוהה זו היתה גם הרקע להחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מתחילת חודש יוני לפצל את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד לשפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ עד לתחנת חוף הכרמל – כאשר בשלב הראשון יקודם החלק הראשון.

"חתמנו על הסכם", אמר בדיון בוות"ל מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן לרכז התחבורה באגף התקציבים של משרד האוצר שניר ניב, וזה השיב לוטרמן: "חתמנו על הסכם של 1.3 מיליארד שקל, לא של 17 מיליארד שקל".

חשוב לציין כי שיקוע מסילת הרכבת בעיר התחתית הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ומימוש תוכנית חזית הים העירונית בשטחו. ביצוע של שיקוע המסילות בעוד שחומת הנמל עומדת על כנה ומאחוריה ממשיכה להתקיים פעילות נמלית יהיה מהלך אבסורדי. תוכנית חזית הים העירונית אמנם אושרה כבר לפני כשנתיים, אך תושבי העיר עדיין מצפים למאבק ציבורי בהובלת ההנהגה החדשה של עיריית חיפה למימושה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לא יקרה זה ברור

    שיקוע המסילות לא יבוצע לעולם. הם רוצים 4 מסילות ואי אפשר לשקע 4 מסילות חשמליות
    כמו ההסכם הפיקטיבי על שיקוע ככה ההסכם על 2100 מטר בנמל התעופה.
    הכל מילים ריקות חיפה שבויה של הנמלים ושם הרכבת ועוד.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר