רכבת משא על המסילה בחיפה (צילום: דוברות רכבת ישראל)
רכבת משא על המסילה בחיפה (צילום: דוברות רכבת ישראל)

נחשפה הסיבה לפיצול תוכנית הכפלת המסילות

הפגיעה הקשה בחיפה בהחלטה לפצל את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף לשני חלקים נובעת ממחסור תקציבי ממשלתי שיצר קושי במימון מנהור המסילות בחיפה והסרת החיץ הקיים בין העיר לים. העלות המשוערת של הפרויקט בתוך חיפה: 17 מיליארד שקל

פורסם בתאריך: 26.7.19 08:08

המהלך הפוגעני לחיפה לפצל את תוכניתה של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף (תת"ל 65) לשני חלקים נגזר ממחסור תקציבי ממשלתי שיצר קושי במימון מנהור המסילות בחיפה והסרת החיץ הקיים בין העיר לים – כך נחשף בתמליל ישיבת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מתחילת חודש יוני, שבה החליטה הוועדה להיענות בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את התוכנית לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד לשפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל.

בתוכנית להכפלת המסילות מוצעת הכפלה של מסילות החוף משתיים לארבע לאורך של 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה לנתניה, וזאת לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. מנתניה ועד לשפיים מציעה התוכנית רצועת מסילות רחבה אף יותר הכוללת שש מסילות.

לפי התמליל, בתחילת הדיון בוות"ל אמר מנהל פרויקט הכפלת המסילות מטעם רכבת ישראל עופר סלעי כי אומדן הפרויקט כולו הוא 31 מיליארד שקל, כאשר 17 מיליארד שקל מהם מיועדים לביצוע הפרויקט בתוך חיפה. סלעי ציין כי "משרד האוצר ביקש מאיתנו לבחון פתרונות נוספים לאחר שראה את העלויות הכבדות של מרחב חיפה. כתוצאה מכך, על מנת לא לעכב את יתרת הפרויקט שבשלה כבר להגשה לתנאי סף ולהתקדם לתסקיר השפעה על הסביבה, אנו מבקשים לפצל את התוכנית ולקדמה בשלבים".

החלטתה של הוות"ל ביטלה למעשה את ההישג האדיר שקצרה העיר לפני כשנה וחצי, כאשר אותה ועדה החליטה כי במסגרת תוכנית ההכפלה יוסר חיץ המסילות העילי הקיים בין העיר לים במסגרת מהלך אחד, תוך יישום תוכנית ההכפלה כמקשה אחת. בהחלטתה הנוכחית ציינה הוות"ל כי פורום בין משרדי ממשלתי יגבש תוך שנה המלצה לחלופה מוסכמת בתוך חיפה, שלא תכלול הכפלה בתוואי עילי בסביבה החופית.

 

 

אורך תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, כאשר שבעה ק"מ מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים.

במרץ אשתקד החליטה הוות"ל לפרסם הודעה רשמית על הכנתה של התוכנית, ובמסגרת זאת קבעה כי חיץ המסילות בחיפה יוסר באמצעות אחת משתי אפשרויות למנהורן. שני התוואים שהוצעו לשם כך כוללים העברה של המסילה המוכפלת בעיר התחתית בתת הקרקע, אך ההבדל העיקרי ביניהם הוא שבהגיעם לאזור שכונת קרית אליעזר, אחד מהם ממשיך לאורך קו החוף והשני נכנס למעבה ההר, מתחת לשכונות קרית אליעזר, רמת שאול וקרית שפרינצק, עד לצאתו באזור החוף סמוך לתחנת הרכבת חוף הכרמל.

בהתייחסו למצב התכנוני של פרויקט ההכפלה אמר סלעי בדיון בוות"ל לפני כחודשיים: "התקדמנו בקטע הדרומי עד חיפה. גם בחיפה קידמנו תיאומים מול רשויות. כשאני אומר תיאומים, הכוונה היא לדיונים, לאו דווקא הסכמות. למעשה, בקטע הדרומי לחיפה התכנון הוא די בשל, ואנו מוכנים להגיש תוכנית ולהתקדם עם התסקיר. התקדמנו עם מסמכי תנאי סף עד לתחנת חוף הכרמל, כולל תחנת חוף הכרמל".

מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן מתח ביקורת נוקבת על רעיון הפיצול, שבסיום הדיון כבר יהפוך להחלטה, ואמר: "היתה פה החלטה שמכריזים על שתי חלופות. מה שאומרים כעת זה כאילו ייסעו כולם מהצפון אל תחנת חוף הכרמל, לא משנה איך, ושם יעלו על רכבת מהירה לתל אביב. זה אבסורד בכמה מובנים. ראשית, הקיבולת היום מלאה בעיר התחתית. שנית, נמל חדש יתחיל לעבוד ב-2021, והמשמעות היא שלושה מיליון מכולות בשנה. אין רכבת מזרחית, וכולם צריכים לעבור בעיר התחתית בחיפה או במשאיות על כביש 6".

וטרמן גם הציג נתון שלפיו עלות הפרויקט בחיפה היא עשרה מיליארד שקל בלבד, בעוד שתועלת הפרויקט למשק היא 11 מיליארד שקל בעקבות הפיתוח מעל למסילות שימונהרו בחיפה. מהנדס העיר הזכיר את ההסכם שהושג בשנת 2015 בין העירייה לבין משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לשיקוע מסילת הרכבת בעיר התחתית.

לפי הסכם זה יעבירו משרד האוצר ורמ"י 1.3 מיליארד שקל למימון השיקוע לאורך שני ק"מ – מבית המכס ועד לשדרות בן גוריון – ואילו העירייה מתחייבת לקדם ולהביא לאישור תשע תוכניות בנייה חדשות בעיר, ששמונה מהן יכללו כ-8,000 דירות חדשות על קרקעות השייכות למדינה, והתשיעית תציע שימושי תעסוקה. הרציונל של ההסכם הוא שההכנסות שתגרוף רמ"י ממכירת הקרקעות בשטחי תשע התוכניות האמורות לאחר אישורן ייצרו מקור תקציבי למימון השיקוע בעיר התחתית.

"חתמנו על הסכם", אמר בדיון וטרמן לרכז התחבורה באגף התקציבים של משרד האוצר שניר ניב, שהשיב למהנדס העיר: "חתמנו על הסכם של 1.3 מיליארד שקל, לא של 17 מיליארד שקל".

חשוב לציין כי שיקוע מסילת הרכבת בעיר התחתית הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית ומימוש תוכנית חזית הים העירונית בשטחו. ביצוע של שיקוע המסילות בעוד שחומת הנמל עומדת על כנה ומאחוריה ממשיכה להתקיים פעילות נמלית יהיה מהלך אבסורדי. תוכנית חזית הים העירונית אמנם אושרה כבר לפני כשנתיים, אך תושבי העיר עדיין מצפים למאבק ציבורי בהובלתה של ההנהגה החדשה של עיריית חיפה למימושה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. חילוני

    כי יותר חשוב לתקצב ישיבות וכוללים ב1.3 מיליארד שח בשנה + 900 אלף שח מעיריית חיפה כדי שאלה ילמדו באיזה גודל של אבן צריך לקנח את פי הטבעת בשבת.
    כנסו לדף הפייסבוק של דעת אמת

  2. חיפה הפכה אצלם לפח זבל

    חיפה גמורה המדינה יכולה להשקיע 10 מליארד במנהור רכבת קלה כדי שלא תפריע למרכז העיר בתל אביב אבל לא רכבת במרכז העיר חיפה.
    בזיון

  3. הורסים את פארק הכט וחיפה

    פארק הכט בסמוך לחוף הים שזה המקום הכי שפוי ונעים בחיפה (ושגם ככה סובלת מהגירה שלילית כל שנה של אוכלוסיה יהודית) עומד לאבד מתפארתו ויעברו בו 4 נתיבים של רכבות מהירות.
    מה נשאר כבר בעיר הזו? ללכת בשדרות בן גוריון בין כל המסעדות שמעשנים שם נרגילות ושומעים מוסיקה בערבית?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רמי
    מסילת הברזל ותנועת הרכבות אינה מפגע. אני הולך כאן כמעט יומיום מבת גלים דרומה וחזרה ונהנה מהמראה, ים ורכבת. יש קטעים (למשל מול מקסים, שהרכבת מעליך. מראה מלהיב. מה שצריך לעשות הוא לשפר מאוד את המעברים מתחת למסילה כדי שאדם בגובה רגיל לא יצטרך להתכופף וכן להאיר אותם בתאורת לילה ולפתוח אותם מסביב לשעון וגם להוסיף מעברים עליים מהם ניתן להשקיף על תנועת הרכבות, מחזה שאמנים הרבו לציירו ולתארו. זה יכול לעלות לדעתי כמה מיליונים ולא מיליארדים. הנוסעים אל ומן חיפה לעיר הבררר יהנו מהנוף הימי המקסים ולא ילכו בחושך. אני התאהבתי בחיפה כי המבט מהרכבת מערבה היפנט אותי אז אתם הולכים לזרוק הון כדי לבטל את המראה הזה. גם הכט הוא אכן מקסים (צריך למשוך אותו צפונה עד גשר אלנבי) וחבל שהכפלת המסילה תגזול ממנו משהו כמו 10% אבל זה מחיר הקדמה. צריך גם להרחיב אותו ממש עד הגדר שממזרח למסילה. ועוד מילה: הטיילת היא מקום נפלא למרתון חיפה בלי לחסום את התנועה ועם נוף ים והר מקסימים. גם זה יעלה הרבה פחות מהמינהור.

  5. דין דין

    המסילה לירושלים עוברת במנהרות לאורך קילומטרים וכך גם גשרים אבל שמגיע לחיפה החצר האחורית אין כסף אין גם כסף להאריך את המסלול בשדה תעופה חיפה.

  6. מלך הרכבת

    מסילת החוף קימת 56 שנה מלפני קום מדינת ישראל .אז בבקשה מאת כבוד לגיברת הזקנה שראתה המון במשך חייה. ואם כול הכבוד לתושבי חיפה יש דברים יותר חשובים מאשר למנהר את מסילה בתוך חיפה. וחוץ מיזה ואיפר גם לדליג אלכם. ולזניח אותכם. אז בבקשה תחשבו פעמיים אם אתם רוצים לעקב את החישמול הרכבת בחיפה. יש לי ראיון יפה לרכבת ישראל. 1 לחשמל אד חוף הכרמל
    ומישם בקטרים ההיברידי דואלי. עד תחנה חוצות המפרץ. ומישם לחשמל את כול המסילות בצפון. ולדלג על תחנות חיפה. וכך תלמידו מה זה לעקב תכניות של רכבת ישראל. חבורת של מטמטמים.

  7. מלך הרכבת

    דני דין.. ירושלים זה בירת ישראל . תיזכור את זה. 70 שנה לא היה לירושלים רכבת נרמלית . לחיפה יש 4 תחנות. רכבת לתל אביב יש 4 תחנות. לבירת ישראל יש רק תחנה רכבת אחת . ומתוכנן עוד 3 .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר