מסילת הרכבת ליד הים (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת ליד הים (צילום: רמי שלוש)

מכה לחיפה: התוכנית להכפלת מסילת החוף פוצלה

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה לפצל לשני חלקים את התוכנית של רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף, ובכך עיכבה את ההכרעה בדרישה להסיר את חיץ המסילות העילי בין חיפה לים, שאמורות בעתיד לעבור במנהרה בתוואי שטרם נקבע

פורסם בתאריך: 3.6.19 17:52

כשבעה חודשים לאחר היבחרה של עינת קליש רותם לראשות העיר חיפה, ספגה היום העיר עוד מכה קשה ממוסד תכנוני ארצי בקדנציה הנוכחית. הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) במינהל התכנון נענתה בחיוב לבקשתה של רכבת ישראל לפצל את תוכניתה להכפלת מסילות החוף (תת"ל 65) לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד לשפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. הפיצול נועד לאפשר קידום של מסילה מוכפלת מחוף הכרמל לתל אביב ללא תלות בהכרעה באשר לחלופה לאורך חופי חיפה.

המשמעות של פיצול התוכנית היא מתן אפשרות לרכבת ישראל להפעיל לטובת הנוסעים רכבות מהירות מחוף הכרמל לתל אביב, אך מצד שני פיצול כזה יעכב את ההכרעה בדרישה הציבורית לביטול חיץ המסילות בחופי חיפה.

החלטת הוות"ל מהיום מבטלת למעשה את ההישג האדיר שקצרה העיר לפני כשנה, כאשר אותה ועדה החליטה כי במסגרת תוכנית ההכפלה יוסר חיץ המסילות העילי הקיים בין העיר לים במסגרת מהלך אחד תוך יישום תוכנית ההכפלה כמקשה אחת. תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, כאשר שבעה ק"מ מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים.

את התוכנית להכפלת המסילות יוזמת רכבת ישראל ומוצעת בה הכפלה של מסילות החוף משתיים לארבע לאורך 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה לנתניה – לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. מנתניה ועד לשפיים מציעה התוכנית רצועת מסילות רחבה אף יותר הכוללת שש מסילות. במרץ אשתקד החליטה הוות"ל לפרסם הודעה רשמית על הכנתה של התוכנית, ובמסגרת זאת קבעה כי חיץ המסילות בחיפה יוסר באמצעות אחת משתי אפשרויות למנהורן. שני התוואים שהוצעו לשם כך כוללים העברה של המסילה המוכפלת בעיר התחתית בתת הקרקע, אך ההבדל העיקרי ביניהם הוא שבהגיעם לאזור שכונת קרית אליעזר, אחד מהם ממשיך לאורך קו החוף והשני נכנס למעבה ההר, מתחת לשכונות קרית אליעזר, רמת שאול וקרית שפרינצק, עד לצאתו באזור החוף סמוך לתחנת הרכבת חוף הכרמל.

כבר בתחילת מרץ אשתקד חשף "כלבו – חיפה והצפון" את האפשרות לפיצול התוכנית באופן המנוגד לאינטרס החיפאי. דיווחנו אז כי באחת מישיבותיה של הוות"ל בתוכנית ההכפלה הציבה רכבת ישראל בפני הוועדה את הדרישה לפצל את התוכנית לשני החלקים. מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן הביע בישיבת הוות"ל ביולי 2017 התנגדות מוחלטת לפיצול. "כל האי החלטות האלה שמות אותנו במצב שהוא בלתי אפשרי", מחה וטרמן, "הפיצול, אם הוא חס וחלילה יקרה כמו שהוא מוצע פה, מוצע לא כמשהו זמני עד שיחליטו. הוא מוצע כמשהו שעובד בפני עצמו, שיש רכבת מהירה עד חוף הכרמל. לשים אותנו בפינה זה יהיה הדבר הכי גרוע. די, כיתרו אותנו מכל כיוון אפשרי".

 

 

בהמשך זנחה הוות"ל את רעיון הפיצול אך היום היא אימצה אותו במלואו, והפעם במסגרת החלטה מחייבת. לפי החלטתה תפוצל תוכנית ההכפלה לשתי תוכניות – תת"ל 65 א' מתחנת חוף הכרמל עד לשפיים, ותת"ל 65 ב' מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. בשלב הראשון תקודם תת"ל 65 א', שמימושה יאפשר לרכבת ישראל להפעיל רכבות מחושמלות הנוסעות במהירות של 250 קמ"ש ומחברות בין תחנת חוף הכרמל לתל אביב תוך חצי שעה בלבד. זהו אמנם שיפור עצום בשירותי הרכבת, אך הוא מנציח את חיץ המסילות הקיים בין חיפה לחופיה. רק בשלב השני תקודם תת"ל 65 ב', שתכלול את המקטע החיפאי ואת מקטע נתניה-שפיים.

בהודעת מינהל התכנון על החלטת הוות"ל צוין: "הוות"ל החליטה היום לקדם את התוכנית להכפלת מסילת החוף המחברת בין שפיים למפרץ חיפה. מטרת התוכנית האסטרטגית לתחבורה היא לחבר בין המטרופולינים בישראל ולסייע לשינוי אורחות החיים בהתייחס לצמצום השימוש ברכב הפרטי ומעבר למערכות הסעת המונים. כדי לממש את התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לפיתוח רשת המסילות לשנת 2030 נקבע כי יש להוסיף שתי מסילות לרכבות מהירות לצד המסילות הקיימות עד לתחנת חוף כרמל, ולשנת 2040 יש להמשיך את המסילות לרכבות מהירות עד מפרץ חיפה ולהוסיף מסילות חמישית ושישית בין נתניה לשפיים. הוועדה החליטה כי יש לאפשר את קידום התוכנית בשלבים, וזאת בשל מורכבותה והיקפה, וכי יש לקדם תחילה את התוואי במישור החוף המהווה נתיב קריטי בתוכנית האסטרטגית לשנת 2030 ומכיוון שהליכי התכנון בו קרובים לסיום. כמו כן, הוועדה מינתה פורום בין משרדי בראשות משרד התחבורה ובהשתתפות מינהל התכנון, משרד האוצר ועיריית חיפה, שילווה את עבודת רכבת ישראל ויגבש המלצה לחלופה מוסכמת בתחום חיפה. הפורום ידווח לוועדה תוך שנה על החלופה המומלצת על ידו. הוועדה מדגישה כי בתחום העיר חיפה, החלופות שיוצעו ישרתו את מרכז העיר ולא יכללו הכפלת המסילה בתוואי עילי על חוף הים, וזאת בהתאם להחלטת הוועדה מחודש מרץ אשתקד".

כבר בשבוע שעבר דיווח "כלבו – חיפה והצפון" כי הוות"ל תקיים דיון באפשרות לפצל למקטעים שונים את התוכנית להכפלת מסילות החוף, אך הנהלת העירייה לא גייסה את תושבי העיר למאבק ציבורי משמעותי לבלימת ההחלטה המסתמנת. התוצאה הקשה של הדיון אמורה לבנות במסגרת הפקת הלקחים אסטרטגיה עירונית חדשה, תכליתית ונחושה יותר, בתחום התשתיות בחיפה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. ז

    זמן טוב לעזוב את ה-"פריפריה"… הכוונה למדינת ישראל.
    אוסטרליה נשמע מעולה. רמת חיים של בני אדם ולא של בהמות.

  2. הונאה נטו

    זה היה ברור שכל הבטחות יהב והרכבת לשיקוע החלק בחיפה הן על הקרח ונועדו רק ליחצנות שלו
    ברגע האמת פיצלו שלב א' את התוכנית בקטע חיפה
    ובשלב ב' יודיעו שאין תקציב ואפשרות שיקוע ויעשו "תוכנית חרום" להכפלת המסילות בקו החוף בתוך כל חיפה זה היה ברור שהכל הונאת הציבור

  3. שלמה ישי

    תשבי חיפה לא רוצים את רכבת בעיר שלהם. זה לא יעזור לכם. רכבת בארץ ישראל כימת בארץ ישראל מ 1892 148 שנה . תושבים מתוסקלים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר