החיץ שיוצרות מסילות הרכבת (צילום: רמי שלוש)
החיץ שיוצרות מסילות הרכבת (צילום: רמי שלוש)

העירייה נערכת לקרב נגד הכפלת המסילות

ביום שני תקיים הוועדה לתשתיות לאומיות דיון בתוכנית של רכבת ישראל להכפלת מסילות הרכבת. מהנדס העיר אריאל וטרמן: "העמדה של העירייה היא חד משמעית נגד הכפלה עילית של המסילות"

פורסם בתאריך: 1.3.18 07:46

עיריית חיפה נערכת לדיון בתוכנית להכפלת מסילות הרכבת שיתקיים ביום שני בוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של משרד האוצר. בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" הפגין מהנדס העיר אריאל וטרמן אופטימיות באשר לאפשרות שתאומץ החלופה שבה מצדדת העירייה לסילוק חיץ המסילות מחופי העיר: שיקוע המסילות בעיר התחתית, ומשדרות בן גוריון להעבירן מתחת לפני הקרקע לכיוון שכונת קרית אליעזר ומשם לתוך ההר עד ליציאתן בתחנת הרכבת חוף הכרמל. בחלופה זו נכנסות המסילות אל מתחת לפני הקרקע באזור ממגורות דגון במסלול קשתי רחב שיגיע עד לאזור צומת דולפין, לשם מציעה העירייה להעתיק את תחנת רכבת בת גלים, שגם תהפוך לתחנה תת קרקעית.

וטרמן אמר כי העירייה דבקה בחלופה המועדפת עליה: "העמדה של העירייה היא חד משמעית נגד הכפלה עילית של המסילות. כיום די ברור שיש שני עקרונות – האחד הוא שהרכבת תהיה מתחת לאדמה באזור העיר התחתית ובאזור חופי העיר, והשני, שהוא לא פחות חשוב, הוא שהרכבת תשרת את מרכז העיר, את קרית אליעזר ואת בת גלים. רק אז תהיה באמת תשובה לשירות רכבתי לתל אביב, וזה גם יבטיח שירות מיטבי בין המטרופולינים. העברנו את המסר הזה ולדעתי הוא חלחל. ביום שני נראה את התוצאה".

התוכנית להכפלת מסילות החוף, שכל הכרעה בה תשליך באופן דרמטי על עתידה של חיפה, תידון כאמור ביום שני בוות"ל, והפעם נראה כי סוף סוף תושג בה הכרעה. את התוכנית יוזמת רכבת ישראל ומוצעת בה הכפלה של מסילות החוף משתיים לארבע לאורך 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ בחיפה ועד לקיבוץ שפיים – לצורך יצירת תשתית להפעלת רכבות מהירות יותר. הדיון אמנם נועד לקבלת החלטה ראשונית בתוכנית – פרסום הודעה רשמית על עצם הכנתה – אך מדובר בהכרעה מהותית ביותר מכיוון שעל פי החוק הודעה כזו צריכה לפרט את תחום התוכנית ואת השינויים המוצעים בה.

תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, כאשר שבעה ק"מ מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים. בחיפה אמנם רואים בתוכנית הזדמנות לבטל את חיץ המסילות הקיים בין העיר לחופיה, אבל תושבי חיפה חוששים מאוד מהאפשרות שתוכנית ההכפלה רק תחמיר את החיץ הקיים. חשש זה נובע מרציונל פשוט: רצועה של ארבע מסילות ברזל שמנתקת את העיר מהים היא הרבה יותר משמעותית מהרצועה הקיימת של שתי מסילות. תוכן הישיבות שקיימו עד כה הוות"ל ומוסדותיה בתוכנית רק מחזק את החשש שבסופו של דבר תתקבל החלטה על הכפלת המסילות בתוואי הקיים.

 

מהנדס העיר אריאל וטרמן (צילום: ירון צור לביא)

מהנדס העיר אריאל וטרמן (צילום: ירון צור לביא)

 

 

כבר בישיבת ההיגוי שקיימה הוות"ל בתוכנית ביוני 2015 הודיעו נציגים מטעם הרכבת כי החלופה שהיא יזמה מציעה שבמקטע מתחנת לב המפרץ עד לחוף הכרמל יוקמו ארבע מסילות עיליות בתוואי הקיים, למעט קטע העיר התחתית מבית המכס עד ממגורות דגון שבו מתוכנן שיקוע של ארבע המסילות. חלופה זו מנציחה את חיץ המסילה ומחריפה אותו לאורך רצועת החוף הארוכה הכוללת את חופי חיפה הדרומיים, חוף הכרמל, פארק הכט, פארק שקמונה, רחוב יוברט המפרי וחופי שכונת בת גלים.

חשוב לציין כי שיקוע מסילת הרכבת בעיר התחתית מבית המכס ועד לממגורות דגון, בהתאם להסכם שנחתם בין משרד האוצר לעיריית חיפה ולרשות מקרקעי ישראל, הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית. ביצוע של שיקוע המסילות בעוד שחומת הנמל עומדת על כנה ומאחוריה ממשיכה להתקיים פעילות נמלית יהיה מהלך אבסורדי, מה גם שלטענת רכבת ישראל כולל ההסכם מימון לשיקוע של שתי מסילות בלבד. טענה זו הוצגה על ידי רכבת ישראל כבר בישיבה הראשונה שקיימה מליאת הוות"ל בתוכנית בחודש מאי אשתקד. "יש מקור תקציבי לשתי מסילות, לא לארבע", טען אז נציג של הרכבת.

בהתייחסו לטענה אמר וטרמן כי אכן הסכם השיקוע בעיר התחתית מבטיח מימון לשיקוע שתי מסילות בלבד, אך הנחת היסוד היא שביצוע פרויקט ההכפלה יכלול מימון ממשלתי לשיקוע של שתי המסילות הנוספות.

באותו הדיון התברר גם כי רכבת ישראל מגבשת מהלך נוסף המנוגד לאינטרס החיפאי, והיא הציבה בפני הוות"ל דרישה לפצל את התוכנית לשני חלקים – חלק דרומי מתחנת חוף הכרמל עד שפיים, וחלק צפוני מתחנת לב המפרץ ועד לתחנת חוף הכרמל. הפיצול נועד לאפשר קידום של מסילה מוכפלת מחוף הכרמל לתל אביב ללא תלות בהכרעה באשר לחלופה לאורך חופי חיפה. המשמעות של פיצול התוכנית היא מתן אפשרות לרכבת ישראל להפעיל רכבות מהירות מחוף הכרמל לתל אביב, אך מנגד עלול פיצול כזה לעכב את ההכרעה בדרישה הציבורית לביטול חיץ המסילות בחופי חיפה.

בישיבתה השנייה של הוות"ל בתוכנית בחודש יולי 2017 הביע מהנדס העיר התנגדות מוחלטת לפיצול. "אי ההחלטה שמה אותנו במצב בלתי אפשרי", מחה וטרמן, "הפיצול, אם הוא חס וחלילה יקרה כמו שהוא מוצע פה, הוא לא משהו זמני. הוא מוצע כמשהו שעומד בפני עצמו, שיש רכבת מהירה עד חוף הכרמל. לשים אותנו בפינה זה יהיה הדבר הכי גרוע. די, כיתרו אותנו מכל כיוון אפשרי".

מרכבת ישראל נמסר: "רכבת ישראל מקדמת את התוכנית בוות"ל, תוך תיאום ושיתוף פעולה עם עיריית חיפה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. הארי

    מחד גיסא העיריה צודקת בהיבט ההתפתחות העירונית. מאידך גיסא הרכבת צודקת בהיבט העלויות . עלויות הממומנות על ידי כל אזרחי המדינה. גם כאלה שאין להם עינין בחיפה. לכן הפתרון הוא השתתפות עיריית חיפה בהפרש העלויות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מאידך יכלה המדינה בעלויות דומות לבנות גשר עילי על כל קו החוף ממש כמו בניו יורק

  3. סנדרה

    יש כסף, ראו המנהרות בדרך לירושלים, כרמיאל ועוד. את חיפה לא סופרים.

  4. אורן

    שתי נקודות:
    אם בונים עוד מסילות אז זה לא חייב להיות באותו תוואי. רשת המסילות צריכה להיות מפותחת ולא תוואי אחד בין חיפה למרכז.
    אם תושבי חיפה מעוניינים באיכות חיים אז חייבים להיפטר מקטרי הדיזל הרועשים ע"י חישמול כל המסילות וקטרים חשמליים. באירופה הרכבות שקטות. את קטרי הדיזל אפשר לשמוע למרחק ק"מ רבים.

  5. יעקב אתגר

    מנהור הרכבת הוא הפרוייקט החשוב ביותר להפיכתה של ליפה לניר חוף ים תיכונית נורמלית. אם וכאשר תבוצע התוכנית יבינו גם רפי השכל שביננו את חשיבותה. אני מקווה שתוכניתו של וןטרמן תצליח

  6. בנק יהב

    לך כבר נביתה ושחרר אותנו מעונשך. הסיבה היחידה שאנשים עוד גרים בפרבר השינה חיפה היא הרכבת לתל אביב. אז תפסיק לתפוס את כולם בביצים ותן לפתח את הרכבת. מיחא החיפאים ד

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר