דיון בשאלה האם הבנייה תעצור את נטישת הצעירים (צילום: ראובן כהן)
דיון בשאלה האם הבנייה תעצור את נטישת הצעירים (צילום: ראובן כהן)

"משחקים בנדמה לי. אנחנו בקריסת מערכות טוטאלית"

במסגרת פורום ערי ישראל לנדל"ן, שנערך ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו - חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן, התקיים פאנל שעסק בבחינה נדל"נית של השאלה מה ישאיר צעירים בחיפה. היזם וליד ח'מיס קבל על כך שרק 71 היתרי בנייה הוצאו בחצי השנה האחרונה בחיפה. "אנחנו מפסידים לשכנות שלנו - הקריות, טירת כרמל ונשר", הסכימו משתתפי הדיון

פורסם בתאריך: 25.9.19 13:36

מה ישאיר את הצעירים בחיפה בראייה נדל"נית? זו היתה השאלה שעמדה במרכז הפאנל האחרון במסגרת פורום ערי ישראל לנדל"ן שנערך אתמול (שלישי) בחיפה ביוזמת עיתון "כלבו" ואתר "כלבו – חיפה והצפון" ובחסות בנק הפועלים וחברת נקסט אורבן.

"העיר הולכת למקום לא טוב", אמר וליד ח'מיס, יזם נדל"ן שעוסק רבות בהתחדשות עירונית ובתמ"א 38 ושהיה בעבר סגן ראש העיר, "בעיריית חיפה בשישה החודשים הראשונים של השנה ניתנו רק 71 היתרי בנייה לעומת 2,700 היתרים בתל אביב. אנחנו מדברים על עיר של כ-300,000 תושבים, והיו בה רק 71 היתרים בחצי שנה. זו קריסה. אנשים רצו שינוי, רצו לרפא את המערכת, אבל אנחנו הולכים לקריסת מערכות טוטאלית. מנסים כל הזמן לשחק בנדמה לי. נתון כזה של 71 היתרים בחצי שנה ואף אחד לא עושה רעידת אדמה? בא יו"ר הרשות להתחדשות עירונית ומדבר על תוכניות נהדרות ועל ודאות מוחלטת. זה שקר וכזב. תלכו לעיריית חיפה עם מצלמות ותעלו לקומות השלישית והרביעית – זה בית קברות. פעם היינו צריכים חודש שלם כדי לקבוע תור לפקידת רישוי. היום מיד אפשר להתקבל. מי רוצה לעבוד בעיר הזאת?".

חנה קהלון עברון, המנכ"לית והבעלים של סוכנות הנדל"ן KeyHouse, אמרה: "הצעירים היום לא מסתפקים בשלושה חדרים ומשם להמשיך. רוב הצעירים מחפשים דירות בסטטוס גבוה יותר – עם מעלית, עם מרפסת ועם חניה. בסופו של דבר, הבריחה היא בגלל מחירי הנדל"ן".

לדבריה של קהלון עברון, בתקציב סביר ניתן לקנות דירה בחיפה, אבל בהשוואה לערים השכנות יהיו חסרים בה אלמנטים כמו חניה, מרפסת ומעלית, ואז נוצרת העדפה לערים השכנות – טירת כרמל, עתלית והקריות. גם היא מבחינה בירידה "מטורפת", כהגדרתה, במספר היתרי הבנייה: "רוב הבנייה מתבצעת באזורים יוקרתיים, שמחיר הדירה בהם היא שני מיליון שקל ומעלה. זו לא נטישת צעירים, זו הברחת צעירים".

רז מנשה, מנכ"ל משותף של קבוצת מבנים, אמר: "אנחנו חייבים להפסיק להגיד שאנחנו מפסידים למדינת תל אביב כי כבר הפסדנו לה בגדול. היום אנחנו כבר מפסידים לשכנות שלנו. אם פעם אנשים בכלל לא חשבו לעבור לטירת כרמל, היום הם גאים בכך שהם משלמים 60 אחוז מהארנונה שהם שילמו בחיפה. אם תבדקו כמה מעובדי עיריית חיפה גרים בטירת כרמל תופתעו. אנחנו מפסידים לנשר, אנחנו מפסידים לקריות, ואנחנו לא רואים משהו באופק".

לדבריו של מנשה, הנדל"ן הוא מנוע צמיחה, והעירייה מפסידה את היטלי ההשבחה שהיא זקוקה להם: "מדינת ישראל תכפיל את מספר תושביה עד שנת 2048. איפה יבנו? פה גאים בכל עץ. גם אני אוהב ירוק וגם אני אוהב עצים, אבל אם במגרשים שמאושרים לבנייה לא יכרתו עץ או שניים, אז בסופו של דבר ייכרתו ואדיות. אלפי עצים ייכרתו. בינתיים אנחנו הולכים אחורה".

 

 

מנשה סיפר על עברו כבעל עסקי לילה ועל תקופה שבה יצאו לבלות בחיפה עשרות אלפי אנשים בכל יום: "היום איפה יש את זה? בקושי יש מועדון אחד בכרמל, והעסקים גוססים. אין תנועה בכרמל, אין תחבורה ציבורית. הכל מתרכז בסופו של דבר באטרקטיביות של העיר ובמיתוג שלה. אנשים רוצים לגור במקום מתפתח, עם מוסדות חינוך כמו שצריך".

יו"ר סיעת הבית היהודי במועצת העיר יואב רמתי, המשמש יו"ר דירקטוריון החברה העירונית יפה נוף, אמר: "אני מסכים לחלוטין עם מה שנאמר. הדבר החשוב הוא שחיפה שכחה מזמן את הסדר הלוגי בתכנון. רק עם תשתיות ועם מוסדות חינוך אפשר לצעוד קדימה. בונים פה שכונות חדשות בלי שהכינו להן תשתיות ומוסדות החינוך".

לדבריו, הוא ביצע השוואה עם טירת כרמל ושאל שם תושבים למה הם העדיפו לרכוש שם דירה ולא בנאות פרס. "עוד לפני שנכנס הדייר הראשון יש שם כבר שישה גנים", הוא סיפר, "יש מקומות לשבת בחוץ עם תאורה מתאימה, ואין כביש ראשי שחוצה את השכונה. זה בהקבלה לנאות פרס". לעומת זאת, אומר רמתי, בנאות פרס יש גן אחד: "משהו בתכנון הוא לא נכון. שכחנו איך בונים שכונה. כבישים, תשתיות ומוסדות חינוך חייבים להיות מהיום הראשון".

רמתי הוסיף כי לפחות ברמה ההצהרתית, הקדנציה הנוכחית אמורה להיות שונה: "ראש העיר עינת קליש רותם מדברת על קיימות בשכונות ועל כך שבשכונות יהיו כל השירותים. שלא ייווצר מצב שבו אנשים הולכים לקניות במפרץ. הכל, או רוב הדברים, כולל הפעילות התרבותית, יהיו בתוך השכונות. אני מקווה שהיא גם תעשה, אבל לפחות תכנונית היא שומרת על סדר לוגי".

ח'מיס: "לא צריך לבנות דירות של חמישה חדרים. אפשר לבנות גם דירות של שלושה וארבעה חדרים. צריך להתאים את תמהיל הדירות לצרכים. כל מסמכי המדיניות נכתבו בלי לשבת עם אף יזם. הנהגת העיר והפקידות הבכירה אומרת בבירור שמבחינתם היזמים לא ירוויחו. העירייה הזו, אפילו יותר מקודמתה, ממשיכה את תקופת הבחירות. כאילו שלתקוף את היזמים זה מועיל. הרי בלי היזמים אין אפשרות לפתח את העיר".

מנשה: "אין מספיק בנייה בחיפה. אם מהנדס העיר מתגאה בישיבת המועצה הקודמת ב-1,000 יחידות דיור, אז אין מספיק בנייה. אנחנו צריכים להכפיל את גודלה של העיר. איך אנחנו מכינים את עצמנו לזה?".

רמתי: "אין לנו תשתיות בשביל להכפיל. יש שכונות שאין לנו בהן אפילו שטחים חומים כדי להקים מוסדות ציבור. חייב להיות תכנון. ראש העיר אמרה במפורש שהיא רוצה לתכנן. היא עוברת שכונה שכונה כדי לבנות מוסדות ציבור ותשתיות. אז ניתן תקווה ליזמים, אבל להרים מגדלים כשאין לך לאן לקחת ילדים לבית הספר? אני בספק אם זה יחזיק מעמד כי אנשים לא יגורו במקום שלא נותן להם שירותים".

קהלון עברון: "חשוב לזכור שכל מי שנטש את חיפה בסוף ירצה מאוד לחזור לפה. כולם רוצים בסופו של דבר לגור בחיפה – כל מי שקנה דירה בטירת כרמל ובקריות רוצה לשפר דיור ולגור כאן. יש פה פוטנציאל וצריך לקיים אותו. צריך לעשות הכל כדי להחזיר את מי שעזבו".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לענין רשיונות הבניה-איזו תמימות
    דעים
    של אנשי מקצוע על הקורה בעיר-אלה כבר לא סתם אזרחים מקטרים.לשמה יותר טובה

  2. הטמטום מדאיג

    רק תראו איזה חוסר מקצועיות של חמיס מבל"ד…
    ניתנו רק 71 היתרים. בדקת מה היקף כל היתר? מה הקשר לערים אחרות? יש לך סטטיסטיקה כמה דירות החלו להיבנות בחיפה?
    הערים האחרות בנו שכונות ומסיימות אותן ואז לא יהיה כלום במשך עשר שנים, כמו מוצקין בקרית האמנים. מה ההשוואות הדמגוגיות האלו?

  3. הבנייה כאן מכוערת ומזיקה לחיפה

    בניינים מכוערים הקבלנים היזמים בונים את הכי זול והכי מכוער שיש
    הכל אפור קוביות משוכפלות שיכונים לגובה
    מזעזע קודם תתחילו לבנות כמו בחו"ל עם השקעה בפרטים ואז תדרשו היתרים

  4. אריה

    מחירי הדירות בכרמל מנותקים מהמציאות וצריכים לרדת בחצי כדי שצעירים יחזרו לחיפה. מי שמשחק בנדמה לי עם עתיד ישראל זה בעלי דירות משל עצמם שאלה עדיין רוב תושבי ישראל וראשי הערים מייצגים אותם נאמנה בכך שאינם נותנים היתרי בנייה כדי לא לסכן את מחירי הנכסים שלהם אם מספר הדירות בישראל יגדל.הבועה הזאת תתפוצץ בפנים שלכם כשתישארו גם בלי צעירים בישראל וגם עם דירה בחצי מערכה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר