מפרץ חיפה (צילום לוויין: אגף המחשוב בעיריית חיפה)
מפרץ חיפה (צילום לוויין: אגף המחשוב בעיריית חיפה)

תוכנית "עמק החדשנות" קרסה בוועדה המחוזית

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה - חיפה של מינהל התכנון במשרד האוצר דחתה בקשה של רשות מקרקעי ישראל לקדם הסדרי תחבורה חדשים שישרתו את מתווה "עמק החדשנות", אשר מציע פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים

פורסם בתאריך: 8.12.19 09:51

ניסיון לקדם את המתווה הרעיוני הבוסרי שיוזמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואשר קרוי תוכנית "עמק החדשנות" קרס בשבוע שעבר בישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה של מינהל התכנון במשרד האוצר.

בהחלטה שקיבלה הוועדה היא דחתה בקשה של רמ"י לקדם הסדרי תחבורה חדשים שישרתו את מתווה "עמק החדשנות", אשר מציע פינוי מפעלים מזהמים במפרץ חיפה לטובת הקמת מתחמי מגורים חדשים. ההחלטה התקבלה במסגרת גיבוש ואישור הערות הוועדה לתוכנית המתאר הארצית החדשה לתחבורה יבשתית (תמ"א 42). את התמ"א החדשה יוזמים משרד התחבורה ומינהל התכנון, והיא נועדה לקבוע את התפרושת העתידית של תשתיות התחבורה הארצית.

אחת מהמטרות המרכזיות של התמ"א היא לבצע עדכון של השטחים השמורים לכבישים ולמסילות בהתאם לתכנון מאושר קודם, ובמסגרת זאת לבצע תוספות וגריעות של כבישים ומסילות. בתיאור של מטרות התמ"א נכתב בין השאר כי היא נועדה ל"שמירת שטחים לתכנון תשתיות תחבורה ארציות ולהרחבת דרכים ארציות ומסילות ומתן הוראות לקידום תוכניות מפורטות לתשתית תחבורה ארצית". לפי הפרוטוקול של החלטת הוועדה, רמ"י הגישה לה שורה של הערות לתמ"א וביקשה שהן יוטמעו בהערות הוועדה, שבשלב הבא יועברו לאישורה של המועצה הארצית. לאחר שהמועצה הארצית תגבש את המלצותיה בקשר לתמ"א היא תועבר לאישור הממשלה.

 

 

בפרוטוקול החלטת הוועדה המחוזית נכתב כי במסגרת הערותיה ביקשה רמ"י לסמן בתשריט התמ"א שטח שמור לתכנון מסדרון בלעדי לתחבורה ציבורית בתוואי כביש דשנים (כביש 722), אשר מתחיל במחלף יגור ומתחבר לרחוב חלוצי התעשייה בקרית חיים, וזאת "על מנת לייצר נתיב תחבורה ציבורית טבעתי באזור המתוכנן של 'עמק החדשנות' – תוכנית המיועדת להכיל 100,000 יחידות דיור בשטח שיתפנה מהעתקת המפעלים".

כביש דשנים עובר ממזרח למתחם בתי הזיקוק במרחק קצר ממנו, ולפי פרוטוקול הוועדה המחוזית ביקשה רמ"י גם "להמשיך את הכביש עד 300 מטר מהים עבור תחבורה ציבורית תת קרקעית או עילית".

הוועדה המחוזית דחתה על הסף את הבקשות של רמ"י וכתבה בהחלטתה: "עוד מוקדם מדי לקבוע בשלב זה את מערכת הדרכים הנדרשת עבור תוכנית 'עמק החדשנות' (תכנון חדש למפרץ חיפה למצב עתידי שבו יוצאו המפעלים של התעשייה הכבדה הפטרוכימית מהמפרץ). ממילא תוכנית זו תידרש בעתיד לשינויים סטטוטוריים ברמה ארצית ומחוזית, שבמסגרתם תיקבע גם מערכת הדרכים המתאימה בהתאם לתכנון שיקודם. נוסף על כך, מסדרון שמור לתחבורה ציבורית עשוי להטיל מגבלות על שילוב תשתית הדרך עם מערכות אחרות".

בהחלטתה העבירה הוועדה את המסר ולפיו מהלך מחייב לקידום שינוי ייעוד של קרקעות יוכל להתבצע רק במסגרת תוכנית בנייה מגובשת, הכוללת תקנון ותשריט אשר מתאר את גבולותיה המדויקים, לכל השטח שמוצע לשנות את ייעודו, ואשר יוגש למוסד התכנון הרלוונטי לשם דיון בה.

מאז הצגתו של מתווה "עמק החדשנות" חלפו כשמונה חודשים, אך עד היום לא בוצע המהלך שיאפשר להגדירו כתוכנית סטטוטורית מחייבת – פרסום הודעה רשמית בדבר הכנת תוכנית בהתאם לסעיף 77 לחוק התכנון והבנייה וקביעת תנאים למתן היתרי בנייה או למניעתם בתחום התוכנית בתקופת הביניים של השלמת הכנתה (כלומר עצירת היתרי בנייה למתקנים חדשים במפעלים כצעד מתבקש לנוכח הכוונה לפנותם).

עיכוב המהלך אינו עולה בקנה אחד עם המסקנה שלפיה קיים צורך דחוף בפינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ. מסקנה זו נשענת על ההכרה הממסדית בכך שבמפרץ חיפה "המפעלים הקיימים מהווים חסם סביבתי ופיזי לפיתוח", כפי שכתבה לשכת התכנון המחוזית לפני יותר משנה בדוח מעקב ובקרה שהכינה על יישום תוכנית המתאר המחוזית (תמ"מ 6).

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. ברני

    אבל הדוקטור לריפוי ערים תמכה, ואפילו הקדישה ישיבת מועצה שלמה לבדיחה הזאת. כמו במקרה של גבאי, נראה שגם כאן היא הימרה על הסוס הלא נכון. נפלנו בענק. בעוד ארבע שנים, כשתסתיים הקדנציה העלובה שלה, חיפה תהיה עיי חורבות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גוף של משרד האוצר יוצא נגד תוכנית של שר האוצר

  3. בואו ספרו לתושבים את האמת, כי הספין אכן קורס

    חחח עמק החדשנות… לא ברור לכם שזה ספין חסר כל קשר למציאות של שר האוצר?
    בפועל, בשטח, במציאות, לפני שבועיים אישרו את הרחבת עמק התחלואה.
    עוד 200 דונם כולל לתעשיות מזהמות ואחסון לוגיסטי של חומרים מסוכנים בעורף נמל המפרץ עבור הסינים.
    לא רק זה בונים תעלה תת קרקעית להזרמת דלקים וחומר מסוכן אל המפעלים המזהמים למפרץ חיפה (תעלת תשתיות)
    כלומר כל הכוונות וההשקעות פונות להנציח כאן את עמק התחלואה ולהגדיל את פח הזבל של מדינת ישראל.

  4. יגיל

    כבר נאמר כל התכניות של קליש לא שוות את הנייר עליו הן כתובות.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר