מתנדבי סיירת הקורונה של עמותת יד עזר לחבר. "אף אחד לא יודע מתי ואיך זה ייגמר" (צילום: ג'ו לוצ'יאנו)
מתנדבי סיירת הקורונה של עמותת יד עזר לחבר. "אף אחד לא יודע מתי ואיך זה ייגמר" (צילום: ג'ו לוצ'יאנו)

אנשים טובים באמצע הדרך

הרשתות החברתיות, שעד לפני עשרה ימים שימשו במה להתנצחות פוליטיות ולהפצת שנאה מימין ומשמאל, הפכו בזכות מגיפת הקורונה ללוח מודעות של גופים ואנשים פרטיים שעיקרו הוא עזרה לזולת. קבלו את החיפאים שיסייעו לכם להעביר את המשבר בשלום

פורסם בתאריך: 21.3.20 09:59

בעקבות התפשטותו של נגיף הקורונה, הימצאותם של אלפים בבידוד ביתי, השבתת כל מוסדות החינוך, סגירת הקניונים ומקומות הבילוי, האיסור על התקהלויות וההמלצה להישאר לעבוד מהבית, החלו בחיפה יוזמות והתארגנויות של גופים ואנשים פרטיים במטרה לסייע לתושבי חיפה והאזור הספונים בבתיהם.

היוזמה הראשונה היתה של עמותת יד עזר לחבר בראשותו של שמעון סבג, שהקימה מוקד וסיירת קורונה לחלוקת מזון לתושבי העיר והאזור השוהים בבידוד. סבג: "עשרות אלפי אנשים בישראל נמצאים בבידוד. ככל שהווירוס הולך ומתפשט, יותר ויותר אנשים מקבלים הוראה להישאר בבידוד ביתי. המשמעות היא שבועיים בלי לפגוש אף אחד ובלי לצאת מהבית, והאדם שנמצא בבידוד זקוק לאספקת מזון יומיומית. מי שסובלים הם כמובן האנשים מהשכבות החלשות – ניצולי השואה, הקשישים והנזקקים – ולכן החלטתי על הקמתם של מוקד וסיירת קורונה. אף אחד לא יודע מתי ואיך זה ייגמר, ובכל יום שעובר המצב מחמיר".

"חשוב לי להחזיר לקהילה שאני גרה בה"

הפלטפורמות שמשמשות בימים רגילים כמקום להתנצחות תמידית – הרשתות החברתיות – הופכות בעתות משבר ללוח מודעות שעיקרו הוא ערבות הדדית. שם מתעדכנים ומעדכנים על יוזמות אישיות וקהילתיות, מי זקוק למה ואיך אפשר לעזור.

בעמוד הפייסבוק "קהילת השוות של חיפה" נפתח שרשור ייעודי של בארטרים בסימן הקורונה. "אחרי ההנחיות של משרד הבריאות", כתבה אביטל חן, אחת מהאדמיניות של העמוד, "לחלקנו אין עבודה ולחלקנו תהיה כנראה ירידה בעבודה. נצלו את הזמן הפנוי ללמוד משהו חדש, לקבל את הייעוץ שדחיתן או לקבל את השירות שיכול להקפיץ לכן את העסק בעתיד. אלה הם בדיוק הזמן והדרך להתחיל להכיר, להתחבר, ולפעול יחדיו בשביל להעצים האחת את השנייה. אנחנו קהילה של 12,000 נשים מדהימות ומקצועיות, ויש בינינו הרבה נותנות שירות וספקיות מכל הסוגים והסגנונות. פה תוכלו למצוא את החיבורים הנכונים. הגיבו לפוסט – מה אתן יכולות לתת ומה אתן מחפשות לקבל בתמורה".

אז נכון, בארטר זה לא בדיוק חינם אלא החלפת שירות בשירות ללא תוספת מחיר, ובכל זאת היו כמה נשים שהציעו את מרכולתן מבלי לבקש תמורה.

יערית בר לב למשל כתבה תגובה בשרשור: "חברות יקרות. קראתן כבר מיליון פוסטים על קורונה, על אי ודאות, על לנצל את הרגע וכו'. אני רוצה להציע משהו אופרטיבי ומתוך רצון אמיתי לעזור ולתמוך בבעלות העסקים הקטנים. לכל מי שצריכה או רוצה לעבור את המשבר מחוזקת, אני מציעה ליווי לחודש הקרוב במתנה ממני. נחשוב ביחד על אסטרטגיה, נעקוב אחר ביצועים, נשפר יכולות מכירה ועוד. בגלל שאני רק בן אדם אחד ויש לי גם לקוחות קיימים שזקוקים לי, מספר המקומות מוגבל. אז תשתפו שיגיע למי שזקוק".

בר לב, יועצת עסקית בעלת תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בייעוץ ארגוני, חיה בעולמות הרפואה, כהגדרתה, במשך 20 שנה. לכבוד יום הולדתה ה־40 היא שינתה כיוון ופנתה להתמחות במה שהיא מכירה הכי טוב – העולם העסקי.

"הקושי הנוכחי כואב בלב", היא מספרת למה היא כאן, "חשוב לי להחזיר לקהילה שאני גרה בה. התאהבתי בעיר המדהימה הזו שאליה הגעתי לפני כמה שנים, ואני לא רואה את עצמי במקום אחר. אני מוכנה לעזור הכי בכיף ובאהבה לעסקים המקומיים".

את מאמינה שתוכלי לעזור לכל עסק שנמצא במשבר?

"מאמינה לגמרי, וכבר עזרתי לעסקים שהיו בנקודות משבר. זה לגמרי אפשרי. צריך לעשות חשיבה ואסטרטגיה איך לעזור לעסק לא להתרסק. בסוף התקופה הזו יהיו עסקים שייצאו עם הראש למעלה, יש כאלה שאפילו יצליחו לצמוח ולעשות כסף, ויהיו כאלה שיתרסקו, לא יצליחו לעבור את המשבר, וייסגרו. אני באמת מאמינה שבכל משבר יש הזדמנות. מי שיצליח להסתגל לשינוי ומי שיצליח להתעסק בצמיחה, יש לו סיכוי לצאת מתקופת הקורונה ולומר 'אני תותח', 'אני אלופת העולם'. בינינו, מי שיש לו יכולות כאלה יצליח למנף את העסק שלו גם אחרי הקורונה".

 

יערית בר לב (צילום: רועי אבן צור)

יערית בר לב (צילום: רועי אבן צור)

 

גם לעינת אייזנברג, יועצת עסקית, שיווקית ויזמות, יש ניסיון רב בניהול ובקידום עסקים. "מצד אחד זה נותן לי המון אנרגיה, ומצד שני אני מבינה כמה המצב הוא גרוע", היא מספרת למה החליטה לעזור ללא תמורה, "הכל נעשה מאהבה".

מה את בעצם מציעה?

"אשמח לתת ייעוץ שיווקי לתקופה הזו כדי שאף אחת לא תאבד את העסק שלה, וכן לתכנן סדר פעולות נכונות בעסק ליום שאחרי. מי שלא תכין את עצמה תקרוס. צריך להמשיך לעבוד. אם צריך אז להוריד מחירים, העיקר שלא ישכחו אתכן, להמשיך בתנועה. תתאימי את עצמך למצב. לכל עסק צריכה להיות תוכנית מגירה, גם לזמן חירום. גם אני מתנהלת כיום מהבית. אני עושה את זה און ליין – בווטסאפ ובמחשב. אני לא נותנת לקורונה לנהל אותי, אני מנהלת אותה. כל עסק צריך להיות מספיק יצירתי כדי להתאים למצב. עסק שמנוהל לא נכון סופו כישלון. כל עסק הוא שונה ויכול להצליח בדרכו שלו".

 

עינת איזנברג

עינת איזנברג

 

 

"אפשר לעשות את זה, זה לא בלתי אפשרי"

בתקופה שהיא לא ממש קלה, בלשון המעטה, יש גישה הגורסת שקודם כל מטפלים בנפש לפני כל דבר גשמי. "הקורונה מפגישה אותנו עם הבלתי נודע", אומרת אורלי שלומי חליוה, מנהלת מכון מעברים המעניק ייעוץ, אבחון וטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי במבוגרים ובבני נוער במגוון תחומים, ובהם חרדות, גמילה מהתמכרות וגירושים.

לדבריה, "הבלתי נודע מעורר פחדים, חוסר אונים ורגשות שלעתים קשה לשלוט עליהם. צוות המכון פותח את לבו ואת כל כישוריו כדי לסייע במענה טלפוני חינם לייעוץ ולהכוונה בכל הקשור להתנהלות במצבי לחץ".

שיטות הטיפול במכון הן רבגוניות ומותאמות ספציפית לבעיה ולאדם, ובהן טיפול פסיכודינמי, טיפול פסיכותרפי ממוקד, טיפול קצר מועד משימתי וממוקד מטרה, טיפולים תומכים, אימון אישי, העצמה אישית, טיפול קבוצתי בפרחי בך, סיוע וליווי משפטי וגישור. הצוות המקצועי כולל פסיכיאטרית בכירה, דוקטור לטיפול בהתמכרויות, מטפלים זוגיים משפחתיים, מטפלת בילדים, מטפלת בפרחי בך ומנחת קבוצות.

"נידבתי לעניין את המטפלות שלי לשעתיים של ייעוץ טלפוני, כל אחת ביום אחר ובשעה אחרת", אומרת שלומי חליוה, "כולנו מטפלות רגשיות, ואני מניחה שיתקשרו כאלו שירצו לדעת איך להתמודד עם חרדות, עם ילדים ועם זוגיות. אם אנשים יחליטו להמשיך לטיפול במכון ניתן להם 25 אחוז הנחה".

אתי גלזר טויסטר, מנחת הורים מוסמכת מכון אדלר, מתמחה בהנחיית הורים לילדים עם קשיי קשב, וגם היא מוכנה להעניק מניסיונה ומזמנה ייעוץ טלפוני ללא שום תמורה. "בתקופה זו, הורים וילדים נמצאים בחרדה גדולה מאוד", היא אומרת, "להורים קשה להכיל את החרדה של הילדים ולהתמודד גם עם מציאת פתרונות להעסקתם. הרי לא כל ההורים נשארים בבית – יש כאלה שיוצאים לעבודה – וזה יוצר אתגרים לא פשוטים ביומיום, במיוחד בתקופה זו שבה הם רק הולכים ומתעצמים. לפעמים שיחה יכולה לעזור להם עם כמה כלים פשוטים וישימים לשימוש מיידי. כאשר ההורה יוכל לייצר שיתוף פעולה, האווירה בבית תהיה טובה יותר, ומהמקום הזה אפשר לצלוח את התקופה בצורה נעימה יותר. אפשר לעשות את זה, זה לא בלתי אפשרי. בשיחה אחת אני יכולה לאפשר להורים לשאוף אוויר קצת".

 

אתי גלזר טויסטר (צילום: Gili H-s)

אתי גלזר טויסטר (צילום: Gili H-s)

 

מתנדבת נוספת שהרימה את הכפפה היא סיגל עזרא, מדריכת הורים לקהילת הלהט"ב, שתשמח לתת ייעוץ טלפוני למשפחות עם ילדים בגיל ההתבגרות. דווקא עכשיו, היא טוענת, כאשר משפחות רבות נמצאות בבידוד, צפויות לצאת החוצה סוגיות שהן העדיפו להדחיק.

ואם בנפש עסקינן, אי אפשר להתעלם מהקשר ומהאינטראקציה לגוף האדם. לנוכח ההנחיות שהנחיתה הממשלה על האזרחים, יש כאלו שיתקשו לשבת בבית לאורך זמן מבלי לצאת לפאב, לבית קפה או למסעדה, לעומת אחרים ש"מכורים" לבילוי מסוג אחר – בחדר כושר. אז נכון, אפשר לרוץ בים או ברחובות העיר, אבל מי שרגיל להתאמן עם מאמן כושר אישי צמוד ירגיש בחסרונו וייצא משגרת האימונים.

מאמן הכושר משה רוטר פתח ביום ראשון עמוד פייסבוק בשם "קורונה בתנועה" המיועד בדיוק לאלו שאינם יכולים לצאת מהבית. "הקבוצה הוקמה כדי לתת תמיכה לכל מי שסגורים ו/או מבודדים בביתם בתקופה זו", הוא אומר, "המטרה מבחינתי היא שמירה על הכושר, על המורל ועל הבריאות של כולנו".

אלו תכנים תעלה בעמוד?

"אשמח לתת עצות, תמיכה ותרגילים שאפשר לעשות אותם בכל מקום, גם בבית. אתן למתאמנים ערך מוסף, וכולם מוזמנים להצטרף, לשאול ולשתף כדי שתהיה לנו תקופת בידוד קלה עם הרבה מוטיבציה".

עדי שיבק, מאמנת כושר בעלת תואר ראשון בחינוך גופני מווינגייט ותואר שני בבריאות הציבור מאוניברסיטת חיפה, מפרסמת בעמוד שלה סדרת סרטונים לביצוע אימון פרקטי בבית. עדי, 41, אם חד הורית לילדה בת 4, היא מאמנת ותיקה שמאמינה בנתינה. היא פעילה למען בעלי חיים, מן הסתם טבעונית, והאימונים שלה הם מגוונים מאוד וכוללים מתיחות, עיצוב, אירובי ועוד.

"כדאי לנסות בבית", היא אומרת, "מקסימום תיהנו". אפשר גם לשלוח לשיבק הודעה עם שאלות בנושא כושר או בעיות של פציעות והיא תענה ברצון.

 

עדי שיבק

עדי שיבק

 

"בשבילו זו גם פעילות וגם אפשרות לעזור להורים"

אז לאחר שעסקנו בפרנסה, בגוף ובנפש, מגיעים קצת פינוק והתייחסות לילדים ולבני נוער שנמצאים בבידוד. בבית הספר למוזיקה רוק סיטי של הדס ואיסר טננבאום-אריאל יעבירו שיעורים שונים לתלמידי בית הספר ולאחיהם און ליין באמצעות אפליקציית ZOOM. שיעורי הזום יכולים להכיל עד 100 משתתפים בו זמנית, ורק מי שיירשם מראש יוכל לקבל קישור לפתיחת הלינק.

הזוג טננבאום-אריאל החליט לפנק בשיעורים מקוונים חינמיים גם את הילדים שלא רשומים בבית הספר, וזאת בשידורי לייב בעמוד הפייסבוק של בית הספר ובעמוד הפייסבוק של בית מילר, שבהם יכולים להשתתף אלפי גולשים.

החל ממחר (ראשון) ובכל יום יתקיימו שיעור תופים למתחילים בהדרכתו של טננבאום, שהיה המתופף של להקת רוקפור, בין 12:00 ל־12:30, שיעור גיטרה למתחילים בהדרכתו של פדריקו טייץ', מוזיקאי ומפיק שניגן עם זמרי מטאל שונים ברחבי העולם, בין 13:15 ל־14:45, ושיעורי ציור קלאס ואמנות לילדים מתחילים בגילאי יסודי שאותו תעביר אריאל בשעה 15:00. שיעורי הציור לא יתקיימו בכל יום, ולכן כדאי לעקוב אחר הפרסומים בעמוד של בית הספר. כל השיעורים יתקיימו לפחות עד פסח.

 

פדריקו טייץ', איסר טננבאום אריאל והדס אריאל (צילום: ערן ירדני)

פדריקו טייץ', איסר טננבאום אריאל והדס אריאל (צילום: ערן ירדני)

 

טוני הארט היא מאמנת למידה לבני נוער בגילאים 18-12. "בשמחה רבה אציע מפגש בחינם לשני מתאמנים שונים", היא כתבה בעמוד של השוות, "נוסף על כך ובלי קשר, אני מציעה לילדים המתבגרים לעקוב בקהילת האינסטגרם (זירת הלמידה). בימים הקרובים יעלו תכנים מותאמים לבני נוער באשר להתמודדות עם השגרה החדשה שאליה הם נקלעו".

ריבקי פריד מציעה ליווי און ליין לחדר הלידה, וכך היא כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "אני חושבת עליכן היולדות כל הזמן. בעקבות הנחיות משרד הבריאות, ברוב בתי היולדות מתאפשר ליווי של אדם אחד בלבד בלידה". לכן מציעה פריד סיוע טלפוני להתייעצות מקצועית, לתמיכה ולהדרכה.

ארגון בינ"ה – תנועה ליהדות חברתית – הקים מערך של יותר מ־35 מתנדבים מבת גלים ומקרית אליעזר, ובאמצעות פניות ושאלונים שהופצו בפייסבוק ובווטסאפ בעברית וברוסית הם מנסים למפות את הצרכים של השוהים בבידוד.

טל קפלן, רכז קהילה בבינ"ה: "יש הרבה תושבים מבוגרים שאין להם עזרה כרגע והם גם לא רוצים לנסוע באוטובוס בימים אלה. הצרכים עולים מהשטח, ואנחנו מסייעים להם בטיפול בביורוקרטיה, בקניית בתרופות, בטיול עם הכלב, בהכנת אוכל ועוד. אנחנו נמצאים בקשר עם מחלקת הרווחה בעירייה, והמטרה היא לייצר גם קשרים קבועים ולא רק חד פעמיים. למשל לטייל עם כלב של אדם השוהה בבידוד זה עניין של כמה ימים. אנחנו יודעים שבקרית אליעזר ובבת גלים יש צורך ספציפי במתן עזרה לדוברי רוסית, ולכן כתבנו פנייה גם ברוסית ויש לנו מתנדבים שיכולים לדבר עם הפונים".

 

טל קפלן

טל קפלן

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר