בניין נטוש ליד תיאטרון חיפה (צילום: רמי שלוש)
בניין נטוש ליד תיאטרון חיפה (צילום: רמי שלוש)

הדר והפחד משינוי

פורסם בתאריך: 5.5.17 19:57

הדר, אחת מהשכונות הוותיקות בחיפה, ידעה שנים טובות יותר. לפני כמה שנים העלה יזם נדל”ן רעיון להקים מעל התיאטרון בשכונה מגדל מגורים מודרני. התוכנית קיבלה את השם "מגדל התיאטרון". כמעט כמו כל פרויקט בנייה בחיפה גם הוא נתקל בהתנגדויות רבות, עד שבסופו של דבר ירד הרעיון מסדר היום. התושבים התנגדו בטענה שהוא לא מתאים לאופי השכונה, הירוקים התנגדו גם הם והרעיון נגנז.
השבוע הוא עלה מחדש לדיון בוועדת המשנה לתכנון ובנייה. אני מבקש לטעון שפרויקט כזה, מיוחד ושונה, יכול לתרום להחייאת השכונה הנרדמת ולאו דווקא להזיק לה.

רחובות כמו נורדאו, הרצל והחלוץ היו פעם מרכז המסחר של העיר. לפני שנים גרו בשכונה רבים מנכבדי העיר. הדר ידעה תהפוכות במהלך ההיסטוריה, ועם התעוררות שוק הנדל”ן בחיפה שינתה השכונה את פניה. משקיעים רבים רכשו דירות בהדר בעיקר בגלל המחירים הנמוכים. המחירים עלו והרחובות העליונים של השכונה, כמו מסדה והלל, הפכו לאזורי בילוי ומגורים נחשקים בקרב צעירים וסטודנטים. הדר היא שכונה שונה מאוד מהכרמל, ודבר נוסף שמאפיין אותה הוא הרב גוניות של האוכלוסייה – תושבים ותיקים, עולים חדשים, יהודים, ערבים, מהגרי עבודה. בשכונה יש גם פעילים רבים שרוצים בפיתוחה ומציעים דרכים שונות להחזיר לה את ההדר.

ולמרות זאת, הדר היא לא השכונה שאנחנו זוכרים מתקופת הילדות, על פריחתה ועל הפעילות השוקקת שהיתה בה. יש תוכניות רבות לפיתוחה, ויזמים מנסים לבצע בה פרויקטים נדל”ניים, אבל רובם זוכים להתנגדות ולמחאה ציבורית מצד התושבים והפעילים השכונתיים. מגדל התיאטרון הוא דוגמה מצוינת לתוכנית שהיתה יכולה להזרים חיים וצבע לשכונה. מי שהזדמן לו להגיע בזמן האחרון לאזור התיאטרון לא יכול שלא להרגיש אי נוחות. רחוב פבזנר חשוך ולא מטופח, אזור התיאטרון מיושן ואין בו שום מסחר או עניין מלבד ההצגות.

לא ברור, על כן, למה פרויקט נדל”ן שכולל בניין של 14 קומות ומסחר בסביבתו גורר אחריו התנגדויות כה רבות. אפשר להבין את החשש מתהליך הבנייה וממטרדי הרעש והאבק שייגרמו לשכנים במהלך התקופה הלא נוחה, אלא שכך הוא המצב בכל פרויקט נדל”ן אשר גורר הפרעה מסוימת לסביבה. אפשר להבין גם טענות לגבי מצוקת החניה באזור, אבל דווקא פרויקט כזה יכול להביא איתו פתרונות חניה חדשים שיורידו מעט את הלחץ.

לדעתי, הבעיה העיקרית היא הפחד משינוי. אנשים פוחדים מפרויקטים שיוצאים מהקופסה, שלא בנויים בדיוק כמו “המרקם השכונתי”, אבל אולי זה בדיוק מה שנחוץ? משהו שונה, חדש ומודרני שיעיר את השכונה המיושנת ואולי באופן כזה את העיר המזדקנת כולה. אנחנו צריכים לקוות שאחרי כל המכשולים ייצא הפרויקט אל הדרך, ושלא רק משקיעים אלא גם משפחות צעירות ירכשו בו דירות ויתווספו לאוכלוסייה המגוונת של השכונה.
כל זה צריך להיעשות כמובן תוך התחשבות בתשתיות הקיימות, ובד בבד צריכה העירייה לפתח באזור גני שעשועים, מוסדות לימוד ומתקנים שיתאימו לקליטת אוכלוסייה חדשה בשכונה.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן מחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר