עידן שריג פסיכולוג שיקומי (צילום עצמי)
עידן שריג פסיכולוג שיקומי (צילום עצמי)

עידן שריג פסיכולוג שיקומי בחיפה: טיפול בחרדות אצל ילדים ומבוגרים

הוא מטפל ברגישות רבה במבוגרים ובילדים הסובלים ממגוון של קשיים: בעיות התפתחותיות וקשיי התנהגות אצל ילדים, חרדה ודיכאון, מצבי אבל ואובדן, הן גופני והן של אדם קרוב, קשיים בהורות ומצבי משבר. עידן שריג פסיכולוג שיקומי בחיפה בעל שנות ניסיון רבות, אשר עובד בגישה אקלקטית המשלבת בין גישות ושיטות טיפול שונות

פורסם בתאריך: 5.1.21 15:14

"חרדות, תחושת ריקנות ופחדים היו קיימים אצל אנשים עוד לפני הקורונה. אך התקופה הנוכחית שהביאה איתה אי וודאות והאטה את קצב החיים מאלצת אותם לעצור ולהיות חשופים יותר לתחושות אלה", אומר עידן שריג, פסיכולוג שיקומי בחיפה ובעל קליניקה פרטית המתמחה בטיפול בחרדות אצל ילדים ומבוגרים, ומוסיף, "אם בעבר אנשים נמנעו מהמחשבות מעוררות הדחק, הן על ידי יציאה לעבודה והן על ידי יציאה למרחב הציבורי לפעילויות כגון סרטים, טיולים, חוגים ועוד, בימי הקורונה מבוגרים וילדים פעילים פחות והמגע עם הרגשות והמחשבות מעוררי החרדה רב יותר".


עידן שריג פסיכולוג בחיפה

טלפון: 053-4206456

אתר: https://www.sarigidan.com/


להפחית את ההתנגדות לחרדה

"אי-הוודאות וחוסר השליטה המאפיינות את משבר הקורונה מעוררת אצל רבים מאיתנו חרדה, לחץ וסטרס בשלל היבטים: חרדה כלכלית, חרדה פיזית, חרדה קיומית ועוד. יחד עם זאת הקורונה גם האטה את קצב החיים שלנו. אנשים שעד כה היו פעילים ועסוקים מתמודדים ונחשפים לצד החרדתי שלהם. ההקבלה שאני אוהב לעשות קשורה לעולם המזרח: קצב החיים אצל אנשים שחיים במזרח מאז ומתמיד היה איטי יותר. במהלך השנים הם פיתחו שיטות להתמודד עם החרדות שמהוות חלק בלתי נפרד מחיי הנפש. לכן אפשר לראות שם שימוש רב במדיטציות ובגישת מיינדפולנס. דרך ההתמודדות בעולם המערבי שונה ולרוב אנשים מתמודדים עם החלקים החרדתיים בעולמם הרגשי דרך עשייה המאפשרת מרחק מהרגשות מעוררי החרדה. בטיפול אני מזמין אנשים להפחית את ההתנגדות לחרדה ולהבין שההתנגדות לה רק מגבירה את עוצמתה. יש משהו מאוד מרגיע בשחרור הזה", מסביר עידן.

גישה אקלקטית המשלבת בין גישות ושיטות טיפול

עידן שריג הוא פסיכולוג שיקומי מומחה, בעל תואר שני בפסיכולוגיה שיקומית מאוניברסיטת אריאל ומטפל בילדים, נוער והוריהם ובמבוגרים בקליניקה פרטית בחיפה. במקביל הוא עובד כפסיכולוג שיקומי בפנימית "אהבה" לילדים ולנוער עם הפרעות התנהגות. את מירב שנות ההתמחות עשה עידן במכון להתפתחות הילד בתל השומר שם טיפל ואבחן ילדים ונוער הסובלים מבעיות נוירו-התפתחותיות.

לאחר סיום לימודיו התמחה במרכז הרפואי תל השומר במכון להתפתחות הילד בעבודה עם ילדים על הרצף האוטיסטי. שם איבחן שלל ליקויים כגון: עיכובים התפתחותיים, אוטיזם, הפרעות חרדה, קשיים נפשיים ולקויות לימודיות. במקביל היה שותף למספר מחקרים בתחום הטיפול התרופתי בתסמינים של אוטיזם ושל פיגור. כמו כן, היה שותף במחקר אפידמיולוגי גדול שניהל מעקב אחרי ילדים שנולדו מטיפולי מבחנה. מחוץ למסגרת ההתמחותו טיפל שריג באנשים עם דיכאון במסגרת מחקר שנערך במסגרת אוניברסיטת חיפה אשר נוהל על ידי פרופ' סיגל זלכה מנו. את שנת ההתמחות האחרונה שלו קיים במסגרת "מכון שפיצר" המטפל באנשים עם פגיעה מוחית, שם ריכז תוכנית טיפול לאנשים מבוגרים עם ירידה קוגניטיבית. כיום, כפסיכולוג שיקומי ופסיכולוג ילדים בחיפה, מטפל עידן שריג במבוגרים וילדים הסובלים ממגוון של קשיים, כגון: בעיות התפתחותיות וקשיי התנהגות אצל ילדים, חרדה ודיכאון, מצבי אבל ואובדן, הן גופני והן של אדם קרוב, קשיים בהורות ומצבי משבר. הוא עובד בגישה אקלקטית המשלבת בין גישות ושיטות טיפול שונות בהתאם לצורך העולה בטיפול.

 באילו סוגי חרדות אתה מטפל, או פוגש בקליניקה?

"מגוון החרדות בהן אני מטפל הוא רחב וכולל בין השאר טיפול בהפרעת חרדה כללית (GAD) המאופיינת בדאגה מוגזמת ותדירה לגבי דברים שעלולים להשתבש בעתיד. תסמונת נפוצה ממנה אנשים רבים סובלים ופונים אלי לעזרה היא OCD Obsessive Compulsive Disorder, מדובר בתסמונת המאופיינת במחשבות טורדניות הגורמות למצוקה והתנהגויות כפייתיות שנועדו להפחית מצוקה זו. בקליניקה שלי אני פוגש גם הפרעות פחות מוכרות לאוכלוסיה הרחבה, אשר גורמות לסבל רב אצל הפונים אלי. בין היתר אני פוגש ילדים הסובלים מהפרעת טיקים המאופיינת בדרך כלל בתנועות קצרות ולא רצוניות המופיעות במגוון מצבים, ילדים ונוער הסובלים מטריכוטילומניה (מריטת שיערות), ילדים ומבוגרים המתמודדים עם מגוון של פוביות (כגון, פוביית מעליות, פוביית מחטים ועוד). מגוון הקשיים הינו רחב אך הדבר המאפיין יותר מכל את האנשים הסובלים מקשיי חרדה הינו סבל ופגיעה יומיומית באיכות החיים שלהם ושל הסובבים אותם".

מהי פסיכולוגיה שיקומית?

"הפסיכולוגיה השיקומית היא ענף בפסיכולוגיה העוסק בטיפול, באבחון ובשיקום של אנשים המתמודדים עם מוגבלויות וקשיים גופניים, נפשיים, שכליים וחברתיים, או שינויים בתחומים אלו. הפסיכולוגיה השיקומית דוגלת בטיפול הוליסטי ורואה את האדם בתוך מערכת אקולוגית. היא מושתתת על גישה פילוסופית המדגישה את כבודו וערכו של האדם. כמו כן, היא בוחנת את האדם כחלק מחברה ואת החלק התפקודי מתחומי חייו כמו: עבודה, תא משפחתי, ילדים, הורים, צוות חינוכי ועוד. בנוסף, הפסיכולוגיה השיקומית נשענת ומתבססת על מחקרים תיאורטיים ומדעיים ביחס להתמודדות עם מצבי חיים, מחלות ונכויות. בתור פסיכולוג שיקומי אני נשען על מגוון כלים ושיטות כגון CBT, ACT, גישות פסיכודינמיות כשהדגש הוא על ראיית האדם בתוך מכלול חייו – הן הרקע המשפחתי בו גדל, הן מצבו התעסוקתי/לימודי והן מצבו הרפואי והבריאותי".

מהי שיטת הטיפול ובאילו כלים אתה משתמש?

"בטיפול בחרדות אני משתמש במודל שלוקח בחשבון ומתייחס לארבעה אספקטים: קוגניציה, רגש, התנהגות ופסיכופיזיולוגיה. למשל, אדם שמפחד לחלות בקורונה, מבחינה קוגניטיבית למרות שהוא יודע שיש חיסון הוא ייצמד לפרסומים שליליים ופייק ניוז. מבחינה רגשית כל פעם שהוא יצפה בחדשות הוא יחווה רגשות עוצמתיים. מבחינה התנהגותית הוא יפתח הימנעויות מדברים שהיה רגיל אליהם בעבר, כמו: ספורט, שיחות טלפון עם חברים, יציאה לסופר ועוד. מבחינה פסיכופיזיולוגית אנחנו נראה סימפטומים של עוררות כמו: הזעות, דפיקות לב מוגברות ועוד. הטיפול נוגע בכל ארבעת האספקטים הללו "ומפרק" כל אחת. נעבוד על עיוותי חשיבה, נבדוק האם יש מחשבות חלופיות, בריאות ושלוות יותר, נבדוק את הדברים בצורה מדעית יותר, נשלב חשיפה הדרגתית לאותן הימנעויות ונתרגל אותן. בנוסף, באמצעות מכשיר "ביופידבק" המנטר מידת הזעה, דופק וקצב לב באצבעות הידיים, נלמד אילו סוגי נשימות מרגיעות את התסמינים הפיזיים. בנוסף, אני משלב גם מרכיבים של הגל השלישי של CBT ושם דגש על קבלה (Acceptance) של הרגשות המאיימים. המטופל ואני בודקים ומעבדים יחד את הרגשות והקוגניציות (המחשבות) המאיימות ובמקומות בהם זה מתאים, אנחנו בודקים כיצד ניתן לקבל את המצב ולהפחית את המלחמה בו אשר לרוב רק מגבירה את הסבל.

עידן שריג פסיכולוג שיקומי (צילום עצמי)

עידן שריג פסיכולוג שיקומי (צילום עצמי)

ולסיום?

"תחום נוסף שאני מאוד אוהב הוא הדרכת הורים, שמטרתה לעזור להורה להבין את קשייו של ילדו, לייעץ באופן ספציפי לגבי מענים הוריים בהתמודדות עם הבעיה המוצגת ולתמוך בהתמודדות עם הקושי שבעתיו פנו ההורים לטיפול.  במהלך ההדרכה ההורים מגלים את עצמם מחדש, לומדים לסלוח, לקבל את ההורות. הורים רבים פוגשים את עצמם מחדש ברגע שהם מגלים קושי או חרדה אצל ילדם. בתהליך יחד אנחנו משלבים בין חמלה וקבלת ההורות כהליך מתמיד של טעות ותיקון לבין גישה פרקטית המאפשרת להם לצאת עם כלים מעשיים ליישום. פעמים רבות גישה זו מאפשרת להורים ולילדיהם לחוות שינויים והקלה, הן בקשר שלהם והן בתפקוד היומיומי".

 

עידן שריג פסיכולוג שיקומי: טיפול בחרדות אצל ילדים ומבוגרים

טלפון: 053-4206456

אתר: https://www.sarigidan.com/

כתובת: דרך הים 121 ,חיפה

דוא"ל: [email protected]

 

 

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שמוליק

    אין צורך בפסיכולוגים שעושקים אותך בכסף.הכל חרטא ואחיזת עיניים.תחזרו בתשובה ואל תתנו לכל מיני אנשים לגזול לכם את כספכם ולהוציא את ממונכם על טיפולים והזיות.תהיו חכמים.הפסיכולוגים צריכים טיפול בעצמם.

  2. אריה

    בהחלט פסיכולוג או פסיכולוגית יכולים לעזור. וגם יעוץ באופן כללי. לפעמים צריך תעצומות נפש לפנות לעזרה. ויש להעריך אנשים שפונים ומתמודדים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר