המרכז הרפואי בני ציון
המרכז הרפואי בני ציון

חודש המודעות לסרטן השד: ריאיון עם ד"ר אסיה ברודסקי

לרגל חודש המודעות לסרטן השד, ד"ר אסיה ברודסקי בריאיון לגבי חוויותיה כמנהלת המרפאה למכון השד במרכז הרפואי בני ציון ומשתפת בחמישה טיפים מניסיונה הרב

פורסם בתאריך: 13.10.18 17:01

אחרי נסיונות רבים הצלחנו לתפוס את ד"ר אסיה ברודסקי, מנהלת מרפאת השד וכירורגית שד במרכז הרפואי בני ציון, לשיחה צפופה על תפקידה, טיפים לנשים ותהליכי העבודה במרכז הרפואי בני ציון.

ד"ר ברודסקי החלה לנהל את מרפאת השד וכירורגית שד במרכז הרפואי בני ציון בשנת 1999. ד"ר ברודסקי הינה בוגרת המכון לרפואה טשקנט, בירת באוזבקיסטן ואת התמחותה בכירורגיה ביצעה במרכז הרפואי בני ציון.

נתונים על סרטן השד:

הסיכון לחלות במחלה עולה עם הגיל. בגילאים 30 הסיכון הוא- 1:233 ולקראת גיל 85 הסיכון עולה עד 1 ל-8 נשים.
רוב המקרים של סרטן שד רואים בנשים מעל גיל 40. למרות זאת, עדיין יש לא מעט מקרים של סרטן שד בגילאים 25-39.

אני מאמין:

"הזמנים שבהם רופא הכירורג היה בודד במערכה עברו. בעבר הכירורג בדק ולפי שיקול דעתו הבלעדי, ניתח חולות. כיום, כירורגיית שד ואונקולוגיית שד דורשות שיתוף פעולה הדוק בין אנשי מקצוע. לדעתי, מה שנכון הוא שכל מקרה יעלה לדיון משותף לפני שמתקבלת החלטה מה הטיפול המתאים ביותר לאותה האישה. כמו כן, האישה צריכה להיות חלק מאוד פעיל בקבלת ההחלטות. בנוסף, מכיוון שכיום התוצאות האונקולוגיות בטיפול בסרטן השד מאוד טובות (ההישרדות להמשך החיים טובה) לא פחות חשובות מהתוצאות האונקולוגיות הן התוצאות האסתטיות של הטיפול. בגלל זה אנחנו גם משלבים כירורגיים פלסטיים בניתוחים" אומרת ד"ר ברודסקי.

מקרה שזכור במיוחד:

"הגיע אלי בחורה בת 26 למרפאה שקמה משבעה בעקבות מות אימה מסרטן שד. היא מיששה גוש בשד וגילתה אחרי בדיקות שגם לה יש גוש גדול. אם היה מדובר במקרה לפני 10 שנים היא הייתה צריכה כריתת שד מלאה. כיום, בעזרת שיטה אונקופלטית שבה עובדים רופא הכירורג והפלסטיקאי ביחד, היא עברה כריתה נרחבת של הגוש ועיצוב מחדש של השד והתאמה אליו של השד השני – כלומר, עיצוב של שניהם. היום יש אופציות וטכנולוגיה שמאפשרת גם לדאוג לבריאות הנפשית של החולות ולא רק לבריאות הפיזית שלהם".

במרכז הרפואי בני ציון, קיימות מרפאות שונות הנותנות מענה לנשים לסרטן השד.

קודם כל קיימת מרפאת סקר שאליה מגיעות נשים ללא תלונות לבדיקות שגרתיות.
מרפאות לנשים בסיכון גבוה: מגיעות נשים שיש להם סיפור משפחתי או מוטציות גנטיות ידועות.
מרפאה של מענה מהיר: מיועדת לנשים שגילו גוש ולא יודעות מה לעשות עם זה, או שיש כבר אבחנה של סרטן השד ולא יודעות איך מתקדמים בנושא. המרפאה פתוחה חמש פעמים בשבוע ואין צורך בהפניה מרופא, רק לקבוע תור.

ד"ר אסיה ברודסקי (צילום: עמית שוורץ)

מלבד ד"ר אסיה ברודסקי, יש במרפאה עוד 2 רופאות מומחיות ד"ר דריה מילבסקי וד"ר נקד בותיינה. כל המקרים מדווחים ישירות לאסיה באופן ראשוני והיא עוברת על כל תיק ותיק.
בנוסף, יש במרכז הרפואי בני ציון, מכון לדימות השד. שד"ר פאולה סימוביץ' מנהלת אותו. במכון יש בדיקת ממוגרפיה מאוד מתקדמת, שמאפשרת אבחון מדויק יותר במיוחד לנשים עם רקמת שד סמיכה.
לדברי ד"ר ברודסקי: "פעם בשבוע אנחנו מקיימים במרפאה ישיבה רב מקצועית בה כל מקרה לפני ניתוח עובר דיון בישיבה הזאת".

חמישה טיפים של ד"ר אסיה ברודסקי:

1. צריך להיבדק ורצוי שזה יהיה רופא כירורג שבודק אתכן.
יש המלצות שונות מאיזה גיל צריך לעשות ממוגרפיה: בארץ מומלץ לעשות החל מגיל 50. ההמלצות של האגודה האונקולוגית האמריקאית היא מגיל 45, וכל זאת מדובר על נשים שאין להן גורמי סיכון (אין להן סיפור משפחתי של סרטן השד, לא חלו בסרטן בעבר ולא קיבלו טיפול הורמונלי).
נשים שהיו להם קרובי משפחה מדרגה ראשונה עם סרטן שד, צריכות להתחיל את בדיקות הממוגרפיה כ-10 שנים לפני שקרוב המשפחה חלה.

2. אם ישנו ממצא שאישה מרגישה וממוגרפיה תקינה, זה עדיין לא שולל סרטן שד. ממוגרפיה תקינה לא שוללת סרטן שד במיוחד לנשים צעירות. לנשים עם רקמת שד סמיכה וצפופה שהן צעירות, הממוגרפיה פחות רגישה, ולפעמים לא ניתן לשים לב לגוש. לכן, חובה ללכת לכירורג שד כדי לבצע בדיקות נוספות על פי שיקול דעתו של רופא הכירורג.

3. בדיקות סקר מומלצות מגיל 45 ובגלל זה נשים צעירות לא עוברות בדיקת סקר ואם אישה צעירה מרגישה גוש, רוב הסיכויים שמדובר בממצא שפיר, אבל צריך בירור כי גם בגיל צעיר יכול להיות סרטן שד.

4. אורח חיים בריא– חשוב מאוד לקיים פעילות גופנית סדירה ומתמדת. הפעילות הגופנית מקטינה את הסיכון לחלות בסרטן השד. עודף משקל לנשים לאחר גיל הבלות (סיום המחזור) הוא אחד מגורמי הסיכון לסרטן השד. ולכן חשוב מאוד לשמור על משקל תקין לאורך כל החיים. תזונה מומלצת היא תזונה עשירה בפירות וירקות מרובת צבעים, לוותר על אוכל מעובד ושומן רווי.

5. טיפול הורמונלי חלופי לאחר גיל הבלות: כדאי להתייעץ עם כירורג שד כדי שיעשה הערכת סיכון ויש לשקול טוב יתרונות וחסרונות של הטיפול כי לאחר שנים של טיפול בהורמונים הסיכון לסרטן שד עולה.


המרפאה מקבלת מטופלות מכל קופות החולים ללא צורך בהתחייבות או במכתב הפנייה. הביקור כרוך בתשלום סמלי.
לפרטים וקביעת תור, נא לפנות למרפאות חוץ בטל' מס' : 04-8359315.
במקרים דחופים ניתן לפנות לאחות קשר של המרפאה בטל' מס': 04-8359324.


ביום חמישי הקרוב, ה-18.10, מקיימים במרכז הרפואי בני ציון הפנינג מיוחד להעלאת המודעות לסרטן השד. ההפנינג יכלול הרצאות, כיבוד ופגישה עם מיטב המומחים בתחום.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר