מאלפי כלבים בחיפה והצפון ששווה להכיר (מאגר תמונות: Shutterstock)
מאלפי כלבים בחיפה והצפון ששווה להכיר (מאגר תמונות: Shutterstock)

מאלפי כלבים בחיפה והצפון שאתם חייבים להכיר

הכלבים שלנו הם החברים הכי טובים שלנו, וככאלו, אנחנו רוצים להסתדר איתם ולהעניק להם את הטיפול המסור ביותר שאפשר. פעמים רבות, למרות שאנחנו באמת מאמינים שאנחנו עושים טוב, חוסר הידע וההכוונה הנכונה עלולים להחטיא את המטרה. מאלפי כלבים מחיפה והצפון שאתם חייבים להכיר עם כמה טיפים מקצועיים חשובים

פורסם בתאריך: 20.9.18 10:42

המרכז הישראלי | אמיר שוורץ

המרכז הישראלי, הוקם בשנת 93 על ידי אמיר שורץ. עם 30 שנות ניסיון, ומאות מאלפים שהוכשרו בבית הספר למאלפים של המרכז. כיום פעילות המרכז עוסקת במגוון תחומים: אילוף כלבים למטרות ביטחוניות בארץ ובעולם, אילוף כלבים לתעשיית הבידור והקולנוע, אילוף כלבים למטרות אזרחיות , פתרון בעיות התנהגות ומחלקת הכשרת מאלפים.

כלבים שאולפו במרכז הישראלי משתתפים בהצגות, DVD, סרטים ועוד. אם עדיין לא שמעתם על הכלב פונצ' של כוכבת הילדים מיקי (מוזמנים להציץ בלינק) אולי תופתעו לגלות שגם ה"סלב" הזה אולף באהבה במרכז הישראלי.

למרכז הישראלי 4 סניפים ברחבי העולם: הסניף הראשי בישראל (פרדס חנה), שני סניפים נוספים ( ניו ג'רזי  וסיאטל) וסניף בהונגריה.  צוות המאלפים הם יוצאי יחידות כלבנות ומערכת הביטחון מהארץ והעולם עם ניסיון רב בתחום.

אמיר שוורץ, מנהל המרכז, הוא מאלף ותיק אשר התחיל את דרכו המקצועית עוד בשנת 86. תחתיו עברו מאות מדריכים שהיום נחשבים למאלפים מהשורה הראשונה.

המרכז הישראלי אילוף לצרכי ביטחון משטרתי קרדיט המרכז הישראלי

המרכז הישראלי אילוף לצרכי ביטחון משטרתי קרדיט המרכז הישראלי

איך הגעת לעולם האילוף?

"בגיל 4 אבא שלי היה מאלף כלבים "בקלר" חורשת אורנים, ומאז התאהבתי בתחום. בגיל 15-16 כבר החזקתי שרוולים (שימשתי כאובייקט ששלחו אליו כלבי תקיפה) ולאחר מכן עברתי מספר הכשרות מקצועיות, (התאחדות הישראלית לכלבנות", קורסי מאמנים בכירים בארה"ב ומדינות נוספות ועוד).

מהראשונים והמובילים בתחום האילוף

במשך 30 שנות הניסיון בתחום, אמיר התמקצע רבות בעולם אילוף הכלבים וכיהן בתפקידי מפתח בתחום :
ראש המערך הכלבני הממשלתי עד שנת 2001, מחזיק מעברי הגבול, רכבת ישראל ומתקני המריחואנה הרפואית ע"י כלבי ביטחון ואבטחה, מקים ומכשיר יחידות ביטחוניות בארץ ובעולם, מקים בית הספר למאלפים של המכללה האקדמית וינגייט ויושב ראש מאלפי הכלבים בישראל מיום הקמתו עד לפני 4 שנים.
עוד על תפקידיו במשך השנים ניתן למצוא באתר המרכז הישראלי.

אילוף לאזרחים פרטיים

המחלקה האזרחית במרכז מייעצת על חינוך גורים, הכוונה של אילוף גורים וכמובן אילוף משמעת בסיסית. בנוסף, המרכז מציע שירותי אילוף משמעת ברמות הגבוהות ביותר: אם זה שליטה על כלבים מרחוק על ידי סימני ידיים, אותות קוליים, יכולת הרכבת פעולות מורכבות מאוד ועוד.

הדרכת מאלפים

בשנת 2001, אמיר פתח את בית הספר להכשרת מאלפי כלבים בשיתוף המכללה האקדמית וינגייט אשר מכשירה מאלפים בכל הרמות. בבית הספר מלמדים בין 7-8 טכניקות שונות לאילוף בכדי לאפשר התאמה מקסימלית בין סוגי כלבים שונים ובעליהם.

מה האני מאמין שלך ?

"אל תתפשרו בבחירת מאלף הכלבים, שכן אתם צריכים לחיות עם כל תוצאות עבודת האילוף כל ימי חיי הכלב"

אז מה חשוב לדעת לפני שבוחרים מאלף מקצועי ואמין?

1.הכשרה

מומלץ מאוד לבדוק שלאדם יש הכשרה מסודרת מבית ספר מקצועי בתחום.

2. ניסיון כללי באילוף כלבים

לפני שבוחרים מאלף חשוב מאוד לבדוק כמה שנים הוא מתעסק בתחום ועם כמה גזעים הוא התנסה באילוף. בנוסף, חשוב להבין כמה פעמים המאלף התנסה עם אותה הבעיה שיש לכלב שלכם בעברו.

3. טכניקות ושיטות

האם המאלף מציע שיטת אילוף אחת או שיטות מגוונות? חשוב לשים לב שהמאלף מתאים את הטיפול למה שהכלב באמת צריך. לדוגמא, אם הכלב שלכם עדיין גור, אין להכניס אותו לשיטת אילוף קבוצתית וכו'.

4. כימיה

הכימיה בין המאלף לכלב היא הבסיסית ביותר. המאלף יכול להיות הכי תותח בתחום, אבל אם אין תקשורת בינו לבין הכלב אי אפשר להגיע לתוצאות.

5. ליווי לאחר תכנית האילוף

חשוב לבדוק האם המאלף עובד כחוק וכיצד הוא מתחייב להצלחת האילוף. האם הוא מתאם אתכם ציפיות? האם הוא עובד עם חשבוניות ותכנית אילוף מסודרת? מה האחריות של המאלף על הכלב לאחר סיום האילוף?

מה הם הדברים הבסיסיים והחשובים ביותר שאתה ממליץ לבעלי כלבים?

1. לא להתפשר לעולם על בחירת מאלף!
2. אם יש ספק אין ספק: לא לעשות משהו שלא יודעים. אם יש בעיות עם הכלב ואתם לא רוצים להזיק לו, כדאי תמיד לפנות למאלף שמבין ויודע ויכול להמליץ. הכלב הוא אחד מבני המשפחה ולכן יש להתנהג אליו כמו שאתם מתנהגים לכל בן משפחה אחר.
3. חום ואהבה! אני מאמין כי "מינימום פוגענות, מקסימום אפקטיביות": כדאי לתת הרבה חום ואהבה ולא לעבוד בכוחניות עם הכלב, זה לא מוביל לשום מקום טוב.

ליצירת קשר:

קישור לאתר

טלפון : 0524754343

המרכז הישראלי כלב לפני הופעה קרדיט המרכז הישראלי

המרכז הישראלי כלב לפני הופעה קרדיט המרכז הישראלי


דנה שרית חמו

גיל : 36
מגורים: כפר ורדים, הגליל המערבי
מגיעה עד: רדיוס של עד חצי שעת נסיעה מכפר ורדים: אזור הגליל המערבי, מעלות, כרמיאל, כפר ורדים, קיבוצים, כפרים במגזר ועוד.
השכלה: קורס אילוף בבית ספר "אבנר רז להכשרת מאלפים", התמחות בבית הספר "מרקר טריינינג ישראל", סמינרים וקורסים נוספים בתחום, תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית במדעי כדור הארץ ותואר שני מחקרי ב"יערנות" מהפקולטה לחקלאות.
כמה שנים בתחום: 6 שנים
היום: מאלפת עצמאית ומדריכה בבית הספר להכשרת מאלפים – "מיי דוג" סניף קריות.

דנה שרית חמו- בים עם הכלב. צלם: חיים שריד

דנה שרית חמו- בים עם הכלב. צלם: חיים שריד

וקצת יותר לעומק

דנה שריד חמו (36), החלה את דרכה המקצועית בתחום האילוף במהלך לימודי התואר השני כשהבינה שחסרה בה התשוקה לתחום הלימודים שלה. לאחר שאימצו גור כלבים מעמותה, שכנע אותה בן זוגה לחיים לנסות ולראות אם את התשוקה שלה תוכל למצוא בעולם אילוף הכלבים.
"תמיד נמשכתי לבעלי חיים ותמיד ידעתי שכשאתמסד יהיה לי כלב" מספרת דנה. "בזמנו, עוד לא ידעתי אילו אפשרויות פרושות בפני בתחום, ומה שזכרתי בהקשר של אילוף כלבים היו בעיקר דרכי עבודה כוחניות שמשתמשות בהפעלת לחץ פיסי ומנטאלי על הכלב. כאשר התחלתי לחקור על הנושא, נוכחתי לגלות שיש דרכי אילוף מתקדמות יותר ולכן נרשמתי ללימודים. בזמן הלימודים, נפתחתי לעולם ההתניות, כיצד כלבים ובכלל בע"ח (כולל אנשים) לומדים, וכך נפתח לי התיאבון להמשיך להתמקצע בעולם הכלבים והאילוף"

בעברה, דנה תרגלה סטודנטים ב"מרקר טריינינג" (בית ספר בגישה חיובית להכשרת מאלפים). היום היא מדריכה במכללת "מיי דוג", סניף קריות ומאמינה שתמיד יש עוד מה ללמוד : "אני תמיד לומדת עוד, קוראת ומעמיקה בתחום. דואגת להשתתף בכנסים בתחום ולא מפסיקה להעמיק בנושא. הכנס האחרון שהייתי בו בחו"ל היה כנס אימון בעלי חיים עם מיטב המאמנים באירופה שנערך באוניברסיטת "נוטינגהם" באנגליה

"כלבים הם לא חיילים": אימון בגישה החיובית

דנה משלבת בעבודתה מגוון שיטות השייכות לגישת אימון חיובית בה היא מאמינה מאוד.
"הגישה החיובית היא דרך חיים והאני מאמין שלי" מספרת דנה. "כלבי משפחה הם לא חיילים והם לא רכוש, הם לגמרי חלק מבני משפחה. זה נכון שכלב הוא לא בן אדם ואל לנו לייחס לו תכונות כאלו, אך ברגע שהחלטנו לקבל על עצמנו להכניס אותם אלינו למשפחה, חלה עלינו האחריות לדאוג להם כמו לשאר חברי המשפחה ולהתייחס אליהם באופן מכבד"

אז מה זה אומר בעצם? איך את מאמנת כלבים בגישה החיובית?

"בעיני כלב לא אמור "לציית" אחרת משהו לא נעים יבוא לו ממני, אלא כלב אמור לבחור לעבוד איתי, כי אני נותנת לו מוטיבציה לעשות כן. הקשר בעיני מאוד חשוב ובזמן אימון עם כלב אני בונה איתו תקשורת. אני מלמדת אותו לחשוב, לא לפחד לעשות טעויות (אין "תיקונים"), להעז ובכך ללמוד התנהגויות מורכבות. במקביל, מכיוון שאנחנו בונים תקשורת, גם אני ומשפחתו של הכלב לומדים להכיר את שפת הגוף שלו: מתי הוא נהנה, מתי הוא מתוסכל, האם יש משהו שהוא חושש ממנו וכו" בכל אלה אנחנו נעזרים על מנת שנוכל להתאים את תכנית העבודה בצורה הנכונה והמדויקת ביותר. בגישה זו אין מונחים כמו "מנהיג" ו"היררכיה", אלא יש משפחה. אין צורך להיות אדם חזק פיסית כדי לעבוד עם הכלב ולמעשה, גם ילדים קטנים בהדרכה נכונה ופיקוח יכולים לקחת חלק בתהליך לימודי שכולו כיף"

ניסיון עם כלבים

דנה התנסה עם סוגים רבים ושונים של גזעי כלבים: החל מכלבים בעלי "דרייב" גבוה כדוגמת הבורדר קולי והמלינואה (יש לה גם אחת כזאת) עד כלבים שנמצאים על הצד השני של הסקאלה כדוגמת הכנענים והאקיטות הנחשבים כלבים עצמאיים יותר. את הניסיון הרב שלה עם כלבים יצריים רכשה גם בספורט הכלבני הידוע בשם "אג'יליטי" (ספורט הכולל ריצה ונהיגה דרך מגוון של מכשולים).
דנה מספרת כי: "כדי ללמד כלב התנהגויות מסוימות, צריך ראשית למצוא מה מניע אותו. יש כלבים שמונעים ע"י צעצועים וחטיפים ויש אחרים שאוכל וצעצוע לא מעניין אותם והם הרבה יותר חשדניים כלפי זרים ולכן נחשבים כמאתגרים יותר לאילוף"
הידע והניסיון הרחב שצברה במהלך השנים, מאפשרים לה להתאים במקצועיות את תכנית העבודה המדויקת ביותר עבור הכלב שלכם.
דנה מוסיפה כי "מאלף שיודע להתאים את עצמו ואת תכנית העבודה שלו לשני הקצוות של הגזעים, יכול להתמודד עם רוב הכלבים שנמצאים בין לבין על הסקאלה".

למה בכלל צריך לאלף כלבים?

"במשפחות אשר לא עברו אילוף, גם כאלו שמאוד אוהבות ותומכות, פעמים רבות התקשורת עם הכלב לוקה בחסר. התקשורת מתנהלת בצורה חד כיוונית בעוד שבני המשפחה מצפים שהכלב יבין אותם בלי שהם יודעים מה עובר על הכלב. במקרה כזה לרב מתחילות בעיות.
מבחינתי האילוף הוא הזדמנות לבנות מסלול תקשורת דו כיווני בניכם לבין כלבכם. בסופו של דבר, אנחנו והכלבים שלנו בני מין שונה ודווקא אותם, בחרנו להכניס לבית וללב. חשוב מאוד לדעת מה גם הם מרגישים ולתקשר איתם נכון. בתור מאלפת אני היא זו שמגשרת ומתווכת בין שני המינים וכך אני מאפשרת תקשורת יעילה ומועילה לשני הצדדים"

יש לך טיפים לבעלי הכלבים החדשים והוותיקים?

1) אין גיל מוקדם מדי לאלף כלב!

הרבה אנשים חושבים שצריך לאלף רק אחרי גיל חצי שנה. למעשה, האילוף צריך להתחיל הרבה לפני, עוד כשהגור רק מגיע אליכם הביתה או אפילו בעת בחירת הכלב. בכדי שתוכלו להתחיל ברגל ימין ומבלי לעשות טעויות, חשוב מאוד לזכור את הטיפ הזה כדי שבמקום לשנות דפוסי התנהגות לא מתאימים שהכלב כבר רכש לעצמו בבית החדש, תהליך האילוף יוכל להתמקד באילו חוויות והתנהגויות חדשות ליצור ישר מההתחלה ולספק מענה בעת הצורך בסוגיות שונות שמתעוררות.

2) מומלץ לבחור כלב שמתאים לנו

לפני שאתם בוחרים כלב כדאי לשאול את עצמכם כמה שאלות :
מה המצב המשפחתי שלכם? מה המצב הכלכלי? האם יש לכם זמן פנוי לגדל כלב בתנאים אופטימליים? מהם האפשרויות העומדות בפניכם בנוגע לגידול כלב? האם יש לכם ילדים קטנים או מבוגרים שגרים אתכם בבית? מה גודל הכלב והאם הוא מתאים לדירה שלכם ולרמת האנרגיה שלכם? לכל כלב דרישות וצרכים שונים ומומלץ תמיד להתייעץ עם מאלף בנושאים האלו.

3) מה שאתה נותן זה מה שאתה מקבל

אם תשקיעו בכלב שלכם, תדאגו לצרכיו הגופניים ותלמדו אותו, תקבלו כלב נוח שכיף לחיות איתו. לעומת זאת, גם אם תאהבו את כלבכם עד כלות, אם לא תספקו לו את הצרכיים המחשבתיים והגופניים שלו, אם לא תדריכו אותו נכון להיות הכלב שאתם רוצים שיהיה, תקבלו כלב מתוסכל שלא יודע למה מצפים ממנו ולא נוח לחיות איתו. זאת ועוד, יצא לי כבר להכיר גם כלבים שלאחר שניסו "לאלף" אותם באמצעים אלימים, החזירו אלימות. מה שנקרא – יחס גורר יחס.

ליצירת קשר:

קישור לאתר

קישור לדף הפייסבוק

קישור לערוץ יוטיוב

טלפון:   0545756052

-דנה שרית חמו מירוץ אג'ילטי צלמת: מאיר גור

דנה שרית חמו מירוץ אג'ילטי צלמת: מאיר גור

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ודים מכרמיאל חייב להיות ברשימה הזו. הוא כל כך עזר לי ולעוד חברה , פשוט הציל לנו את המשפחה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר