ד"ר צח שרוני: שאלות ותשובות על ניתוח אף מתקן. תמונה ממאגר Shutterstock
ד"ר צח שרוני: שאלות ותשובות על ניתוח אף מתקן. תמונה ממאגר Shutterstock

ד"ר צח שרוני: שאלות ותשובות על ניתוח אף מתקן

לא הרבה פעמים בחיים אנחנו זוכים להזדמנות שנייה כבר ברושם הראשוני. המזל הגדול הוא שבתחום ניתוחי האף זה בהחלט אפשרי. ד"ר צח שרוני, מומחה לכירורגיה פלסטית, מסביר כיצד לשפר גם את המראה הקוסמטי וגם את איכות החיים

פורסם בתאריך: 2.7.20 12:16

החלום על אף מושלם שהתנפץ עלול לגרום ללא מעט מפחי נפש. שנים של ציפייה, הוצאות כספיות לא מבוטלות והחלמה לא פשוטה יכולים להסתיים בתחושת פספוס. מעבר לתוצאה מאכזבת ולפגיעה אסתטית שלא ניתן להסתירה, מדובר לא אחת גם בפגיעה נפשית בדימוי העצמי ובאיכות החיים שאותה לא ניתן לכמת. ד"ר צח שרוני, מומחה לכירורגיה פלסטית ובעל ותק של עשרות שנים בתחום הפלסטיקה, מבטיח שלא הכל אבוד. גם אם לצד כל ניתוח ישנו הסיכון כי הוא יכול ישתבש, החוכמה היא לדעת לתקן.

"המנתחים הם בסך הכל בני אדם ולפעמים גם הם יכולים לטעות", אומר ד"ר שרוני. "מעבר לכך, מדובר ברקמות אנושיות העוברות תהליך החלמה וריפוי ולא תמיד במסלול הצפוי, אך גם במקרים אלו ניתן לתקן את מרבית הנזקים ולהביא לתוצאה משביעת רצון".

מהו ניתוח אף מתקן?

"ניתוח אף מתקן, או בשמו המקצועי – ניתוח אף שניוני, הוא ניתוח משחזר הבא לתקן את האף אשר נותח בעבר, פעם אחת או יותר אך ללא תוצאה משביעת רצון. במרבית המקרים מדובר בכריתה מוגזמת של העצמות והסחוסים המרכיבים את האף, דבר המביא לפגמים במבנה הנראים דרך העור. במקרים אחרים מדובר בריפוי לא תקין או לא סימטרי לאחר ניתוח. התיקון עצמו מתבצע על-ידי בנייה מחדש של הגורמים שניזוקו בעזרת הבאת סחוסים ממקומות אחרים בגוף. מדובר בניתוח ארוך ומורכב האורך מספר שעות (פי 2-3 מניתוח אף רגיל)".

גם בעיות מולדות ניתנות לתיקון. תמונה ממאגר Shutterstock

גם בעיות מולדות ניתנות לתיקון. תמונה ממאגר Shutterstock

האם ניתוח אף שעבר תאונה, שבר או עיוות מולד, נחשב ניתוח מתקן?

"ניתוחי אף מורכבים, כמו במקרים של עיוות מולד (למשל בשפה שסועה), לאחר ניתוחים של הלסתות, או בעקבות טראומה ושבר לאף, נחשבים לניתוחים משחזרים ולא לניתוחים מתקנים. מדובר בניתוחים לא פחות מסובכים מניתוח אף מתקן משום שכמעט תמיד קיימת גם חוסר סימטריה משמעותית הדורשת התייחסות מיוחדת. ניתוחים אלו בדרך כלל מכוסים על-ידי קופות החולים במסגרת ציבורית, ומבוצעים במספר מצומצם של בתי חולים על-ידי רופאים מומחים שהתמקצעו בתחום".

ניתוח שכזה עבר לפני חצי שנה א' שסבל משבר באפו בעקבות טראומה. במקרה של א' העצם בחלקו הימני של האף נשברה כולה. הוא סבל מקשיי נשימה, מכאבים נוראיים וממפח נפשי בעקבות המראה הלא אסתטי. במשך חמש שנים הוא הסתובב עם אף שבור כי התקשה למצוא רופאים שיתנו לו מענה ראוי. "עד שהגעתי לרמב"ם ולד"ר שרוני. הוא והצוות שלו קיבלו אותי בזרועות פתוחות והבטיחו לי שיוכלו לשפר משמעותית את מראה האף שעבר טראומה", הוא מספר.

צילומי אף עם הסחוס מהצלע של א' לפני אחרי

צילומי אף עם הסחוס מהצלע של א' לפני אחרי. צילום עצמי

ואכן, ד"ר שרוני וצוותו בנו לא' תכנית טיפול מקיפה ומורכבת. במשך חודשים הוא עבר בדיקות וצילומים עד שהגיע ליום המיוחל של הניתוח. מאחר והעצם שלו נשברה וכדי למלא את החסר, הסביר לו ד"ר שרוני שהמצב מורכב ושצריך לקחת סחוס מהצלע על מנת לתקן את האף באופן מיטבי הן בתחום הרפואי-כירורגי והן בתחום האסתטי. הניתוח המורכב ארך כחמש שעות תחת הרדמה כללית.

 

"ד"ר שרוני והצוות הרפואי שלו פשוט אלופים, אני כבר חצי שנה לאחר הניתוח ומרגיש שהאף הוא חלק ממני, כאילו מעולם לא עברתי טראומה. אני מרגיש מצוין, מצליח לנשום בקלות והכי חשוב, כבר לא מתבייש. אני מעריך את העבודה הקשה שלהם. זכיתי ליחס אישי ולליווי צמוד לאורך כל הדרך, וזו הזדמנות להודות להם שוב. מאז אני שומר על עצמי ועל האף החדש שלי כי אני יודע שזה לא מובן מאליו".

האם ניתן לתקן גם בעיות נשימה בניתוח מתקן? האם יש צורך ברופא אף אוזן גרון?

"בכל מקרה של בעיית נשימה מבוצע במקביל לתיקון האף גם ניתוח מחיצה וקונכיות. במרבית המקרים אין צורך ברופא אף אוזן גרון, משרד הבריאות מתיר לכירורג פלסטי לבצע גם ניתוח רפואי של המחיצה, ובלבד שיש לו את הידע והניסיון בתחום. במקרים מורכבים במיוחד של מחיצות שכבר עברו תיקון לא מוצלח, מצטרף לניתוח גם מומחה בניתוחי מחיצה".

איך מתבצע ניתוח אף מתקן?

"ניתוח האף מבוצע בשיטה פתוחה שהיא השיטה הנפוצה בעולם, למרות שבישראל מעטים הרופאים המבצעים אותה. בשיטה זו מבצעים חתך קטן בין הנחיריים המאפשר להפשיל את עור האף ונותן מבט ישיר על סחוסי האף והעצמות. כך ניתן לעצב, לפסל, להוריד ולהוסיף עד להגעה לתוצאה מקסימלית ואופטימלית. השיטה הפתוחה היא השיטה היחידה המאפשרת לראות באופן מוחלט וישיר את היקף הנזקים מהניתוחים הקודמים ולתקנם. מעבר לחשיפה טובה יותר ולשליטה גדולה יותר, למנתח ישנו מרווח פעילות גדול יותר ואין ספור אפשרויות לפיסול ולעיצוב הסחוסים, אשר אינן קיימות בשיטות אחרות".

מאיפה לוקחים את הסחוסים בשביל התיקון?

"ניתן לקחת סחוסים ממחיצת האף, מהאוזן או מצלע. המחיצה בנויה מסחוס נוקשה וניתן להפיק ממנה כמות רבה של חומר גלם לבנייה ועיצוב. במקרים אחרים, לאחר ניתוחים בהם המחיצה כבר הוצאה, ניתן לקחת סחוס מהאוזן ובמקרים קיצוניים אנחנו מוציאים חלק מאחת הצלעות ומשתמשים בסחוס הצלע".

האם מדובר בהחלמה קשה יותר?

"למרות שהניתוח עצמו ממושך יותר, ההחלמה דומה מאוד להחלמה מניתוח אף רגיל. האף מגובס לתקופה זהה ושטפי הדם קיימים גם הם לתקופה דומה. הכאבים אינם משמעותיים יותר, אך ייתכנו אזורים נוספים כואבים במקרה של לקיחת סחוסים מהאוזן או מהצלע".

האם הצלקות נראות לעין?

"צלקות של ניתוח אף פתוח (ראשוני או שניוני), נראות בשבועות הראשונים לאחר הניתוח. לאחר מכן הן מיטשטשות ומקבלות את הצבע של העור וכמעט שאינן נראות לעין. גם הצלקות באוזן ובצלע נחבאות מהעין, אם בתוך האוזן או מתחת לקפל השד".

האם ניתן להגיע לתוצאה מושלמת?

"כמו בכל ניתוח, המטרה היא תמיד להגיע לשלמות, אך לא ניתן להבטיח זאת. מה שכן, תמיד חל שיפור ניכר במצב גם אם לא תמיד ניתן להגיע לסימטריה מוחלטת. צריך לזכור שאף אדם אינו סימטרי ב-100%. מעבר לכך, ניתוח שני באותו המקום הוא תמיד מורכב יותר, ופוטנציאל הסיבוכים בו הוא לא נמוך יותר".

מה חשוב לדעת בבחירת רופא מנתח לניתוח אף?

"משמעות המילה פלסטיקה בלטינית היא לעצב, ולכן לתחום הפלסטיקה מגיעים מלכתחילה רופאים שלהם מודעות הרבה יותר גבוהה לנושא האסתטי. הפלסטיקאים הם כירורגיים במהותם, וכל עיסוקם בניתוחים העוזרים להם לצבור יכולות וניסיון מקצועי רחב וטוב יותר. אבל הדבר החשוב ביותר והמכריע בבחירת מנתח הוא הניסיון. חשוב לוודא שהמנתח עוסק בתחום שנים רבות, שהוא מיומן בכל השיטות, שהוא מסוגל לבצע גם תיקונים במידת הצורך, ושיש מאחוריו המלצות רבות של מטופלים המוכנים לשתף תמונות וחוויות מהניתוח, ולהמליץ בחום".

ד"ר צח שרוני נמנה על צוות המחלקה לכירורגיה פלסטית בקריה הרפואית רמב"ם, שם הוא אחראי על ניתוחי שסעים בילדים וניתוחי אף מורכבים במבוגרים. הוא עוסק בפלסטיקה שנים רבות, במהלכן ביצע אלפי ניתוחים, בתחומים רבים ומגוונים בכירורגיה הפלסטית המשחזרת והאסתטית. בנוסף, ד"ר שרוני הוא חבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית, חבר האיגוד האמריקאי לכירורגיה פלסטית, וחלק מצוות המנתחים ארגון Operation Smile International.

בשנים האחרונות עבר ד"ר שרוני מספר הכשרות לניתוחי אף מורכבים באירופה, והוא אחד הרופאים הישראלים הבודדים החברים באיגוד היוקרתי של מנתחי האף באירופה- European Rhinoplasty Society.

טלפון: 050-4544453

כתובת: שדרות הנשיא 134, מרכז הכרמל, חיפה

אתר

קישור לדף הפייסבוק

קישור לאינסטגרם

ד"ר צח שרוני. צילום: רונן פדידה

ד"ר צח שרוני. צילום: רונן פדידה


כתבה שיווקית


 


האמור בכתבה אינו מהווה משום המלצה או חוות דעת מקצועית והוא אינו מהווה תחליף להתייעצות עם גורם מוסמך בתחום


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר