"המשטרה לא רואה הכל, לכן צריך לקרוא לנו". סנ"צ חיים אזרד (צילום: דוברות המשטרה)
"המשטרה לא רואה הכל, לכן צריך לקרוא לנו". סנ"צ חיים אזרד (צילום: דוברות המשטרה)

"רוב החבר'ה שמגיעים לחיפה עם כלי הרכב המשופרים הם מוואדי ערה והכפרים"

מפקד תחנת חיפה, סנ"צ חיים אזרד, אומר בריאיון מיוחד ל"כלבו - חיפה והקריות", כי ציפה לקיץ הרבה יותר סוער, ובאותה נשימה כמעט, הוא מודה שאנחנו עדים עכשיו ל'פיק' של אלימות שלא פוסח על חיפה • דבר המפקד

פורסם בתאריך: 2.7.22 17:00

גל האלימות הגואה ברחבי המדינה אינו פוסח גם על חיפה, שהיא עיר עם מורכבוּת אנושית ייחודית. אל מול תחושת אי הנוחות של התושבים מרמת ביטחונם האישי בשכונת הדר בכלל ובשוק תלפיות בפרט, תחנות סמים הצצות כפטריות אחרי הגשם, מרוצי מכוניות של כלי רכב משופרים ואירועי ירי, עומדת משטרת חיפה ומציגה מספרים מעודדים של ירידה ברמת הפשיעה.

בעשרת החודשים האחרונים, מפקד על תחנת חיפה סנ"צ חיים אזרד, קיבוצניק מאילון, בעל רזומה ארוך באגף המבצעים. במסגרת הסבבים, הוא אף שירת בחיפה כקמב"ץ לפני שמונה שנים. ל"כלבו –  חיפה והקריות", אומר אזרד, כי ציפה לקיץ סוער הרבה יותר: "לפני כל קיץ אנחנו בונים היערכות, כי הקיץ זו תקופה רווית אירועים – יותר אלימות, יותר אלכוהול, יותר צעירים בחוץ עד השעות הקטנות של הלילה. הכנו את עצמנו לקיץ, גם בחופי הים, עם סיורים מתוגברים בשישי ובשבת בבוקר, שאלו הימים הקשים שמגיעים לחיפה הרבה מאוד מבחוץ. יש לנו מחלק נוער שעובד בעיקר בשעות הערב, אנחנו מסתובבים בסופי שבוע במוקדים, בהם בני נוער נאספים, כמו בגן האם, בעיר התחתית ובמועדונים. אנחנו מכפילים כוח עם הפיקוח העירוני, מסיירים ביחד ונותנים מענה לכל האירועים האלה. בינתיים, כשאני מודד את האירועים אל מול השנה הקודמת, אנחנו במצב טוב".

מבצע להורדת רכבים משופרים מהכביש (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

מבצע להורדת רכבים משופרים מהכביש (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

על אף האלימות הגואה במדינה, בשיח הציבורי וברשתות החברתיות.

"נכון, רואים עכשיו פיק של אלימות – רציחות, אלימות בתוך המשפחה, גם בחיפה. יש עלייה באלימות בארץ, ואני מאוד חששתי מהקיץ הנוכחי, ובינתיים זה בסדר. אין הרבה קטטות, יש ירידה חדה באירועי ירי. באירועי ירי ואלימות אנחנו מגלים אפס סובלנות. בכל מקום שיש לי ידיעה מודיעינית, מתבצע מעצר באותו הלילה, אני לא מחכה לבוקר. יכול להיות שזה תורם לא מעט להורדת רף האלימות".

תושבי הדר לא מרגישים ברגיעה, אלא להיפך.

"אני רוצה להתייחס לשכונת הדר. אני מכיר פעילים חברתיים ואת ועד השכונה, מכיר את כל מה שהם אומרים, ואני לא אומר שכל מה שהם אומרים זה לא נכון. אבל, אני כן יכול לספר שעיקר הבעיה בהדר היא סוחרי הסמים שמתנקזים לשם, לצערי, בגלל שחלק מהרחובות הם בחתך סוציו-אקונומי נמוך וזול לשכור שם דירות. הם שוכרים שם דירות ופותחים בהן תחנות סמים. אני יכול להגיד לך שבמהלך חצי השנה האחרונה, סגרנו, ביחד עם העירייה, שבע תחנות סמים, כולל אטימת המקומות. מדובר במקומות שהם לא דירות פרטיות, אלא בניין נטוש, או חושה, אטמנו ואת הסוחרים הכנסנו לבית הסוהר".

סגרת אחת, נפתחת שנייה.

"אז אני סוגר גם אותה. זו מלחמה בלתי פוסקת, אבל לא אבודה. ישבתי עם ראש העירייה בשבוע שעבר, והיום אנחנו יודעים להצביע על שתי תחנות באזור הדר שאנחנו מטפלים בהן. היו פה זמנים גם של שמונה תחנות סמים, שפעלו בו בזמן. היו לא מעט מקרי אלימות ושוד, והיום יש לנו יותר מ-50 אחוז כתבי אישום באירועים האלה, כמעט כולם נתפסים. אני לא חושב שיש רגע אחד ביממה, בו אין ניידות בהדר. זו ההנחיה שלי, וזה משהו שכולם פה בתחנה יודעים, שהדר היא פוליגון שמקבל תעדוף מבחינת שוטרים וניידות.

"זיהינו ברחוב סירקין בשוק תלפיות בעיה של חוסר ביטחון, אז הצבנו משעות הצהריים עד הלילה מחסום קבוע, שאנחנו מתפעלים ביחד עם העירייה. יש עוד הרבה מה לעשות, אבל אני יודע שהמצב היום הרבה יותר טוב בהדר".

לא ככה מרגישים, לא התושבים, לא בעלי העסקים. לראיה, אייל לבקוביץ שהותקף וביטל את התלונה בגלל פחד.

"נכון, הבחור הזה שהותקף ביטל את התלונה. ממה הוא פוחד?".

 על שלמות העסק שלו ועל חייו.

"משטרת חיפה חקרה את האירוע, עצרה חשוד, הסתובבה עם המותקף, עברנו ביחד על מצלמות האבטחה. אגב, הוא בכלל לא הגיש תלונה, אנחנו למדנו על האירוע בעקבות הפוסט שלו בפייסבוק. אנחנו יזמנו פנייה אליו, שלחנו אליו מש"ק כשהיה בטיפול ברמב"ם, שביקש ממנו להגיש תלונה, וכך הוא עשה. משטרת חיפה טיפלה באירוע הזה כמו שצריך. הוא בסוף ביטל את התלונה, כי הוא פוחד? הוא לא צריך לפחד, אם הוא פוחד שיבוא למשטרה".

לטענתו, אנשים סביבו אמרו לו לא לגשת למשטרה, כי היא ממילא לא תעשה כלום.

"מרבית הציבור לא יודע מה זה הליך משפטי. זה שהחשוד השתחרר, לא אומר שההליך מסתיים. אנחנו לא בית משפט, יש הפרדת רשויות במדינה, ואנחנו הרשות המבצעת. תפקידנו להביא את החשוד לבית משפט, ויכול להיות ששופט יחליט לשחרר אותו. זה לא אומר שההליך לא נמשך. אגב, המתלונן במקרה הזה לא ידע להצביע על האדם שתקף אותו, המודיעין שלנו מצא את התוקף. לא הכל זה 'זבנג וגמרנו' במשטרה, אנחנו תלויים בבתי המשפט, אבל אנחנו כן ממשיכים עם התיק הזה והולכים איתו עד הסוף. אבל הוא חייב להבין שאם הוא לא ישתף פעולה איתנו, לא נגיע לפתרון. נתת לי מקרה שדווקא מרגיז אותי, כשאומרים שהמשטרה לא מטפלת, כי אני יזמתי את הטיפול בו".

בדיקת רכב על ידי שוטרי תחנת חיפה (צילום: דוברות המשטרה)

בדיקת רכב על ידי שוטרי תחנת חיפה (צילום: דוברות המשטרה)

מה אתם מתכוונים לעשות בהדר?

"הדר צריכה טיפול הוליסטי משולב, שלנו ושל העירייה. אני יושב עם עינת קליש-רותם וזה מטריד אותה, כמו שזה מטריד אותי. זה לא 'זבנג וגמרנו', עשינו הרבה שם".

אולי אם מחלקת הרווחה תעצור את המגמה של ריכוז אוכלוסייה נתמכת שמחלישה את השכונה, כמו עובדים זרים, משת"פים, נרקומנים בגמילה, פגועי נפש, המצב ישתפר?

"המשטרה לא אחראית איפה למקם את מי, המשטרה תפקידה לטפל בבעיות".

אבל זה יוצר לכם בעיה.

"יש הרבה עובדים זרים בשפירא, אז אנחנו שם. לפני שבוע הסתובבתי שם עם קצין הבילוש שלי וקצין המודיעין, כדי לבדוק את התלונות על אנדרלמוסיה שם. אם לא הייתי על מדים, הייתי מתיישב באחת המסעדות הנהדרות ושותה לי בירה. בלילות אני כבר חודש בלי אירועים חריגים שם. עשינו המון מעצרים של עבירות רכוש, פירוק תחנות סמים. אני מודד לפי האירועים החריגים. אירועי אלימות חמורה הכי מפריעים לי. פשיעת הרחוב הזו משגעת אותי, כשבן אדם מבוגר הולך ברחוב ותוקפים אותו. הקצינים שלי יודעים, אני יוצא מדעתי, גם בלילה מוציא את כולם לאירוע, ומטפלים בכל הרצינות. וברוך השם, יש ירידה חדה מאוד. בשלושת השבועות האחרונים לא התעוררתי בלילה, וזה נדיר שמפקד תחנה לא מתעורר בלילה בגלל אירועים. הכנסנו הרבה חבר'ה לבית סוהר. יש מה שנקרא 'מסלול בטוח', שזה מבצע ארצי. תחנת חיפה הגישה כתבי אישום נגד 17 יעדי 'מסלול בטוח'".

אלו ההארד קור של העבריינים?

"לא אגיד שהם שייכים לארגוני פשיעה, אבל הם הגורמים המשפיעים בפשיעת רחוב, ירי ואמל"ח. אנחנו בירידה של 50 אחוז באירועי ירי, 40 אחוז ירידה באירועי הצתות וזו תוצאה של עבודה קשה".

 

 

איסוף נשק והמכוניות המשופרות

אחת הבעיות הקשות איתן מתמודדת המשטרה היא איסוף כלי הנשק הרבים שנמצאים בידי גורמים עברייניים. אזרד מרבה לשמוע עצות כמו "כנס לכל בית שני, תהפוך אותו ותמצא נשק". לדבריו, המציאות רחוקה מהפתרון הזה. כדי לתפוס אמל"ח, נדרשת עבודת מודיעין חזקה, שעל פיה מוציאים צווי חיפוש ורק אז נכנסים לבתים. לדעתו, מי שיכול לעזור למשטרה באיסוף הנשק, הם דווקא התושבים, שרובם שומרי חוק וגם הם סובלים מהשכנים הבעייתיים.

"מי שיודע ושומע לא צריך להזדהות", הוא אומר, "שייתן לנו את המידע המודיעיני הזה ואנחנו נטפל בו במלוא הרצינות".

זירת רצח ברחוב קיבוץ גלויות, ינואר 2022 (צילום: דוברות המשטרה)

זירת רצח ברחוב קיבוץ גלויות, ינואר 2022 (צילום: דוברות המשטרה)

גם העירייה מבקשת מהתושבים "להשתנקר", כי אין לה סמכות אכיפה במישור הפלילי.

"אין ידיעה מודיעינית שמגיעה אליי דרך רכזי המודיעין, שלא מטופלת בנושא אמל"ח גג תוך 48 שעות. זה נוהל במשטרה בכלל, לא רק אצלנו, וזה כיום הדבר הכי חם. אנחנו תופסים, לא הרבה כמו שהייתי רוצה, אבל אנחנו כן תופסים. אם היה שיתוף פעולה עם התושבים, התוצאות היו אחרות. צריך להתקשר למשטרה, להגיד לה לבוא ואנחנו נבוא".

מה עם המכוניות המשופרות, עם הכבישים שהפכו למסלולי מרוצים.

"מרוצים זו תופעה ארצית. חיפה סובלת מזה, כי חיפה היא עיר מטרופולין גדולה, עם צעירים שיש להם רכבים שנוח לנהוג בהם מהר. אמרתי פעם וכעסו עליי, אבל אני לא פוליטיקלי קורקט, רוב החבר'ה שמגיעים לפה עם כלי הרכב המשופרים, הם לא מחיפה, אלא מאזור ואדי ערה והכפרים, שעושים 'שופוני' בכבישים. גם בחיפה יש רכבים כאלה, ואנחנו כבר ארבעה סופי שבוע, נמצאים בכניסה הדרומית לעיר ובחופי הרחצה. אם תשאלי את בעלי העסקים ואת המלונות שם, יש שיפור עצום. פשוט אין שם רכבים כאלה יותר, כי אנחנו מגיעים עם כוחות מתוגברים מרחביים, והצטרפו אלינו גם תחנת טירת כרמל וגם תחנת נשר. מי שייסע בשדרות ההגנה בלילות חמישי ושישי, יראה את הפעילות המוגברת שלנו ושל העירייה".

אם הם מגיעים מהכפרים בגליל, אולי מחסומים בצ'ק פוסט יהיו יותר אפקטיביים?

"הצ'ק פוסט לא שלי, אלא של תחנת זבולון, ואני מאמין שגם שם עושים עבודה. בכל שישי אנחנו מורידים בין 12 ל-15 כלי רכב, מעלים אותם על גרר, נותנים קנסות, העירייה נותנת קנסות על רעש, ויש שיפור. המחסומים שלנו יגיעו גם לטשרניחובסקי, לשדרות הנשיא, ולכל ריכוז שבו יש התפרעויות. בחודש האחרון המצב השתפר והתכוננו לזה לקראת הקיץ. אני חייב גילוי נאות שאנחנו עושים זאת יחד עם העירייה. עשינו ישיבה וחשבנו איך אנחנו תוקפים את התופעה. ראש העירייה הצטרפה אלינו לסיור בליל שבת. צריך להבין שזו תופעה כלל ארצית, צריך פה שינוי חקיקה, כי חלק מהרכבים מגיעים ככה מהחברה. יש פה לא מעט צעירים שמסתובבים עם 'למבורגיני' המגיע עם שיפורים בילט-אין מהמפעל ואי אפשר להוריד אותו מהכביש. מי שיש לו כסף, יכול לנסוע על אוטו ב-200 קמ"ש".

שיתוף הפעולה עם העירייה אומר שהשיטור העירוני שבוטל יחודש?

"אין שיטור עירוני בחיפה לצערי. אנחנו בעד, גם ראש העירייה בעד. צריך להשיג תקנים על ידי פנייה למשרד לביטחון פנים, ואני מקווה שב-2023 הוא יחזור לפעילות, כי חיפה חייבת שיטור עירוני. השיטור העירוני יעסוק בעבירות פחות חמורות, והסיירים שלי יוכלו להתעסק בעבירות הקשות יותר. שיטור עירוני בחיפה זה 'מאסט', מאחר שזו עיר גדולה, שיש בה עבירות שפוגעות באיכות החיים. אנחנו עובדים ביחד היום, אבל מבחינת החוק אנחנו מוגבלים, אנחנו לא יכולים לעשות את כל מה שאנחנו רוצים. מקווה שיוקם פה מערך חדש ושהמצב ישתפר".

איך מונעים את הרצח במשפחה הבא?

"אלימות במשפחה זו עבירה שמאז ומעולם המשטרה התייחסה אליה ברצינות הכי גדולה שיש. לכל מקרה של עבירת אלימות במשפחה, אנחנו נכנסים במלוא הכוח. כל אישה שהיא בדרגת איום מסוימת מקבלת מאיתנו סל אבטחה, עד כמה שאנחנו יכולים. זה לא אבסולוטי, וזה נעשה ביחד עם מחלקת הרווחה בעירייה. במקרה האחרון שקרה ברחוב אלמותנבי לא היה עבר של אלימות במשפחה. אנחנו במעקב מתמיד אחרי כל הזוגות המוכרים. החוקרים במחלק המשפחה מכירים אישית כל קורבן או כל חשוד. אנחנו מבחינתנו הולכים לחומרה בכל תיק כזה. האירועים האלו מדירים שינה מעינינו".

נדמה שכמה שלא תעשו, הפשע תמיד ינצח.

"המשטרה לא רואה הכל, לכן צריך לקרוא לנו לבוא ולטפל. אני לא קורא לזה הלשנה. בדיוק כמו שמישהו לא מרגיש טוב וקוראים למד"א, מי שראה עבירה פלילית, שיתקשר למשטרה. מי שחושב שנגד הבן או הבת שלו נעשתה עבירה ברשת, שיתקשר אלינו. אנחנו מגבירים את הערנות בקיץ בכל מה שקשור להטרדות מיניות ופדופיליה ברשתות החברתיות. יש לנו את מוקד 110 וגם את מוקד 105. יש יחידות שעוסקות בכך כל יום כל היום. היו לנו אירועים כאלה בחיפה וטיפלנו בהם לעומק. אפשר להתקשר אלינו, אנחנו מעבירים את זה לטיפול יחידות הסייבר שלנו. לפעמים ילדים לא מודעים למה מותר ומה אסור ומסתבכים על לא עוול בכפם. לכן כדאי לספר לנו, לא לפחד, לא להתבייש, אנחנו שומרים על דיסקרטיות מלאה, לצד הטיפול היסודי.

"לקראת הקיץ גם הגברנו את הטיפול בבעיית הנוער והאלכוהול. אנשי מחלק הנוער יוצאים במיוחד בסופי שבוע ומתצפתים על עסקים שמוכרים אלכוהול לקטינים. יש עוד שיטות שאנחנו מפעילים נגדם שאני לא אפרט, אבל מחלק הנוער והבילוש עובדים קשה על העסקים האלה. אני קורא לאזרחים להתקשר אלינו, גם אם זה נראה שולי ולא חשוב. אנחנו נגיע".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. חיפאי

    אוטובוסים ומטרוניות במהירויות גבוהות בלילות.
    בלילות ובימים מנועי אוטובוסים מרעישים עד כאב.
    לאוטובוסים ומשאיות יש צופרים כמו קטרי רכבת .
    התושבים יודעים ורואים הכל.יכולים לדווח אבל אין באמת למי.
    בזמן האחרון בעיקר עקב התקנת מצלמות בהדר התחושה יותר טובה.כמה שיותר מצלמות יותר טוב.

  2. יעקב

    איש משטרה לא צריך לספר לנו מהיכן באים העבריינים.
    עליו להוציא את האקדח ולהחזיר מייד את הסדר הציבורי, לתושבי חיפה.

  3. חיפאי

    אתמול בערב, מוצש ישבתי באחת המסעדות בחום מרידיאן, לא היו שלוש דקות רצופות שבהן לא עבר רכב משופר או אופנוע שעשה רעש איום עשרות מכוניות כאלו וזה פשוט בלתי נסבל, דרך אגב זו תופעה קבועה שם בכל ערב, אף פעם לא ראיתי ניידת לא בכניסה לחוף ולא ביציאה אז לא לספר לנו סיפורים אנחנו לא עיוורים אתם לא עושים כלום, אתם מתעסקים בלעצור סטלנים שמעשנים ג'וינט על הספסל ליד הבית שלהם ואז קוראים להם סוחרי סמים. העיר הזאת הפכה לכפר אחד גדול תושבי כפר כרע כנא שפרעם ושאר המקומות משתלטים לאט לאט על העיר בים כבר אי אפשר להסתובב כמו גם בקניונים ובמושבה, העיר התחתית בדרך.

  4. חפשו

    ממה אנחנו מפחדים סגן ניצב אזרד? ממלשינים בתוך המשטרה שלך.
    אנשים שדיווחו על תחנות סמים ואירוכים קיבלו אחכ טלפונים מאיימים.
    מאיפה היבאיינים חדעו מי התלונן?
    ותחנות סמים אינן " צצות " ישנן תחנו. ידועות למשטרה כבר שנים שאתם לא נוקפים אצבע כדי לפתור את הבעיה וכששוטרים כן מגיעים למקום הם מסתחבקים עם הסוחרים.
    אז אל תקשקש גקומקום

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר