הדפס משי במוזיאון הרמן שטרוק (צילום: ג'ני כצנר)
הדפס משי במוזיאון הרמן שטרוק (צילום: ג'ני כצנר)

רוצים ללמוד אמנות ההדפס? בואו למוזיאון הרמן שטרוק המחודש

מוזיאון הרמן שטרוק בהדר שינה את אופיו, ולצד תערוכות מוזיאליות נפתחו בו מגוון פעילויות כמו סדנאות וקורסים בתחום אמנות ההדפס והנייר. המוזיאון מתמחה בסדנאות של שלוש טכניקות עיקריות - תחריט יבש, דפוס משי וכריכיה - שמתאימות לילדים ולהורים

פורסם בתאריך: 6.11.22 17:22

מוזיאון הרמן שטרוק בהדר שינה את אופי הפעילות במקום, ולצד תערוכות מוזיאליות נפתחו בו מגוון של פעילויות, סדנאות וקורסים בתחום אמנות ההדפס והנייר.

הרמן שטרוק (1944-1876) נחשב לאחד מאמני ההדפס החשובים בגרמניה ובארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה ה-20. במשך יותר מ-40 שנות פעילותו כאמן מצליח ומוערך, הוא יצר שפע של עבודות על נייר, בעיקר בשני נושאים – הדיוקן והנוף. ביתו של שטרוק, שנבנה בשנת 1924 ועוצב על ידי האדריכל אלכסנדר ברוולד, שימש גם כסטודיו וכסדנת לימוד לחוג תלמידיו, שהתמחו בטכניקות הדפס. בשנת 2014 הושלם שיקומו ושימורו של המבנה בהתאם לסגנונו המקורי.

מוזיאון הרמן שטרוק המחודש מתמחה בסדנאות בשלוש טכניקות עיקריות – תחריט יבש, דפוס משי וכריכייה.

תחריט במחט יבשה הוא שיטת הדפס קלאסית, העובדת בצורה של דפוס שקע. בטכניקה זו עושה האמן שימוש בלוח של מתכת רכה כדי ליצור גלופה. לרוב נעשה שימוש בלוח נחושת, אך בסדנה במוזיאון משתמשים בשקף עבה המאפשר לחרוט בקלות ולקבל תוצאות מרשימות. לאחר החריטה ממלאים את החריצים בצבע, ולבסוף מצמידים נייר אל הגלופה ומדפיסים בעזרת מכבש מקצועי.

הדפס משי (או הדפס רשת) הוא שיטת הדפס שמקורה בסין. ההדפסה נעשית באמצעות רשת צפופה שעשויה חוטים, דרכה עובר הצבע באמצעות מגב. בהדפס רשת ניתן להדפיס בעבודת יד על גבי חומרים כמו טקסטיל, נייר, עץ ושעם, ולעצב מגוון מוצרים כמו חולצות ותיקים.

לאחרונה נתרם למוזיאון הרמן שטרוק ציוד כריכייה נדיר שמאפשר פיתוח סדנאות ייחודיות כמו סדנת כריכה מחומרים ממוחזרים וסדנת כריכה בהשראה יפנית המשלבת טכניקות צביעה מסורתיות. הכריכייה היא תרומתם של עזריקם ואורה הוברמן, והיא נמצאת בקומה העליונה של המוזיאון. ניתן להתנסות בה במגוון כלים ומכשירים עתיקים וליצור כריכות בעבודת יד.

 

סדנת הדפס במוזיאון הרמן שטרוק (צילום: ג'ני כצנר)

סדנת הדפס במוזיאון הרמן שטרוק (צילום: ג'ני כצנר)

 

 

מוזיאון הרמן שטרוק מציע לציבור מבחר של פעילויות וסדנאות המועברות על ידי מנחים מומחים באמנות ההדפס. הסדנאות, שהן חד יומיות ואורכות כשלוש שעות, מתקיימות בקבוצות קטנות, ובהן המשתתפים לומדים ומתנסים בשיטות עבודה שונות. בתום כל סדנה נהנה המשתתף מתוצר פרי יצירתו.

בין הסדנאות הקבועות נמצאות סדנאות מפגשי כריכה, כריכה בהשראה יפנית, כריכה מחומרים ממוחזרים וכריכה מסורתית, דפוס רשת, התנסות בהדפסה על מגוון חומרים, הדפס לינולאום, טכניקה המבוססת על הדפסי עץ מסורתיים, חיתוכי נייר, סדנה שנחשפים בה לשיטות חיתוכי נייר ועוד. בנוסף נפתח קורס שנתי להדפס משי משולב, אשר מעמיק את לימודי הדפוס ומאפשר התנסות בעבודה מתמשכת עם חומרים שונים. הקורס מוכר למורים בשנת שבתון כקורס מקצועי.

מנכ"ל מוזיאוני חיפה יותם יקיר: "מוזיאון הרמן שטרוק הוא ייחודי במובנים רבים, ואנו גאים לחדש ולפתח אותו. מדובר בפעילויות שלא תמצאו בשום מקום אחר, וקבוצות שמגיעות נדהמות לגלות את הפנינה הייחודית. מטרה חשובה מבחינתנו היא לחזק את הקשר עם תושבי השכונה החרדית שבה נמצא המוזיאון, וחשוב לנו שיראו בנו בית ליצירה ולאמנות מסקרנת וייחודית".

הכניסה לתערוכה "הרמן שטרוק – רוח וחומר", שאותה אוצרת לימור אלפרן, היא ללא תשלום. המוזיאון סגור בשישי ובשבת.

 

מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: חגית הורנשטיין)

מוזיאון הרמן שטרוק (צילום: חגית הורנשטיין)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר