בולי רכבות מכל העולם במוזיאון הרכבת (צילום: עופר עמרם)
בולי רכבות מכל העולם במוזיאון הרכבת (צילום: עופר עמרם)

תערוכת בולים נדירה במוזיאון הרכבת

בתוך קרונות רכבת ישנים מוצגת במוזיאון הרכבת בחיפה תערוכה נדירה של אוסף בולים, מהגדולים בעולם, בנושא רכבות. הבולים נאספו על ידי אליהו ברוננגרבר ז"ל, נהג קטר לשעבר, במשך עשרות שנים, וניתן ללמוד מהם על השינויים שעברו על עולם הרכבות

פורסם בתאריך: 20.2.24 11:05

בתוך קרונות רכבת ישנים מוצגת בימים אלו במוזיאון הרכבת תערוכה נדירה של אוסף בולים ייחודי, מהגדולים בעולם, המוקדש לרכבות. כל הבולים המוצגים בתערוכה נאספו על ידי אליהו ברוננגרבר ז"ל במשך עשרות שנים, וניתן ללמוד מהם על העולם המשתנה בכלל ועל עושרו של עולם הרכבות בפרט.

האוסף המוצג כאן לראשונה לציבור הוא חלקי, ובו מספר מצומצם של בולים ממדינות שונות, מתוך עשרות אלפי בולים מכל המדינות בעולם – חלקן כבר לא קיימות היום – שנאספו על ידי ברוננגרבר. באוסף המלא יש בולים מתקופות שונות, החל מהמאה ה-19 ועד לעשור השני של המאה ה-21. בין מגוון הבולים נמצאות מדינות בתקופות שבהן שלטו בהן מעצמות גדולות, עוד בטרם קיבלו את עצמאותן או הועברו לשליטה של מעצמה אחרת. בבולים מופיעים תמונות ואיורים של קרונות, קטרים, כלי עבודה ומסילה, תמרורים, מנהרות, תחנות, מפות קווי רכבת, מהנדסי רכבות ועוד. האוסף כולו, ביחד עם אוספים נוספים, נתרמו על ידי בני משפחתו של האספן למוזיאון רכבת ישראל.

 

מתוך אוסף הבולים של אליהו ברוננגרבר ז"ל (צילום: עופר ארגמן)

מתוך אוסף הבולים של אליהו ברוננגרבר ז"ל (צילום: עופר עמרם)

 

ברוננגרבר נולד בפולין בשנת 1922. בפרוץ מלחמת העולם השנייה הוא התגייס לצבא האדום בתפקיד נהג קטר של רכבות משוריינות. מיד עם עלייתו ארצה בשנת 1949 הוא עבד בתפקיד שאותו אהב מאוד – נהג קטר ברכבת ישראל. ברוננגרבר נפצע קשה בתאונת דרכים בדרכו למשמרת בעבודה – תאונה שבה נהרגו שניים מחבריו – ונאלץ להפסיק את עבודתו כנהג קטר בשנת 1978. מיד עם החלמתו חזר לעבודה ברכבת, מילא תפקידים שונים והדריך נהגים עד הגיעו לגיל הפרישה. כגמלאי הוא המשיך לעבוד ולהתנדב כמנהל מוזיאון הרכבת עם הקמתו בשנת 1983, והיה אחראי על תפעולו השוטף ועל אחזקתו. רבים מחבריו וממכריו, שהתנדבו גם הם במוזיאון הרכבת, תרמו רבות מזמנם להגדלת האוספים השונים במוזיאון ביחד איתו. 

 

 

תחביבים ואוספים רבים היו לברוננגרבר, והעיקרי שבהם היה איסוף בולים. האוסף כולו מוקדש לנושא מרכזי אחד – רכבות. במשך עשרות שנים הוא אסף בולים בנושא הרכבות מכל רחבי העולם. הוא החליף בולים עם אספנים מחו"ל, קנה בולים, קיבל משלוחים של בולים, ובכולם תמונה או ציור של רכבת או פריט מתחום הרכבות. הוא גם דאג לפתח את תחום הבולאות בנושא הרכבות בישראל ביחד עם חבריו, ותרם מהאוסף הפרטי שלו למוזיאון הרכבת. בין האוספים הנוספים עם מכנה משותף של רכבת היו גם אוסף גלויות, אוסף מעטפות היום הראשון, אוסף חותמות רכבת בשירות הבולאי, תמונות, ויצירות אמנות של קטרים שהוא הכין מחלקי שעונים ישנים. 

באוסף יש סדרות בולים שהונפקו לכבוד אירוע מיוחד או לציון תקופה, ויש בולים בודדים שהונפקו עם רעיון או נושא מסוים הקשור במישרין או בעקיפין לתחום הרכבות. כמו כן, יש בולים בעלי תמונה או איור זהה שהונפקו בצבעים שונים, בעיקר כדי להבדיל בין ערכיהם הכספיים. 

 

תערוכת הבולים מוצגת בקרונות ישנים (צילום: עופר ארגמן)

תערוכת הבולים בקרונות ישנים (צילום: עופר עמרם)

 

במבט ראשון לא תמיד רואים את הקשר בין הבול לרכבת, לכן יש להגדיל אותו ולהסתכל בו מקרוב. הבולים נבחרו באופן שבו ניתן יהיה להתרשם מהמגוון הרחב של האוסף, מהעושר ומהצבעוניות של הבולים מכל העולם. הבחירה בבולים המוצגים מתוך האוסף נקבעה על ידי צוות מוזיאון הרכבת ולא על ידי אספני בולים או אוצרים אחרים העוסקים בתחום הבולאות. את התערוכה עיצבה ותכננה מיטל חלוצי בהפקת על של כפיים. את עבודת הבינוי עשתה זברה תפאורות. 

מוזיאון הרכבת, דרך חטיבת גולני 3. שעות פעילות: ימים ראשון-חמישי, 15:30-8:00. טלפון: 04-8564293. התערוכה פתוחה לקהל הרחב.

 

תערוכת בולים במוזיאון הרכבת (צילום: עופר ארגמן)

תערוכת הבולים במוזיאון הרכבת (צילום: עופר עמרם)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר