ציור של אנה לוקשבסקי
ציור של אנה לוקשבסקי

הפרויקט "הנביאים – חדר עבודה" עובר דירה

פרויקט האמנות הרב תחומי "הנביאים - חדר עבודה", שפעל בארבע השנים האחרונות בבניין ישן ברחוב הנביאים בשכונת הדר, מתרחב ועובר לבניין בפינת הרחובות יחיאל והחלוץ, מול הכניסה לשוק תלפיות. על מנת לגייס כספים לשיפוץ מציעים אמני הקואופרטיב את עבודותיהם למכירה

פורסם בתאריך: 18.8.20 16:52

המיזם "הנביאים – חדר עבודה" – פרויקט האמנות הרב תחומי שפעל בארבע השנים האחרונות בבניין ישן ברחוב הנביאים בשכונת הדר בחיפה – מתרחב ועובר לבניין שבו שכנה בעבר חנות בגדי הים גליק בפינת הרחובות יחיאל והחלוץ, מול הכניסה לשוק תלפיות. לצורך מימוש החזון של הפרויקט – להמשיך ולייצר מקום מפגש ומרכז תרבות עירוני משמעותי – יוכל הציבור לרכוש מהערב (שלישי) עבודות אמנות של האמנים בפרויקט, ובכך ניתן יהיה לממן את השיפוץ במקום כדי לאפשר הקמה של חדרי סטודיו, אולם תצוגה, ספרייה, בית יציקה, סדנת הדפס וכמובן קיום של לימודים, חוגים לילדים, סדנאות והרצאות.

את הפרויקט ברחוב הנביאים החלו אמנים חברי גלריה האגף ואמנים חיפאים נוספים אשר פעלו בעיר התחתית והיו חלוצי ההתעוררות האמנותית של חיפה בעשור הקודם. עם האמנים הללו נמנה שחר סיון, שהיה האחראי להיווצרותה של הסצנה האמנותית בעיר התחתית. סיון פתח את סטודיו הנמלה ואף התגורר בו במשך 12 שנים, ובעברו הוא השפיע רבות גם על הסצנה הקולינרית בעיר תחתית כשפתח את וניה ביסטרו ברחוב שער פלמר. לאחר שסגר את הסטודיו עבר סיון להדר כשפניו היו אל הפרויקט הבא – מורה בבית הספר לאמנות "הנביאים – חדר עבודה". עבור רבים בסצנה, סגירתו של הסטודיו סימנה את הסתלקות המעוז האחרון של פעילות תרבותית משמעותית בעיר התחתית, כזו שמעצבת את סביבתה ולא רק מגיבה לה.

חלומם של קבוצת האמנים היה להקים בית ספר עצמאי, מקום שאנשים יכולים להתנסות בו ולחוות גישות שונות של התבוננות וחומר, ואשר יהווה בית לאמנים היוצרים בו, יארח אמנים אחרים ויקיים סדנאות, תערוכות ואירועים. הם קראו למקום "הנביאים – חדר עבודה" גם בגלל מיקומו וגם מפני שהייעוד שלו היה מקום שבו אפשר לעבוד, ליצור ולהיפתח למגוון של מדיומים. המקום הוא עצמאי ומחויב רק לתרבות וליצירה, ואינו קשור לשום ארגון, ממסד או עירייה.

"הנביאים – חדר עבודה" גדל משנה לשנה, ולפני מגיפת הקורונה היו בו יותר מ-60 תלמידים קבועים שלמדו בקורסים בתחומי הצילום, הציור, הכתיבה, העריכה והפיסול, ועשרות מבקרים הגיעו להרצאות, לתערוכות פופ אפ, לסדנאות ולסרטים. עם צוות המורים של בית הספר נמנים אנה דובינסקי, עידו מרקוס, רותם עמיצור, טליה סיון, טליה בן-אבו, אנה לוקשבסקי, הילה חסין, ליבי קסל, עומרי סודרי וכמובן סיון עצמו.

 

ציור של רותם עמיצור

ציור של רותם עמיצור

 

 

"אנחנו קואופרטיב של אמנים שפעילים כקבוצה כבר יותר מעשור", מספר סיון, "התחלנו עם גלריה האגף, עשינו את האגף השני, צירפנו עוד כמה אמנים לקבוצה, פעלנו בחלל של 200 מ"ר, פתחנו את שער 3, יצאנו לפרויקטים עצמאיים בחיפה ומחוצה לה, ולפני כארבע שנים עלינו להדר. פתחנו בית ספר לאמנות שבו כל אחד מאיתנו מלמד בהתאם לשיטתו ולתורתו, ועובד במתכונת דומה לזה של בית ספר לאמנות בניו יורק שבו התלמידים בוחרים מורה או כמה מורים".

זה הרבה יותר מבית ספר.

"לאורך השנה מתקיימים בנביאים ערבי שירה, הופעות אלטרנטיביות, מסיבות, ערבי קולנוע ופעילויות לילדים. כמו כן, הנביאים מארח אמנים לתקופות של שהות אמן בחלל. הנביאים – חדר עבודה הוא פרויקט בתהליך בנייה מתמיד ופתוח להתנסויות חדשות, כאשר הדגש הוא על הלמידה ועל הקשר לסביבה שבה אנו חיים ויוצרים במטרה להיות חלק אינטגרלי ממרקם החיים המגוון של השכונה".

החלטתם למכור עבודות כדי לגייס כספים.

"אנחנו מתרחבים ורוצים להרחיב את הפעילות ולמסד אותה. יש לנו כמה מטרות, ובהן לתת אפשרות לתלמידים ללמוד מאסטר קלאס – תוכנית לימודים מלאה של כמה ימים בשבוע. אנחנו מחפשים להשיג תמיכות למלגות, בעיקר לסטודנטים חיפאים שיישארו בחיפה בתום הלימודים ולא יעזבו אותה. כחלק מהמעבר לחלל אחר אנחנו מוציאים את קטלוג המכירה באופן חד פעמי, כשהעבודות של כל המורים בבית הספר מוצעות למכירה במחירי קורונה. אלו הם מחירים נוחים וקלים שיעזרו לנו במעבר, בשיפוץ וברכישה של ציוד חדש. שיטת המכירה עובדת דרך הפייסבוק, אך בסוף ספטמבר תהיה גם תערוכת מכירה בחלל הישן שלנו".

אתם גם מתגוררים בהדר?

"כולנו גרים באזור ולכל אחד מאיתנו יש סטודיו בהדר. אנחנו בעצם בונים את החיים שלנו כקהילה, נפגשים כחברים ומבקרים האחד את השני בסטודיואים. הקרבה הגיאוגרפית היא משמעותית מאוד לקבוצה שלנו".

את מי ישמשו חדרי הסטודיו בבית הספר?

"בחלל החדש הקצינו שלושה חללים שיהיו סטודיואים להשכרה במחירים נמוכים לאמנים שיתחלפו בכל שנה-שנתיים, וזאת כדי לאפשר לתלמידים שלנו ולדור הבא להישאר כאן, וגם בשבילנו. המילה תחרות היא לא מילה גסה. אנחנו רוצים לפתוח את הראש ואנחנו רוצים אתגרים".

במסגרת הקואופרטיב אתה גם מבשל לחברים?

"אחרי שהקמתי את המטבח של פאטוש לפני שנתיים, עכשיו אני מתמקד באמנות ובתערוכה גדולה חדשה שבה אני משקיע את האנרגיה שלי".

* לצפייה בקטלוג לחצו כאן

 

תחריט של טליה סיון

תחריט של טליה סיון

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר