רם שמואלי (צילום: אלבום פרטי)
רם שמואלי (צילום: אלבום פרטי)

המנהל החדש של אליאנס: "תמיד היה לי רומן עם מערכת החינוך הפורמלית"

תא"ל (מיל') רם שמואלי, לשעבר טייס קרב ומפקד בכיר בחיל האוויר, על החזון החינוכי שלו: "בשתי מילים – קרקע ורקיע. שמצד אחד, התלמידים יחלמו למעלה, גבוה, ומצד שני שיידעו להתאים את עצמם גם לקרקע על ידי חיבור לזהות, לשורשים, לסיפור של הקהילה, של העיר ושל המדינה"

פורסם בתאריך: 16.8.22 11:32

תא"ל (מיל') רם שמואלי (62) נשוי +4, לשעבר טייס קרב ומפקד בכיר בחיל האוויר, נבחר לתפקיד מנכ"ל בית הספר השש שנתי אליאנס – כל ישראל חברים.

שמואלי הוא חקלאי המתגורר במושב כרם מהר"ל. הוא השתחרר משירות קבע לפני 13 שנה, ומאז עסק בחינוך במסגרת תפקידים שונים, בהם: יו״ר דירקטוריון כפר הנוער גלים, יו"ר הארגון החברתי החינוכי-ציוני השומר החדש ומייסד משותף של הקבינט הציבורי לחינוך. כמורה לימד שמואלי בתיכון מקיף קרית חיים ובחטיבת הביניים ליאו באק.

בשיחה עם "כלבו – חיפה והקריות" מסביר שמואלי מה הביא אותו משירות צבאי דווקא לעסוק בחינוך. "מבחינתי פיקוד זה גם חינוך. זה היה חלומי זה 30 שנה, וברגע שהשתחררתי, בבוקר למחרת, כבר יצאתי לדרך. שאלתי את עצמי מה אני יכול לתת? מה אני יכול לתרום ומה אני יכול ללמוד? סבי אמר לי פעם: 'אתה יכול, אתה חייב'. כלומר, אם התברכת בכישורים מסוימים אתה חייב להשתמש בהם. תמיד היה לי רומן עם מערכת החינוך הפורמלית. עסקתי בהדרכת מורים ומנהלים בארגון ערי חינוך. כל הזמן הסתובבתי סביב נושא החינוך, וכמו שלימדו אותי בחיל האוויר, אמרתי לעצמי – אתה צריך גם לעשות את זה ולהיות מורה מהשורה. החינוך האמיתי מתבצע שם במפגש בין מורה לתלמיד".

 

 

בצבא עובדים לפי פקודות, ובתי הספר, במיוחד היום, הם ההפך הגמור. איך אתה מסתגל למציאות החדשה?

"גם בצבא לא האמנתי שצריך להפעיל אנשים דרך פקודות אלא דרך השראה ואחדות סביב המשימה, והשאלה היא מה המשימה במערכת החינוך? כי כאן זה לא מוגדר כמו בצבא, אבל גם כאן זו שליחות. אנחנו מעצבים דור, אנחנו נוגעים בעתיד, וזו אחריות מאוד גדולה. ביטחון המדינה נבנה ממש פה בבית הספר אליאנס ובבתי הספר האחרים. ראיתי תלמידים שהתגייסו לצבא ונוכחתי לדעת שמה שנבנה במערכת החינוך זה מה שיש למדינה. השם 'אליאנס' מדבר אליי המון. באנגלית וגם בצרפתית הפירוש הוא ברית, חיבור ואחדות. אם הייתי צריך להזמין שם לבית הספר שלי זה השם שהייתי בוחר".

מהו החזון החינוכי שלך?

"בשתי מילים – קרקע ורקיע. אנחנו מכינים את הדור לעולם מאוד גבוה טכנולוגית, שאיננו יודעים איך הוא ייראה בעוד עשור. כשאתה מרים מישהו מאוד גבוה לשמיים, הוא מתנתק מהקרקע, ואני טוען שאנחנו צריכים גם וגם. שמצד אחד, התלמידים יחלמו למעלה גבוה, ומצד שני שיידעו להתאים את עצמם גם לקרקע על ידי חיבור לזהות, לשורשים, לסיפור המשפחתי, לסיפור של הקהילה שלי, של עירי ושל מדינתי, ואפשר להוסיף גם לעולם. אנחנו מבקשים לתת להם כלים להתמודד עם אותו מקום שאנחנו עדיין לא יודעים איך הוא ייראה בעשור הבא.

"מדובר בשלושה דברים: האחד – מגע אישי אדם לאדם. היחס האישי חשוב עכשיו ויהיה חשוב גם בעתיד. השני – כישורים חברתיים. אנחנו חיים בחברה, וכך יהיה בעוד עשור למרות הקידמה, והשלישי – לצייד אותם בכלים של ללמוד איך ללמוד כדי שיידעו לפתח כל דבר בכל עת".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר