בית הספר עירוני ה' (צילום: דוברות עיריית חיפה)
בית הספר עירוני ה' (צילום: דוברות עיריית חיפה)

"מישהו חושב שזה לגיטימי להרים קומפלקס קרינה מעל לראשי הילדים"

בעקבות פרסום של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על הפקדת תוכנית מתאר מקומית שעיקרה הוא שינוי מיקום שטח המיועד לתחנת חשמל משנית (תחמ"ש) מרחוב הביכורים לרחוב האסיף, צמוד לבית הספר עירוני, ועד ההורים יוצא למאבק בחברת החשמל ובעיריית חיפה

פורסם בתאריך: 23.8.22 08:26

ועד ההורים בבית הספר עירוני ה', בראשותה של היו"ר קרן תמיר אברהמי, נזעק לאחרונה בעקבות פרסום של הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה על הפקדת תוכנית מתאר מקומית שעיקרה הוא שינוי מיקום שטח המיועד לתחנת חשמל משנית (תחמ"ש) מרחוב הביכורים לרחוב האסיף פינת רחוב הטנא, צמוד לבית הספר. הפרסום של הוועדה קורא לכל מי שרואה עצמו נפגע בגלל התוכנית, להגיש התנגדות תוך 60 יום.

"זה שנים מנסה חברת החשמל להקים תחמ"ש באזור בית הספר והרחובות ביכורים והאסיף", כתבה תמיר אברהמי להורי התלמידים, "פעמיים נדחו התוכניות כתוצאה מהתנגדות תושבי השכונה. לאחרונה מנסה חברת החשמל לאשר מתווה שמציב את תחנת המשנה קרוב לבית הספר. מדובר במבנה מסיבי עם מספר קומות מתחת לאדמה ומעליה. היה והתוכנית תאושר, ילדינו ילמדו כשברקע רעשי אתר בנייה, וחמור מכך – ייחשפו לקרינה. יש לנו 45 יום לנסח מכתב התנגדות מפורט ולהגיש אותו. אנו מבקשים את עזרתכם ותמיכתכם – אנשי מקצוע, תושבי השכונה, עובדי עירייה, עורך דין מהתחום או כל מי שיכול לחדד ולהוסיף מידע שיחזק את טיעוני מכתב ההתנגדות מוזמנים ליצור קשר עם חברי הוועד הכיתתי או השכבתי ולהירתם למאמץ".

על זעמם של תושבי רחוב האסיף בעקבות הכוונה להקים תחמ"ש ברחובם נכתב לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות" כבר בחודש ינואר 2021. ב-1 ביוני 2020 נענתה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לבקשתן של עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה להעתיק את מיקומה של תחמ"ש ביכורים מהאתר הצמוד לבית הספר עירוני ה' לאתר מרוחק ממנו. בסיומו של הדיון, שבו השתתפו בין השאר ראש העיר עינת קליש רותם, ממלא מקומה נחשון צוק, מהנדס העיר אריאל וטרמן ונציגי חברת החשמל, הסכימה הוועדה המחוזית להעתיק את התחנה על אף שהתוכנית של התחנה סמוך לבית הספר אושרה לאחר הליך ארוך, שכלל מאבק ציבורי ומשפטי ממושך בין ועד ההורים של עירוני ה' לדורותיו לבין חברת החשמל.

לאחר שבוועדה המחוזית התקבלה החלטה שהפתרון למיקום התחמ"ש ברחוב האסיף הוא סופי, נותרה בדיקה אחת של המשרד לאיכות הסביבה שלא מצא כל פסול במיקום החלופי, למעט הצורך בבדיקת רעש נוספת. מעצם הפרסום של מינהל התכנון ניתן להבין כי כל הבדיקות נעשו וכי הנושאים שעדיין נותר לקבוע בעניינם הם חילופי שטחים ושינוי ייעודי הקרקע משמורת טבע (שטח פתוח) למתקן הנדסי, סידורי חנייה, דרכי טיפול בדרך (כולל טיפול נופי), הרחבת דרך לצורך הסדרת כיכר וקביעת הוראות בנייה ופיתוח.

 

 

תמיר אברהמי, נראה שהוועדה המחוזית נענתה לבקשת העירייה לגבי המיקום החלופי, שהוא מרוחק יותר מבית הספר, והתחמ"ש יוקם בוואדי שמול בניין שבט צופית.

"לא ברור מהן התוכניות בדיוק. יש שרטוט אבל אין הסבר מפורט שיכול להיות ברור לאנשים שהם לא מהנדסים או אדריכלים. לא ייתכן שליד בית ספר ייבנה קומפלקס כזה. מישהו מאנשי המקצוע התבלבל בתכנון, ונראה שגם אנשי חברת החשמל שכחו שבעיר מתוקנת צריך לשמור על הילדים ועל בריאות התושבים הרבה לפני צרכים טכניים. מה הם רוצים, שילדי הצופים, ילדי מרכז הספורט של מכבי חיפה וילדי החטיבה והתיכון יחלו בסרטן?".

אלו אמצעים בכוונתכם לנקוט?

"נכתוב מכתב התנגדות חריף. נרתום למאבק את תושבי רחוב האסיף ואת הורי התלמידים בבית הספר דוד ילין (לשעבר מבנה בית הספר חוגים; ח"ה). עירבנו את חברת מועצת העיר שרית גולן שטיינברג שמשמשת יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה ואת הנהגת ההורים המחוזית. זה בטח לא מאבק של אדם אחד, ואני לא שמה את עצמי כפנים של המאבק. אם יהיה לובי חזק נגד זה, נראה מה תהיה תשובתן של חברת חשמל והעירייה. העיר הזו מתנהלת כמו מוסך, בדיוק כמו בנושא הטיפול בחזירי הבר והפוליטיקות הקטנות שמאפשרות למישהו לחשוב שזה לגיטימי להרים קומפלקס קרינה מעל לראשים של ילדים. מישהו כאן שכח מה זה לשרת אינטרסים של תושבים".

גולן שטיינברג אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "בסיבוב הקודם לא ביקשו את עמדת האיגוד והסתפקו בדוח של המשרד להגנת הסביבה, וחבל. עכשיו ביקשתי לבדוק את ההיבטים הסביבתיים כדי לוודא שהמיקום תקין מבחינת רעש וקרינה. בגדול, אנחנו תומכים בתוכנית שעניינה הוא העתקת התחמ"ש. היה צריך להעתיק אותה מזמן, אבל כמובן שצריך לעשות את זה בזהירות המתבקשת, ופה אנחנו נבדוק הכל, ובהתאם נגיש תגובה. יש לנו 60 ימים להגיש התנגדות".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "כיום קיימת תוכנית מאושרת המאפשרת הוצאת היתר להקמת תחמ"ש במרחק של שבעה מטר מבית הספר עירוני ה'. בשנת 2017 קודמה בקשה להיתר מכוח התוכנית המאושרת והיתה בשלבי אישור מתקדמים. עיריית חיפה נענתה לבקשת ועד ההורים לקדם תוכנית חלופית אשר תרחיק את התחמ"ש ממבנה בית הספר, ובמסגרת זו נבחנו מספר חלופות. לבסוף אותר מיקום חדש למבנה ברחוב האסיף במרחק של כ-60 מטר ממבנה בית הספר ובמרחק כפול מזה ממבני המגורים. על פי תוכנית זו, רוב שטח המבנה יהיה חפור מתחת לקרקע הטבעית, והוא עתיד להשתלב בטופוגרפיה ובנוף באופן מדורג, כאשר הגישה אליו מתוכננת בדרך נפרדת שאינה מפריעה לתנועה. התוכנית כוללת מסמך סביבתי שנערך על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה, ובמסגרתו נבדקו ונבחנו המרחקים הנדרשים מבחינת סף הקרינה מבית הספר ומבתי המגורים. התוכנית היא בסמכות הוועדה המחוזית ונמצאת בתחילת תקופת ההפקדה, שבמהלכה ניתן להגיש התנגדויות לתוכנית".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עופר "המפנה"חיפה

    צרפו אותי להתנגדות , אני אוהב לעשות בלגאן לחברות גדולות שחושבות שאנחנו קטנים .
    האחריות עלי !
    הבן שלי עולה ללמוד בעליון אחרי שלמד בטנא והוא החשמל שלי …
    בואו נעשה מה שצריך כדי שנרגיש שהסערה חלפה כלא היתה .

  2. עומר

    למה כל החכמולוגים למינהם תמיד חושבים שהם יותר כחמים מכולם. לא עושים ולא יעשו שום דבר ללא בדיקה או אישור . אבל תמיד יש כחמולוג שהוא יודע יותר טוב מכולם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר