נחל אבן (צילום: יחיעם ויץ)
נחל אבן (צילום: יחיעם ויץ)

תושבי הרחובות האסיף ושוהם לא רוצים תחמ"ש ליד הבית

כחצי שנה לאחר שהוועדה המחוזית נענתה לבקשתן של עיריית חיפה והוועדה המקומית להעתיק את מיקומה של תחנת החשמל המשנית הצמודה לבית הספר עירוני ה' לאתר מרוחק ממנו, תושבי הרחובות האסיף ושוהם מתנגדים להקמתה בנחל אבן. נציג התושבים: "זה להעביר שרץ ממקום אחד למקום אחר"

פורסם בתאריך: 4.1.21 14:01

תושבי רחוב האסיף בכרמל זועמים על הכוונה להקים תחנת חשמל משנית (תחמ"ש) ברחובם. ב-1 ביוני 2020 נענתה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לבקשתן של עיריית חיפה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה להעתיק את מיקומה של תחמ"ש ביכורים מהאתר הצמוד לבית הספר עירוני ה' לאתר מרוחק ממנו. בסיומו של הדיון, שבו השתתפו בין השאר ראש העיר עינת קליש רותם, ממלא מקומה נחשון צוק, מהנדס העיר אריאל וטרמן ונציגי חברת החשמל, הסכימה הוועדה המחוזית להעתיק את התחנה על אף שהתוכנית של התחנה סמוך לבית הספר אושרה לאחר הליך ארוך שכלל מאבק ציבורי ומשפטי ממושך בין ועד ההורים של עירוני ה' לדורותיו לבין חברת החשמל.

לתושבי רחוב האסיף נודע כי חברת החשמל בוחנת אפשרות להעביר את התחמ"ש לרחוב שלהם, בשטח שבין בית מס' 21, שהוא האחרון בשורת הבתים בקטע זה של הרחוב, לבין המבנה של שבט הצופים צופית, שנמצא למרגלותיו של עירוני ה'. יחיעם ויץ, שמתגורר ברחוב האסיף 21, לקח על עצמו לייצג 400 משפחות המתגוררות ברחוב שלו, וכן לייצג את האינטרסים של תושבי רחוב שוהם שנמצאים בראש ההר ממול.

"בין הרחובות האסיף ושוהם שוכן ואדי ירוק המכונה נחל אבן", מסביר ויץ את הסיבה להתנגדותם של התושבים להעברתה של התחמ"ש, "החורש הוא טבעי ומכיל מגוון של עצי יער בצבעי ירוק שונים. בוואדי מתרוצצים חופשי בעלי חיים כמו חזירי בר, תנים, שפני סלע, דורבנים, נמיות והמון ציפורים. הכניסה לוואדי היא מכיוון הרחובות האסיף והטנא, מול בית-הספר עירוני ה' על שתי חטיבותיו ומבנה המשמש את תנועת הצופים. היציאה מהוואדי היא אל אזור רחוב גאולה בהדר. האזור מאופיין בשקט, באוויר נקי, ברוח נעימה ובציוץ ציפורים, והצבע הירוק שולט מקצה לקצה. את השלווה הזו מתכננת עיריית חיפה, בביצוע של חברת החשמל, להפר עם הקמת תחמ"ש".

האם יש החלטה שחברת החשמל תקים את התחמ"ש שם?

"הנושא עדיין תלוי ועומד בבית המשפט, והדיון הוא סביב הפתרון המקורי של חברת החשמל – הגדלת התחנה במקומה הנוכחי ברחוב הביכורים לעומת הדרישה של העירייה למצוא מקום חלופי. עדיין אין תוכנית מתאר, ולכן גם אין עדיין תוכניות בנייה. אי לכך אין ברשומות תיעוד לנושא, וכמובן שאף גורם – לא העירייה ולא חברת החשמל – לא יידע את תושבי האזור בתוכנית המדוברת".

אז אתם מקדימים את המאוחר?

"כן, אנחנו רוצים להביע התנגדות. אני מביע זאת מול העירייה, אך שם לא כל כך מתרגשים. בעצם אפילו לא עונים לי".

אולי בגלל שעדיין אין החלטה סופית?

"לפחות שיענו ויגידו שאי אפשר להתייחס לעניין בגלל שאין החלטה. המצב כרגע הוא שבוועדה המחוזית הנושא נידון, והתקבלה החלטה שהפתרון למיקום של התחמ"ש ברחוב האסיף הוא ככל הנראה סופי. נותרה עוד בדיקה אחת, והיא של עוצמת הרעש הצפויה להיפלט מהתחנה החדשה והמוגדלת. המיקום הוא מגבר קול טבעי – מבנה המשפך של הוואדי. מבחינה משפטית מצבנו לא טוב. השטח הוא שטח עירוני שלא הוכרז כריאה ירוקה ולא כשמורת טבע. העירייה יכולה לעשות כאן ככל העולה על רוחה. הצורך בתגבור אספקת החשמל לאזור הוא צורך טכני, שכביכול עונה על צרכי הציבור והאוכלוסייה הגדלה. המשרד לאיכות הסביבה לא מצא כל פסול במיקום החלופי, למעט הצורך בבדיקת רעש נוספת".

 

 

איך נודע לך שזו התוכנית?

"יום אחד ראיתי חבורה של כ-30 אנשים עומדים על מרפסת הכניסה לבניין שלנו, שזו נקודת התצפית הכי טובה לכיוון עירוני ה' והוואדי. שאלתי אותם מה הם עושים פה, והם היו מספיק נחמדים לומר לי שהם נציגים של העירייה. היו פה מהנדס העיר, אנשי תכנון, אנשי מחלקת התנועה, נציגים של חברת החשמל ואפילו נציגה של המשרד לאיכות הסביבה. הם סיפרו לי את הסיפור על מציאת מקום חלופי לתחמ"ש ביכורים. רק כך נודע לי, אחרת לא היינו יודעים כלום. נציג של חברת החשמל אפילו תפס אותי בשרוול, לקח אותי הצדה ואמר לי שבחברת החשמל ממש לא היו רוצים להזיז את התחנה ממקומה הנוכחי ברחוב הביכורים, אך בית המשפט כופה על העירייה שכופה עליהם למצוא מקום חלופי. הוא בפירוש אמר לי שהם ממש לא רוצים להיכנס לפרויקט הזה".

אם התחנה תועתק לשם, זה מקום יחסית שומם, ללא בנייני מגורים צמודים כמו ברחוב הביכורים.

"הם אומרים שזה יהיה שקוע קצת באדמה ולא יעבור את גובה הכביש, אבל לכי תדעי. עדיין כבלי חשמל יצטרכו לרוץ פה לכל הכיוונים. המיקום הזה לא יפתור את בית הספר מהבעיה אלא יוסיף בעיה גם לנו וגם לתושבי רחוב שוהם שיושבים מעל הוואדי וישקיפו על הכל מלמעלה. הוואדי הזה הוא כל כך יפה, כל כך מיוער, והמון חיות מסתובבות בו. זה להעביר שרץ ממקום אחד למקום אחר. זה לא שהוציאו את התחנה מהעיר אלא רק העבירו אותה משכונה אחת לשנייה. לכן אנחנו שואלים את השאלה הכי שכיחה היום בארץ – מה ההיגיון?".

ההיגיון הוא שאין בתים צמודים.

"נכון, זה בדיוק מה שהנציגה מהמשרד להגנת הסביבה אמרה – שזה מספיק רחוק מהאסיף 21, מבית הספר ומהמבנה של הצופים. זה איפשהו באמצע, בהמשך ישיר לבניינים שמדרום לכביש, בצד של המספרים האי זוגיים, במרחק של 35 מטר מהבית שלי. ברגע שהיא אמרה את זה היה ברור שילכו על הכיוון הזה. הפגיעה בנו, דיירי הרחובות האסיף ושוהם, היא בכמה מישורים – פגיעה בנוף ובערכי הטבע, פליטת קרינה ומטרד רעש קבוע. תנועת הרכבים ברחוב היא כבדה כי האסיף מחבר את אחוזה להדר עליון, ומשם להדר ולעיר התחתית. גם כך אנו סובלים מתנועה ערה ומהירה של רכבים ברחוב, ועם הקמת התחנה התנועה תתגבר, גם בתקופת הבנייה וגם לאחריה. רכבי שירות של חברת החשמל ינועו הלוך ושוב ברחוב, שהוא סואן גם כך. הדיירים חוששים מירידת ערך הדירות, אך יותר מכל שאיכות החיים בשכונה תיפגע משמעותית".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה לא אישרה, וממילא גם לא התקבלה כל החלטה בנושא. העירייה בודקת ביחד עם חברת החשמל חלופות למיקומה של התחנה על מנת להבטיח כי בכל מיקום שייבחר בסופו של דבר תעמוד התחנה במרחקים הנדרשים ולא תיווצר סכנת קרינה לכל מבנה חינוכי או אחר".

מחברת החשמל נמסר: "העיריה יוזמת ומקדמת את התוכנית, וכל שאלה בנושא יש להפנות אליה".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מצב גרוע הקרנה לכל רחוב האסיף סרטן לכל הסביבה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממש פשע לגעת בטבע בצורה חסרת מצפון.
    התחנה קיימת אך לא פעילה בין שטח מכבי עירוני ה ורחוב הביכורים.
    הואדי זה אחד המקומות היפים שנישארו לנו בחיפה.
    גם צמחיה וחיות לרוב.
    פנה גם לדירי רחוב חולדה-בטוח שיתמכו בשימור הואדי.

  3. להתנגד לכל דבר.. אבסורד

    נו באמת זה מרוחק איזה חצי ק"מ מכל הבתים בסביבה, מצב אידאלע. לא פוגע בואדי ולא יוצר שום מפגע.
    אם גם על זה הם מתנגדים אז אולי שיחיו בלי חשמל וזהו. מה הם מצפים שהעיריה תעביר את עירוני ה'?
    אפשר גם לותר על מגרשי הספורט ולהוריד את התחנה.. ואז בטח יצעקו שלקחו לילדים מגרש ספורט נכון?

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בכרמליסטים אסור לגעת. יש מלא מקומות שיש בהם תחנות חשמל וכבלים. בטח יוותרו להם כי הם יודעים להפעיל את התקשורת לעומת שכונות מוחלשות שלא יודעות לנהל הליך תקשורתי.

  5. רק תחנה תת קרקעית

    קיימות בחיפה תחנות משנה תת קרקעיות ענקיות שאינן מפריעות לאיש ואפילו לא יודעים על קיומן. מה הבעיה לבצע כזאת בואדי חפורה בתוך מעבה ההר.

  6. עיריית חיפה היא הדבר הגרוע ביותר שקרה לאנושות מאז פצצת הירושימה

    אוסף של חסרי שכל וחסרי יכולת אלא להרע, שאינם יכולים לסבול שנותר מקום ירוק שהם עוד לא הרסו וזיהמו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר