סניף הדר של בית הספר הריאלי (צילום: אביב מלכי)
סניף הדר של בית הספר הריאלי (צילום: אביב מלכי)

"נראה שהנהלת הריאלי מעוניינת שהוא יהיה בית ספר לעשירים בלבד"

אלפי הורים לתלמידים בבית הספר הריאלי זועמים בעקבות הזינוק החד בשכר הלימוד בכיתות א'-ח'. שלוש קבוצות ווטסאפ בשם "ריאלי גבייה בהפתעה" כבר נפתחו, ורוב הטענות שעולות בהן עוסקות בחוסר שקיפות של הנהלת הריאלי בקביעת התוספת לשכר הלימוד. חלק מההורים קוראים להפסיק את הוראות הקבע לתשלום

פורסם בתאריך: 20.12.22 12:54

זעם רב בקרב אלפי הורים לתלמידים בבית הספר הריאלי בעקבות ההודעה של ההנהלה על העלאת שכר הלימוד בכיתות א'-ח' ב-260 שקל בחודש, אשר מסתכמים ב-3,120 שקל בשנה, כפי שפורסם אתמול (שני) ב"כלבו – חיפה והקריות". בריאלי טוענים כי הסיבה לזינוק החד בשכר הלימוד היא תוספות השכר למורים כפי שנקבע בהסכם בין הסתדרות המורים למשרד החינוך ולמשרד האוצר.

אתמול בערב נפתחו שלוש קבוצות ווטסאפ של הורים בשם "ריאלי גבייה בהפתעה – מאבק 2022" כאשר בכל אחת מהן כ-1,000 הורים, ומספר המצטרפים אליהן עולה בקצב מסחרר. רוב הטענות של ההורים עוסקות בחוסר שקיפות של הנהלת הריאלי בקביעת התוספת לשכר הלימוד. חלק מההורים קוראים לצאת למאבק חזיתי בהנהלה ולהפסיק את הוראות הקבע לתשלום שכר הלימוד. "שהילדים יישבו בבית, ואז נראה מה הריאלי יעשה", אמר אחד ההורים. היום בערב צפויה פגישה נוספת של ועד ההורים המרכזי בריאלי עם הנהלת בית הספר כדי לדון בסוגיה.

אחד ממארגני קבוצות הווטסאפ אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "מפריע לי מאוד הסכום שאותו הריאלי מבקש לגבות. הוא פשוט יותר מדי, ואנחנו ההורים צריכים לדבר על כך. מעבר לכך יש זעם בקרב ההורים על האופן שבו הדבר נעשה. כאשר שופרסל התבקשה להעלות מחירים, היא התנגדה לכך, הקפיאה את המצב הקיים והודיעה על כך ללקוחותיה. כך גם הריאלי היה צריך לנהוג – לשלוח מכתב להורים שאומר כי צריך לדאוג למורים שיקבלו שכר הוגן ושיהיו מורים טובים בריאלי, אבל כרגע אנחנו לא עושים דבר ורוצים לדון איתכם ולחשוב ביחד איך אפשר לפתור את זה. משהו גם לא מסתדר עם הסכום שמבקשים מאיתנו. אנחנו רוצים שקיפות. חשוב לי שהריאלי לא יהיה בית ספר לעשירים, זה לא טוב לילדים. שכר הלימוד צריך להיות כזה שהורים שחינוך הילדים שלהם חשוב להם יוכלו לשלם. זו לא העלייה הראשונה בשכר הלימוד שניחתה עלינו. בשנים האחרונות היו כמה העלאות. כנראה שהנהלת הריאלי מעוניינת שהוא יהיה בית ספר לעשירים בלבד. יכול להיות שהדרישה של ההנהלה היא מדויקת וסבירה, אבל אנחנו רוצים לראות את החישובים שנעשו. בקרב ההורים יש תחושה שהם לא מקבלים את כל התמונה".

אם לילד בריאלי: "הגיע הזמן שההורים ייצאו למאבק אמיתי. אנחנו לא מסחטת כספים, לא כולם מתגוררים בדניה. המצב הכלכלי בארץ רק הולך ומחמיר, ואין לנו יכולת לשלם. שהריאלי יצטמצם בהוצאות שלו על המנהלים הבכירים וייתן את הכסף למורים".

 

 

יו"ר ועד הורי הריאלי ירון וייצנר, גבייה בהפתעה?

"לא. אנחנו מדברים על נושא העלאת שכר הלימוד מול הנהלת בית הספר כבר שלושה חודשים. זה לא משהו שנחת עלינו ביום בהיר אחד. היום בערב מתוכננת פגישה נוספת של נציגי הוועדים בסניפים עם מנכ"ל בית הספר ד"ר יוסי בן דב, עם הסמנכ"ל לפדגוגיה זוהר גנוסר ועם מנהל המינהל והכספים איתי אלוש כדי לראות מהי הדרך הנכונה לטפל בסוגיה. מי שמכיר את החומר מבין שאין פה הרבה ברירות ושאף אחד לא לוקח כספים לכיס. מכיוון שהריאלי לא מקבל אפילו שקל אחד ממשרד החינוך ומעיריית חיפה, הוא חי על תשלומי הורים ועל הכנסות נוספות כמו השכרת מבנים וכיתות".

לפי דוחות שהגיש הריאלי, הוא עדיין מקבל כספים מהמדינה. זה לא נלקח בחשבון?

"הוא לא מקבל כלום על כיתות א'-ח'. אנחנו לא מדברים על כיתות ט'-י"ב, וגם תוספות השכר לא כוללות את המורים שמלמדים בכיתות אלה. התיכון מוגדר מוכר שאינו רשמי, והוא מתוקצב על ידי משרד החינוך כמו כל בתי הספר התיכוניים בישראל. בכספים הללו אי אפשר לגעת. הבעיה בריאלי היא שכר הלימוד בכיתות א'-ח', שבהן הוא מוגדר בית ספר פרטי. הממסד אוהב להתפאר בזכייה של תלמידי הריאלי בתחרויות, אבל כשזה מגיע למימון הוא לא נותן כלום".

ההורים כועסים, יוצאים למאבק וטוענים שאין שקיפות. כנציגם וכהורה לתלמידים בריאלי, אתה יכול להבין את הכעס?

"ההורים כועסים ובצדק, אבל מי שרואה את המאזנים ואת התקציב מבין שהכל אמת. 87 אחוז מתקציב הריאלי הולך לתשלום שכר מורים, והשאר לאחזקת המבנים. יש הסכם חדש עם המורים של הסתדרות המורים, ואנחנו מברכים על כך".

מה אתה מציע כדי להקל על ההורים?

"שיידחו את הגבייה לספטמבר 2023. למיטב ידיעתי, חלק מהכסף שולם כבר למורים כי הם מקבלים את התוספת רטרואקטיבית מספטמבר 2022. לדעתי הריאלי צריך לטפל בעניין כפי שהוא עשה לפני שש וחצי שנים (חתימת הסכם עם משרד החינוך ועם משרד האוצר להפחתת תקציב המדינה לריאלי עד לביטולו המוחלט; ש"מ). אז בן דב הציג בפני ההורים בכל הסניפים מצגת והראה לאן הכסף הולך, ובסופו של דבר שכר הלימוד עלה. אני מבין את ההורים שלא מבינים לאן הולך הכסף. עכשיו צריך לעשות את אותו הדבר כמו אז – להראות להורים לאן הולך כל שקל. הריאלי הוא הכי שקוף בעולם. מי שיושב בישיבות של ועדי ההורים ושואל שאלות, מקבל מיד תשובות. אני מסכים שהעיתוי הוא בעייתי בגלל גל ההתייקרויות ששוטף את הארץ ומשפיע על רבים, ויש אפילו מי שמדבר על מיתון".

אתה מאמין במאבק ההורים?

"בית ספר הריאלי הוא אחד ויחיד במינו, ובסופו של יום ההורה בוחר אם לשלם כסף על החינוך של הילדים שלו או לא".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. עושק עד

    הזיה! בעולם העסקים, העלאה של מחירים באמצע תקופה וללא הודעה מוקדמת היא בגדר התרסה ו״נפנוף״.
    לא מקובל בשום חברה/מוסד/עסק. לבטל ומהר! בית הספר מאז ומתמיד ידע לגבות מחירים גבוהים (אפשר להתווכח על התמורה) אבל מי שרשם את ילדיו לשם, סיכם עם בית הספר על מחיר מסויים = חוזה. תרדו מהעץ ומהר.

  2. יעל

    אולי ירון יודע על תוכנית ההעלאה הזו שלושה חודשים אבל לפחות 1000 הורים זועמים קיבלו את זה בהפתעה גמורה ודבריו של ירון לא מייצגים בשום אופן את התחושות הקשות בקירבינו- ההורים. שכר הלימוד כבר עלה בתחילת השנה ועכשיו שוב נכנסים לנו לארנק. משאירים אותנו כרגיל שבויים עם החלטות שמונחתות מלמעלה. כי לכל אחד יש בריאלי תחליף. יש ילדים אחרים בתור. זה השיח שמתקיים איתנו ההורים כבר כמה שנים. נמאס לנו להגיד אמן.

  3. הצנע לכת

    יופי.. העלתם את אדון ויצנר.. הבנאדם הכי מנותק שיש .. הוא ואשתו בני בית בכלבו
    הבנאדם לא משקף את דעת ההורים שמרגישים מנוצלים ולקוחות שבויים של המוסד שכבר פחות מוערך.. הריאלי.

  4. הורה מודאג

    איזה תגובה מנותקת של ירון -"בית ספר הריאלי הוא אחד ויחיד במינו, ובסופו של יום ההורה בוחר אם לשלם כסף על החינוך של הילדים שלו או לא".
    כל הורה לילד בריאלי החליט שהוא מוכן להשקיע המון כסף בחינוך ילדיו, זה לא אומר שאפשר להעלות את שכר הלימוד בצורה חד צדדית כל פעם בהתראה אפסית ואם העלות תמשיך לעלות הריאלי יהיה בית ספר לעשירים בלבד, כי זה לא משנה כמה אני מוכן או רוצה להשקיע בחינוך ילדיי -מסכום מסויים זה פשוט לא אפשרי

  5. לאמור את האמת

    יהושוע תדמור איבד את מישרתו בגלל תרגיל כזה. החדשים לא לומדים מניסיונם של ותיקים

  6. ש

    מאז ומתמיד היה בית ספר לעשירים,לבד ממוכשרים בודדים שזכו במלגות.לא טוב לכם?יש בתי ספר אחרים!לא פחות טובים.

  7. האמת

    הפנסיה התקציבית תחסל את כל המדינה.
    חייבים להוריד בגובה הפנסיות העתק לגמלאים – זה פוגע בכל המגזרים

  8. בשם השקיפות כלפי הציבור

    האם אפשר לקבל רשימה עם 50 בעלי השכר הגבוה ביותר בריאלי ובכמה עלה שכרם בעשור האחרון?
    אני בטוח שיהיו הרבה הרמות גבה.

  9. אישה אחת

    אין בי אמפתיה כלפי ההורים הבוחרים לשלוח את ילדיהם למוסד אליטיסטי בדלני, שמרוקן את החינוך הציבורי מתלמידים טובים (כי הבעיתיים מסוננים ורק הקלים נבררים) וממורות טובות (פיתוי כלכלי וגם סביבה ללא 'רעשי רקע' של ילדים בעיתיים, שעשויים להוולד גם לנו). אז מעבר לבעיה בהעלאה תוך כדי שנת לימודים – זבש"ם.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני לא מבין מה ההורים רוצים.
    מאז ומתמיד הריאלי היה בית ספר לעשירים בלבד.
    אין לו שום יתרון אקדמי ממשי על בתי ספר ציבוריים והוא פשוט עוד מות פלצני שאומר יש לי כסף לשלוח את הילדים שלי לחינוך פרטי. אם ירד המחיר המותג יאבד מערכו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר