הרב אופק מאיר
הרב אופק מאיר

"הרגשתי שליחות. אנשי חינוך הם סקטור שלא הוציא גילוי דעת עד כה"

בגילוי הדעת שיזם הרב אופק מאיר ושעליו חתמו כ-700 אנשי חינוך, הוא התייחס לנאומו של נשיא המדינה יצחק הרצוג שאמר: "מכלול החקיקה שנדון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים". וגם: רשימת אנשי החינוך החיפאים שחתמו על גילוי הדעת

פורסם בתאריך: 12.3.23 09:05

כ-700 אנשי חינוך חתמו בימים האחרונים על גילוי דעת שאותו יזם מנכ"ל בית הספר ליאו באק הרב אופק מאיר. בגילוי הדעת, שכותרתו היא "גילוי דעת של מנהיגי ומנהיגות החינוך בישראל", מתייחס מאיר לדבריו של נשיא המדינה יצחק בוז'י הרצוג בנאום שנשא ביום חמישי.

"אנו, מנהלי מוסדות חינוך, אנשי חינוך בבתי הספר הממלכתיים בישראל, מחזקים את ידי נשיא מדינת ישראל ורואים בדבריו כיוון ראוי ואפשרי לא רק לצלוח את המשבר שבו החברה הישראלית נמצאת, אלא אף לצמוח ולהתחזק ממנו", נכתב בגילוי הדעת, "כמי שאמונים על חינוך הדור הבא של מדינת ישראל ומאמינים בכוחו של המעשה החינוכי לתקן עולם, אנו רואים בדברי הנשיא תשתית ללימוד ולשיחה פתוחה ובטוחה במרחב החינוכי עם קהילות התלמידים, המורים וההורים".

בהמשך צוטטו כמה קטעים מנאומו של הנשיא: "יש הסכמות בנוגע לרוב הנושאים. יש כאן תשתית לסיכום מהיר שבו המנצחים היחידים הם מדינת ישראל ואזרחיה. מכלול החקיקה שנדון כעת בוועדה צריך לעבור מהעולם ומהר. הוא שגוי, דורסני ומערער את יסודותינו הדמוקרטיים".

על הנסיבות שהובילו ליוזמה מספר מאיר: "רבע שעה אחרי נאום הנשיא, אנשים התחילו לכתוב בקבוצת ווטסאפ ארצית של אנשי חינוך. זו קבוצה וולונטרית שחברים בה מאות אנשים, ובהם מנהלי מחלקות חינוך ברשויות מקומיות, מנהלי בתי ספר, מורים ומחנכים. החלטתי שצריך להרים את הכפפה ולארגן את הדברים לכדי גילוי דעת מנוסח בקפידה. הרגשתי שליחות גדולה בנושא הזה. אנשי חינוך הם סקטור שלא הוציא גילוי דעת עד כה. לי ולאנשי חינוך רבים היה חשוב שתהיה לנו אמירה. הרי אנחנו אלה שמחנכים את הילדים".

לדבריו, "אם זה היה גילוי דעת המביע תמיכה בראש הממשלה או בראש האופוזיציה לא הייתי יוזם אותו ואפילו לא חותם עליו. ההיענות היתה עצומה. חתמו עליו מורים, מחנכים, גננות, פסיכולוגים, יועצים חינוכיים ומנהלים – יהודים וערבים, דתיים וחילונים. מבחינתי הרשימה הזאת היא הסיפור. זו ההוכחה שזה המעשה הנכון".

מאיר הוסיף כי "אנשים היו צריכים את האמירה של האזרח מספר 1 במדינה, שעל פי חוק הוא על מפלגתי. הוא נשיא שנבחר ברוב מוחץ של נבחרי ציבור מימין ומשמאל בכנסת הקודמת. זה נתן לנו את האפשרות לתת אור ותקווה. אנחנו לא יכולים וגם לא רוצים להגיד 'הקואליציה צודקת' או 'האופוזיציה צודקת'. זה יהיה לא אחראי ולא חינוכי, וזה גם אסור בין כותלי בית הספר, אבל אני חושב שדבריו של נשיא המדינה הם קונצנזוס. הוא עמל על הנושא הזה לילות כימים, ואפשר לסמוך על האמירות שלו. גילוי הדעת אפשר לנו להביע את הדאגה העמוקה שלנו ואת הרצון האמיתי שלנו לאחות את השברים ולצמוח מהמשבר הזה. זה גם נכתב בתחילת גילוי הדעת".

האם אין בכך משם הכנסת פוליטיקה לתוך מערכות החינוך?

"חינוך בהגדרה זה מעשה פוליטי. מי שבחר בשנות ה-50 שילמדו את ספר יהושע בכיתה ה', ועד היום זוהי תוכנית הלימודים, הכריע הכרעה פוליטית. מורה שחושב שהוא נייטרלי בכך שהוא רק מלמד את ספר יהושע כי זה מה שכתוב בתוכנית הלימודים ולא מביע עמדתו, אינו מבין כמה הוא כן מביע את עמדתו. אסור בתכלית האיסור שיהיה חינוך מפלגתי בתוך כותלי בית הספר, ואנחנו מקפידים על זה קלה כחמורה, אבל חינוך לאזרחות הוא חינוך פוליטי. תפקידנו כאנשי חינוך הוא לחנך לחשיבה ביקורתית, וכל מי שיש לו מעט חשיבה ביקורתית ומעט ידע היסטורי יכול לזהות לבד את התהליכים שמתרחשים כאן. כאנשי החינוך אנחנו נזהרים, ובצדק, לשמור על סביבה בטוחה לילדים. בליאו באק יש לנו גם ימנים וגם שמאלנים, גם יהודים וגם לא יהודים, גם חילונים וגם דתיים – כל הפסיפס. אי אפשר לפתור את המתחים בין הדעות השונות, אבל אפשר להיבנות מהם ולהפוך אותם למתחים פוריים. אין לי ספק שמה שקורה היום במדינה, ולא משנה מהי דעתך הפוליטית, הוא דרמטי ואי אפשר לעמוד מנגד".

 

 

החותמים החיפאים על גילוי הדעת:

מרכז החינוך ליאו באק: המנכ"ל הרב אופק מאיר, מנהלת החטיבה העליונה דפנה יעקובוביץ', מנהלת חטיבת הביניים מיכל לבני, מנהלת היסוד ד"ר לולי שטרן, והמורים נועה דוידוביץ', מיה פורקוש, דפנה הרן, אורלי פיקר, אורלי הראל, קובי שורצבורד, אייל דרור, נורית ציטיאט, מוטי מוסקוביץ', זוהר לרר, רות אש, ליאת כהן והרבה אריאלה גרץ ברטוב,

בית ספר הריאלי: המנכ"ל ד"ר יוסי בן דב, הסמנכ"ל לפדגוגיה זוהר גנוסר, מנהל תיכון בית בירם מנדי רבינוביץ', מנהלת מתחם הדר איריס וינקלר, מנהלת מתחם מרכז הכרמל זהבית זליג, מנהל כיתות ט' ו-י' אורן בן ג'ויה, מנהל מתחם אחוזה כיתות ה'-ח' עמר בן ארי, מנהלת הגנים ד"ר אילת איזנברגר, מנהל הגדנ"ע עומר יגאל והמורים הילה גרנות, לירון גלניק, כתריא יפימוב, דפנה שלי, גיא הנדלמן, עופר אלקובי, שרון טייץ, יעל לביא-קימלוב, עדי אשכנזי, איל שלוסברג, מיכל מוצפי, עינב גולדשטיין, ענבר לורבר, שרון כהן, בינה איש שלום וענבר שוויצר.

חוגים: המנהלת מילנה מירון ומנהלת חטיבת ביניים שירה גאון.

עירוני ג': המנהלת לילך שני רומנו, מנהל החטיבה העליונה דודי יוסף, מנהלת חטיבת הביניים רבקה גינצבורג והמורה שרית רפפורט.

אליאנס: המנכ"ל רם שמואלי, מנהלת החטיבה העליונה ורד אזערי, מנהלת חטיבת הביניים חגית פלח, היועצת גלי אלבז והמורים אמילי יהודה, רוית ויזר, חגית ירושלמי ועופר פיקס.

רעות לאמנויות: המנכ"ל אופיר שדמי והמורה גלית דץ.

בסמ"ת: המנהל אבי זיגלר ומנהלת חטיבת הביניים אינה קיסלב.

עירוני ה': המנהלת חגית לוי, מנהלת חטיבת הביניים גילית יצחקי ורכזת המיתוג נורית אזולאי.

עירוני א': המנהלת יפית כהן, מנהלת החטיבה העליונה רחלי בוגנים והמורה נלי פרייזונד.

תיכון קרית חיים: מנהל חטיבת הביניים שקד מיכל שמלה.

רמות: המנהל עמית מיטנר דורון.

אחוזה זכרון יוסף: המנהלת ענת דניאל.

הפתוח ע"ש בארי: המורה שרון שורצבורד.

אופקים לחינוך מיוחד: המנהלת סוזנה רייף.

עופר לחינוך מיוחד: המנהלת סיגל לב.

רגבים לחינוך מיוחד: המנהלת אילנה לוי.

מתי"א (מרכז תמיכה יישובי): המנהלת אושרי בוחניק והגננת נעמה יעקוביץ׳.

יצוין כי בין מוסדות החינוך בקריות חתמה המורה יעל ארנרייך מתיכון רבין בקרית ים.

משרד החינוך סירב להגיב.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. חיפאית אחת

    תודה על אנשי ונשות חינוך הגונים, אנושיים ואמיצים. התקווה של מדינת ישראל הדמוקרטית.

  2. מנותקים ונהנתנים נמאסתם.

    מביך ומיותר. מעניין לראות שמי שחתם שייך לשכבה סוציו-אקונומית גבוהה שכוללת כמובן את בתי הספר שמיועדים לעשירים (ורכזי המגמות החנפנים בבתי הספר הפרטיים).

    שאר בתי הספר מבינים שזה *לא אתי* להכניס פוליטיקה לשיעורים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר