-->
ח"כ יוסף טייב ומנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ יוסף טייב ומנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני בדיון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

משרד החינוך הגיש תוכנית לביטול תשלומי הורים

לאחר שיו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יוסף טייב סירב לאשר את דרישת משרד החינוך לתשלומי הורים לשנת הלימודים הקרובה עד להצגת תוכנית להפחתת התשלומים, הגיש המשרד תוכנית להפחתה מדורגת של התשלומים ההורים עד לביטולם המוחלט. השאלה: מאיפה יבוא הכסף?

פורסם בתאריך: 25.6.24 07:54

משרד החינוך הגיש לוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת תוכנית להפחתה מדורגת של תשלומי ההורים עד לביטולם המוחלט. כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) סירב לאשר את דרישת המשרד לתשלומי הורים לשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ה) עד שהמשרד יגיש תוכנית להפחתת התשלומים.

כעת כאמור הגיש משרד החינוך את התוכנית, ולפיה תשלומי ההורים יירדו בהדרגה במשך ארבע שנים בכפוף לקיומו של תקציב. עלותה של התוכנית נעה בין 50 ל-295 מיליון שקל.

טייב: "זה לא מושלם אבל נקיים תהליכים אמיתיים מול האוצר. תשלומי ההורים צריכים להיפסק, ויש עוד הרבה מה לעשות. אני לא יורד מהסיפור הזה, והודעתי את זה גם לשר החינוך. חייבים להוריד מעלינו את אות קין הזאת שנקראת תשלומי הורים. אני דורש ממשרד האוצר שיביא עוד עשרה מיליון שקל עבור תשלומי החובה של ההורים שאושרו בוועדה בחודש שעבר". נוסף על כך דורש טייב מהאוצר להעביר עוד 250 מיליון שקל בשנה עד למחיקה מוחלטת של תשלומי הורים: "תביאו את התקציב מן הגורן ומן היקב".

מנכ"ל משרד החינוך מאיר שמעוני התבקש להסביר כיצד תפעל התוכנית המדורגת, אך לא היה איש בשורות. "עוד לא ברור המנגנון", הוא אמר, "סביר שהיא תפעל באמצעות מערכת הגפ"ן (מערכת דיגיטלית לניהול משאבים בבתי הספר; ש"מ), ובכל מקרה חייבים לזכור שזה לא מגובה עדיין תקציבית".

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) אמר בדיון: "הבושה הזאת שנקראת תשלומי הורים צריכה להיעלם. חינוך חינם בישראל? זה הבלוף הכי גדול. במשפחה עם חמישה ילדים, ההורים מוציאים כ-1,000 שקל לחודש על חינוך פורמלי, עוד לפני החוגים והאבחונים. זה עשרה אחוזים מהכנסה של אדם בישראל".

מנהל אגף תקציבים במשרד החינוך דודי מזרחי אמר: "במשך 15 שנה רוב התעריפים לא עלו. צריך לזכור שיש אינפלציה ושחיקה מצטברת, ובכל זאת רמת השירות היום היא הרבה יותר גבוהה".

במקביל הציג משרד החינוך בפני הוועדה את תוכנית תשלומי ההורים הצפויה לשנת הלימודים הקרובה. התעריפים שהוצעו לגבייה המירבית המותרת לתשלומי הרשות והחובה נעים בין 257 שקל לילדי הגן ועד ל-1,357 שקל לתלמידי כיתה י"ב. ברוב הסעיפים נותרו הסכומים זהים לאלה של השנה שחלפה. עוד הובאו לידיעת הוועדה סכומי הגבייה של התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) ושל הסדר רכישת שירותים מרצון, שנעים בין 125 שקל בגני הילדים ועד ל-450 שקל בחטיבות העליונות, וגם כאן אין שינוי ביחס לשנת הלימודים הקודמת.

בדיון הוצג מקרה משפיל של ילד שהוצא מפעילות בגן מכיוון שהוריו לא הסדירו את התשלומים. "גננת לא תוציא ילד מפעילות בגן ומורה לא יוציא תלמיד מפעילות בבית הספר כי הוריו לא שילמו", הגיב שמעוני, "אין חיה כזאת. במקרים הפרטניים אני מטפל".

 

 

להלן תשלומי ההורים לשנת הלימודים תשפ"ה שמשרד החינוך ביקש מהוועדה לאשר. יצוין שתשלומי ההורים מחולקים לתשלומי חובה ולתשלומי רשות.

תשלום חובה

ביטוח תאונות אישיות: 73 שקל לשנה בכלל שכבות הגיל מקדם יסודי ועד לכיתה י"ב – עלייה של ארבעה שקלים לעומת השנה שעברה.

תשלומי רשות

סל תרבות: קדם יסודי – 67 שקל, יסודי – 87 שקל, כיתות ז' ו-ח' – 137 שקל, כיתות ט' – 153 שקל וכיתות י'-י"ב – 164 שקל (הפחתה של 12 שקל לתלמיד); מסיבות סיום: קדם יסודי – 54 שקל, כיתות ו' – 75 שקל, כיתות ח' (בבתי ספר א'-ח') – 125 שקל, כיתות ט' (חטיבת ביניים) – 125 שקל וכיתות י"ב – 200 שקל; השאלת ספרי לימוד: כיתות א'-ט' – 280 שקל וכיתות י'-י"ב – 320 שקל. תשלום לוועד ההורים הארצי: 1.50 שקל לתלמיד; תשלום לוועד ההורים היישובי: 1.50 שקל לתלמיד; טיולים על פי תוכנית: קדם יסודי (שתי הקפצות) – 60 שקל, כיתות א' ו-ב' (יום אחד) – 101 שקל, כיתות ג' ו-ד' (יום אחד) – 126 שקל, כיתות ה' (שני טיולים של יום אחד) – 252 שקל, כיתות ו'-ט' (יומיים) – 387 שקל, כיתות י' ו-י"א (יומיים + יום) – 513 שקל וכיתות י"ב (שלושה ימים) – 616 שקל; של"ח: כיתות ז'-י"א – 150 שקל. מסיבות כיתתיות: אין גבייה.

תל"ן

הסכום המירבי שניתן לגבות מתלמיד בשנה בכל מוסדות החינוך: קדם יסודי – 597 שקל, יסודי – 885 שקל, חטיבת ביניים – 1,060 שקל וחטיבה עליונה – 1,150 שקל; גבייה מירבית נוספת מתלמיד בבתי ספר תורניים וייחודיים על תל"ן (נוסף על הגבייה המירבית בכל מוסדות החינוך): קדם יסודי – אין, יסודי – 1,770 שקל (ובסך הכל 2,655 שקל), חטיבת ביניים – 2,120 שקל (ובסך הכל 3,180 שקל) וחטיבה עליונה – 2,300 שקל (ובסך הכל 3,450 שקל).

רכישת שירותים מרצון

ביסודי התשלום הוא על פעילות חברתית-הפגתית, ובעל יסודי התשלום הוא עבור תוספת מגמות: קדם יסודי – 125 שקל, יסודי – 250 שקל ועל יסודי – 450 שקל.

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר