סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: גוסטבו הוכמן)
סניף בית בירם של בית הספר הריאלי (צילום: גוסטבו הוכמן)

אחרי החגים בריאלי: תלמידים ייתנו משוב למורים

במסגרת פיילוט ראשון בארץ יתבקשו תלמידי סניף בית בירם של בית הספר הריאלי לתת משוב למורים בסוף כל שיעור. מזכירת סניף חיפה בארגון המורים ענת שוורץ: "הארגון מתנגד למתן משוב אישי על ידי תלמידים למורה ספציפי. לא נאפשר להפוך את התלמידים לשופטים"

פורסם בתאריך: 23.8.19 08:13

תלמידי סניף בית בירם של בית הספר הריאלי יתבקשו לתת משוב למורים שלהם בסוף כל שיעור שבו הם ישתתפו. המשוב יינתן באמצעות אפליקציה שאותה פיתח יזם חינוכי, והיא תופעל כפיילוט בריאלי לראשונה בארץ.

לדבריו של מנהל בית בירם מנדי רבינוביץ', התלמידים יענו על שאלון קצר שיורכב משאלות כמו איך הרגשת בשיעור, האם המורה שם לב אליך, האם המורה התייחס אליך, והאם השיעור היה מעניין, ובנוסף יתאפשר להם להציע הצעות לשיפור.

רבינוביץ': "לאחר תקופה מסוימת האפליקציה תעבד עבור המורה גרף שיראה לו את רמת שביעות הרצון של התלמידים ממנו. הוא יוכל לדעת למשל איך השיעורים שלו בבוקר בהשוואה לשיעורים שלו בצהריים, לראות לדוגמה שבימי שלישי השיעורים שלו הם פחות טובים מאשר בשאר ימות השבוע, לבדוק מהי הסיבה לכך ולשנות אסטרטגיה אם צריך. המשוב הוא סוג של כלי פדגוגי שנלמד אותו תוך כדי תנועה. התלמיד לא יצטרך יותר מדקה כדי לענות על השאלות. בחודש ספטמבר נקיים הכשרה למורים ולתלמידים איך להשתמש באפליקציה, והכוונה היא להפעיל אותה אחרי החגים".

 

 

רבינוביץ' מדגיש שהמשוב הוא אישי ולא יועבר בין שאר המורים וכי גם הוא לא יידע מהו המשוב שקיבל כל מורה. עם זאת, אם יהיו מורים שירצו לשתף את המשובים שקיבלו הוא ישמח לראות אותם: "להכניס שינוי במערכת כמו שלנו, עם ארגון מורים שלא אוהב את המדידות הללו, זה לא פשוט. התחלנו כבר לגייס מורים שיסכימו להשתתף בפיילוט. אנחנו לא מחייבים אף אחד אלא רק משכנעים שזה חשוב. מדובר בניסוי, וייתכן שנגיע בהמשך לסיכום עם המורים שגם אנחנו נוכל לראות את המשובים שהם קיבלו. אני רוצה להגיע לרמת שקיפות כזו עם המורים שלי ושהם ביוזמתם יגיעו אלי ויציגו לי את המשוב שהם קיבלו. יש כבר מורים שהסכימו להראות לנו את המשובים. המורים שישתתפו בניסוי הם המורים שיש להם ביטחון. הם רוצים שנשמע כמה הם טובים, וזה מעצים אותם".

המשוב הזה למעשה מדרג מורים. אתה לא חושש שזה עלול לפגוע במורים מסוימים?

"הנחת העבודה שלי היא שמורה רוצה להיות טוב יותר. אנחנו רוצים לפתח מוטיבציה פנימית אצל המורים כדי שהם יחפשו כל הזמן דרך להשתפר. אנחנו רוצים לעשות את זה בשיתוף עם התלמידים ומדברים איתם על שותפות בפדגוגיה ועל פדגוגיה פרסונלית. אנחנו רוצים לחנך אותם לאחריות, וחלק מהאחריות שלהם היא לא רק ללמוד לבד אלא גם לתת לנו משוב איך אנחנו יכולים ללמד טוב יותר".

אתם מבקשים מהתלמידים שקיפות אבל לא משתפים אותם בתוצאות המשובים. ומה אם הם יתנו את השתתפותם בחשיפת הנתונים?

"ייתכן שתהיה התניה כזו, ולכן אנחנו יוצאים למסע חינוכי שבו נציג להם את הגבולות שלנו. אנחנו לא רוצים שיקרה כאן מה שקורה עם בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית), שנוצרו ככלי לחזק את מה שצריך והפכו לתחרות רייטינג כמו 'כוכב נולד'. אנחנו לא רוצים להפוך את ההוראה לתחרות המורה הטוב".

מזכירת סניף חיפה בארגון המורים ענת שוורץ מסרה בתגובה: "ארגון המורים מתנגד למתן משוב אישי על ידי תלמידים למורה ספציפי. לא נאפשר להפוך את התלמידים לשופטים. התלמידים אינם לקוחות של עסק כלשהו שלאחר מכן מתבקשים לתת ציון על תפקודו של שירות הלקוחות. לפי אלו פרמטרים נער או נערה יכולים לתת חוות דעת על מורה? המורה הוא טאלנט ואיש מקצוע, והוראה היא פרופסיה נלמדת. המורה הוכשר לתפקיד המורה. מורה שמלמד ביום 200 תלמידים לא מספיק להגיע לכל אחד ואחת. אם תלמיד הצביע והמורה לא אפשר לו להשיב כי הזמן לא אפשר או כי הכיתה כבר התקדמה בנושא, אז התלמיד המתוסכל ייתן חוות דעת שלילת למורה? תלמיד לא הצליח במבחן, לא הגיש עבודה בזמן והמורה סירב לקבל אותה באיחור, מה זה מעיד על המורה? זה מייצר שיח לא נכון בבית הספר. אמרתי ליו"ר ועד המורים בבית בירם לא לשתף פעולה עם הרעיון הזה. זו ההנחיה שלי למורי הריאלי בכלל ולמורי בית בירם בפרט".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא צריך להיות גאון כדי להבין ברגע שמדובר בצעד חנפני וגרוע ביותר

  2. מורה

    איך אפשר להבדיל בין בוס או עמית נוקשה לבין פסיכופת אמיתי? אחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא לבחון איך הוא מעודד אנשים לפעול. פסיכופת יניע אנשים באמצעות פחד ולא באמצעות כבוד או חיזוקים חיוביים. בהזדמנויות בהן אפשר לפתור בעיות, הוא רק ידגיש את הרע ויעצים את תחושת התסכול והחרדה.

    בוס עם קווי אופי פסיכופתים לדוגמה, תמיד יעדיף לאיים בפיטורים, במקום לתת חיזוקים חיוביים ותמריצים. עמית לעבודה עם קווי אופי אלו יעדיף לחבל במאמצי ההצלחה שלכם, או לדווח להנהלה על פעילות חריגה, במקום לדחוף אתכם קדימה.

  3. מורה

    מלבד ביטחון עצמי מופרז, פסיכופת יאמין שהוא הדבר החשוב ביותר על פני כדור הארץ ושכל שאר האנשים הם "כלי משחק" בהם ניתן להשתמש כדי להשיג את המטרה שלו. ממש כמו טפיל, הוא יחשוב רק על עצמו ועל המטרה שהוא רוצה להשיג, בלי להתחשב ברגשות וברצונות של אלו שיעמדו בדרכו אליה. הוא יחיה איך שהוא רוצה, יגיד מה שחולף בראשו וידרוס את מי שמפריע למסלול שלו.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כך תדעו אם מי שעובד לצדכם הוא בעצם פסיכופת במסווה

    רבים מאיתנו מתמודדים עם בעיות של חוסר הערכה עצמית. מנגד, ניתן לזהות פסיכופתים בעיקר בזכות הביטחון העצמי המופרז שלהם. כך כתב הפסיכולוג ד"ר וויליאם הירשטיין במאמר לאתר Psychology Today. לדבריו, הם תמיד יציגו את דעותיהם בביטחון מלא – למרות שלעיתים כל האנשים סביבם יהיו בטוחים שהם טועים, וגם טיעונים הגיוניים לא באמת יצליחו להניע אותם מדעתם.

  5. מורה

    פסיכופת ייתפס כלפי חוץ בהיכרות שטחית כאדם מקסים, שופע שמחת חיים, חייכן וחיובי. הוא ככל הנראה יהיה ממש טוב בניהול שיחות חולין, ויחלוק תגובות שנונות וסיפורים לא מציאותיים, אבל מעניינים, שיציירו אותו כאדם מסקרן ומרתק. בהיכרות ראשונית, הוא ככל הנראה ישאיר עליכם רושם נהדר, אבל רק היכרות עמוקה איתו תחשוף את האמת.

  6. מורה

    האם הבוס שלך פסיכופת?
    הוא כריזמטי, מקסים ומניפולטור בחסד, אבל גם שקרן מגלומני ונצלן חסר-רחמים, והוא יושב ממש בסוף המסדרון. המנהל הפסיכופת משתלט באכזריות על קומת ההנהלה

  7. מורה

    רוב האנשים מופתעים לנוכח הרעיון שמנהלים יכולים להיות פסיכופתים. התפיסה המקובלת בציבור גורסת שפסיכופתים אמיתיים הופכים להיות רוצחים סדרתיים או פושעים אלימים, ולא עובדים במשרד השכן. אבל התפיסה הזו נכונה באופן חלקי בלבד: נכון שהכלא הוא עדיין מקום טוב למצוא בו אנשים נטולי מצפון. הציון הפסיכופתי הממוצע של מורשעים גברים בצפון אמריקה הוא 23.3 מתוך 40 (ציון שנמצא סביב ה-20 מזכה את הנבחן בתואר "פסיכופת מתון", וציון של 30 או יותר מכונה "פסיכופת מובהק". הייר אומר כי הממוצע באוכלוסייה נע סביב 3-4, וכל דבר פחות מכך מעיד על "קרוב לקדושה").

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר