מפרץ חיפה (צילום: מיכה בריקמן)
מפרץ חיפה (צילום: מיכה בריקמן)

שנת היעד להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ: 2029

יו"ר ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה והמינהלת לפיתוח מפרץ חיפה פרסמו לציבור את תוכנית העבודה האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה, שבה נקבע כי שנת היעד להיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ הוקדמה בשנתיים-שלוש ל-2029

פורסם בתאריך: 15.6.23 10:34

משרד ראש הממשלה פרסם הבוקר (חמישי) את תוכנית העבודה האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה, שבה נקבע כי שנת היעד להיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ היא 2029.

יו"ר ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה והמינהלת לפיתוח מפרץ חיפה פרסמו לציבור את התוכנית, שגובשה בחודשים האחרונים עם כל משרדי הממשלה הרלוונטיים, והיא מתווה את המשימות, את חלוקת האחריות ואת לוחות הזמנים המלאים למימושה.

התכנית כוללת את היישום של כל סעיפי החלטת הממשלה, ובהם הקמת מסילות לרכבות מהירות בין תל אביב למפרץ חיפה, פארק מטרופוליני לאורך נחל הקישון ובית חולים חדש בקרית אתא, וההתמקדות שלה הוא בהיערכות משק האנרגיה להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ. היערכות זו כוללת הקמה והסבה של תשתיות לטובת ייבוא, הולכה, אחסון וניפוק של תזקיקי נפט – בנזין, סולר ודלק מטוסים, ומענה לייבוא ולאחסון של ביטומן (חומר גלם להכנת אספלט) ולטיפול בקונדנסט של מאגר הגז הטבעי לווייתן.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי לאחר סיום הקמתן והסבתן של התשתיות, "מדינת ישראל תהיה ערוכה להפסקת הפעילות של בית הזיקוק של בז"ן מבלי לפגוע ברציפות התפקוד של משק האנרגיה הישראלי".

 

 

על פי תוכנית העבודה, שכוללת 100 חבילות עבודה ובהן יותר מ-500 משימות שונות שמחולקות בין המשרדים וגופי הביצוע השונים, היערכות משק האנרגיה תסתיים במהלך שנת 2029 – הקדמה של שנתיים-שלוש לעומת היעד שהציבו בוועדת המנכ"לים ובהחלטת הממשלה.

התכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה כוללת שינוי אסטרטגי של לב המטרופולין: שינוי של ייעוד הקרקע מהתעשייה הפטרוכימית לתעסוקה, למגורים, ללוגיסטיקה ולשטחים פתוחים, ובכלל זה תכנון ופיתוח של כ-130,000 יחידות דיור, 12 מיליון מ"ר לתעסוקה ולמסחר ו-5,800 דונם פארק מטרופוליני לאורך הקישון.

ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה פרופ' אבי שמחון, אשר משמש יו"ר ועדת ההיגוי של התוכנית האסטרטגית לפיתוח מפרץ חיפה: "התוכנית שגיבשנו תוביל להקמת מטרופולין גדול וחזק בצפון המדינה, שיוכל בעתיד להשתוות לכוח המשיכה של גוש דן. זה ישנה את דמותה של המדינה וישפיע על פיתוחו של הצפון כולו. אנחנו נחושים להוביל את המהלך הזה במהירות וביעילות, ופועלים ביחד עם כל משרדי הממשלה השותפים לתוכנית אף להקדים את לוחות הזמנים של היערכות משק האנרגיה".

סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה יובל אדמון, המשמש ראש המינהלת לפיתוח מפרץ חיפה: "אנחנו עובדים מיום הקמת ועדת ההיגוי והמינהלת על הפיכת החזון של פיתוח המפרץ לתוכנית אופרטיבית, מפורטת ומתואמת ליישום בשנים הקרובות. במקביל לעבודה האינטנסיבית לגיבוש התוכנית התחלנו למעשה כבר לבצע אותה. הרוב המוחלט של חבילות העבודה כבר יצא לדרך עם דגש על הקמת תשתיות האנרגיה שיאפשרו את הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ. פרויקטים תוקצבו, ועדות מכרזים הוקמו, תוכניות סטטוטוריות מקודמות – ואנחנו פועלים ביחד כל המשרדים על מנת לעמוד בלוחות הזמנים שהצבנו לעצמנו".

עם זאת, ממשרד האנרגיה והתשתיות נמסר כי לוחות הזמנים שהוצגו הם תאורטיים בלבד: "על מנת לקדם את שינוי פני המפרץ יש להשלים תהליכי תכנון הכוללים הקמה של שישה מתחמי אנרגיה גדולים, מערכת צנרת למוצרי דלק באורך של עשרות קילומטר ונמלים לקליטה ולייצוא של מוצרי אנרגיה בשלושה אתרים שונים. לאור זאת, קביעת לוחות זמנים בשלב זה היא שאפתנית, תיאורטית ואיננה מחייבת. כמו כן, קבעה החלטת הממשלה כי שר האנרגיה והתשתיות יציג לממשלה, חמש שנים לפני סגירת בז"ן, את מוכנות המשק למצב זה. נכון לעכשיו לא התקבלה הוודאות המאפשרת לשר להוציא דיווח כאמור לממשלה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. לאמור את האמת

    המשיח יגיע לפני פינוי התעשיה הפטרוכימית. תקווה זאת תכונה ברוכה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר