מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

מתעלמת מדוח מקינזי: בז"ן מבקשת לבנות תחנת כוח חדשה

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תדון ב-26 בנובמבר בתוכנית שיוזמת קבוצת בז"ן לבניית שתי תחנות כוח חדשות - גדולה שמוסקת בגז טבעי וקטנה שמוסקת בקיטור - שיפעלו במשולב. בז"ן מסבירה שבמקרים מסוימים ניתן יהיה אפילו "להוציא חשמל לרשת הארצית"

פורסם בתאריך: 12.11.18 13:06

הפרסום לפני כחודש וחצי בדבר הקביעה בדוח של חברת הייעוץ מקינזי שלפיה ניתן לסגור את בתי הזיקוק כבר בשנת 2025 עורר ציפיות גבוהות בקרב תושבי חיפה וסביבתה, אך כעת מתברר שלקבוצת בז"ן יש כוונות אחרות לחלוטין והיא גם מקדמת אותן לאישור.

אתמול (ראשון) הופץ סדר היום של ישיבת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה שזומנה ל-26 בנובמבר, והוא כולל דיון בתוכנית שיוזמת קבוצת בז"ן להקמת שתי תחנות כוח חדשות – האחת מוסקת בגז טבעי והשנייה מוסקת בקיטור – שיפעלו במשולב כמערכת אחת במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה. הקמת התחנות תחייב מן הסתם השקעה כספית ניכרת, ובמהלך החדש מאותתת למעשה קבוצת בז"ן שהיא נמצאת כאן בכדי להישאר.

התוכנית כוללת שתי הצעות למיקומה של כל אחת מהתחנות בשטח כולל של 58 דונם, ולאחר ההכרעה על המיקום תבוצע הבנייה במחצית מהשטח. הדגש בתוכנית, כפי שהדברים באים לידי ביטוי בדברי ההסבר להוראותיה, הוא על התחנה המוסקת בגז טבעי, שהיא גם גדולה יותר באופן משמעותי מהתחנה המוסקת בקיטור. לפי דברי ההסבר, התחנה המוסקת בגז טבעי מיועדת להזין בחשמל את מפעלי קבוצת בז"ן במתחם והיא "תחליף מערכי קיטור וגנרטורים בני כ-40 שנה הפועלים כיום" ותייצר 400 טון קיטור בשעה וכ-135 מגוואט חשמל.

עוד נכתב בדברי ההסבר כי התחנה החדשה "תפעל ביעילות אנרגטית ולא תגדיל את פליטת המזהמים ממתחם בז"ן". על השינוי ביחס למצב הקיים נכתב כי "הקמת התחנה החדשה תגדיל את האמינות של אספקת הקיטור למתקני קבוצת בז"ן החיונית למניעת מפגעים סביבתיים".

 

 

בהמשך צוין בדברי ההסבר כי תחנת הכוח מיועדת לספק את הצרכים של מתקני הייצור של קבוצת בז"ן ללא עודפים למכירה, אך "תתאפשר, עקב שינויים בלתי צפויים בצריכת מתקני בז"ן, למשך פרקי זמן קצרים הוצאת חשמל לרשת הארצית". עוד צוין כי מקור האנרגיה לתחנת הכוח יהיה אמנם גז טבעי, אך יהיה לה גם גיבוי בסולר: "סולר לגיבוי יגיע בצינור ייעודי ממיכלי סולר קיימים במתחם קבוצת בז"ן שייתן מענה ל-100 שעות תפעול".

על תחנת הכוח הקטנה נכתב בהוראות התוכנית כי היא תוסק בקיטור וכי ההספק שלה יהיה 11 מגוואט, נוסף על טורבינת קיטור קיימת בהספק של 3.5 מגוואט. בהתאם להוראות התוכנית גובהה של כל אחת מתחנות הכוח יהיה 30 מטר וגובה הארובות לא יעלה על 60 מטר. התוכנית מקצה שטחי בנייה שונים לכל תחנה – 3,200 מ"ר לתחנה הגדולה ו-2,200 מ"ר לתחנה הקטנה.

מטרתו של הדיון בוועדה המחוזית, שיתקיים חמישה ימים לאחר כניסתה של עינת קליש רותם לתפקיד ראש העיר, הוא להכריע בשאלה אם התוכנית תקודם לשלב ההפקדה להתנגדויות.

מבז"ן נמסר בתגובה: "תחנת הכוח המתוכננת תפחית את רמת הפליטות לסביבה לכלל הארץ, לא תגדיל פליטות במפרץ חיפה ותגביר את היעילות האנרגטית באופן משמעותי. התחנה החדשה, אשר תוקם באמצעות הטכנולוגיות החדישות ביותר הקיימות כיום, תחליף תחנת כוח קיימת במתחם שפועלת מאז שנת 1984. תחנת הכוח החדשה תשתלב בתוכנית הלאומית של משרד האנרגיה להתייעלות אנרגטית והיא עתידה לחסוך באנרגיה ביחס לכל סוגי תחנות הכוח הקיימות כיום בישראל – פחמיות ואחרות".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. אתי

    מקווה שקליש לא תיתן- מידי אישי מצב החולים בסרטן באיזור הולך וגובר…. עוד מעט נמל שיעביר חומרים לבזן ומבזן לנמל – סכנה גדולה 2-משפחות יעשו הרבה כסף ואחרים יחלו בסרטן……

  2. יעקב

    לא תאמן כמות הבורים שקיימים כאן, נובחים בלי להין על מה העחקר שהשם בז"ן מופיע שם, לא עובדות לא נתונים לא כלום רק נביחות, אבל צריך להתרגל כי זה העם שלנו נובח מבלי להבין על מה.
    תקראו מה התרומה של תחנת כוח חדשה לעומת הרעל שיש לכם מהתחנות הישנות לפני שאתם מתחילים ליילל

  3. גרה בחיפה

    המטרה היא להקטין זיהום. לא עוד מתקנים "שלא יגדלו זיהום.".די אתם הורגים אותנו

  4. משה ישראליה

    להעיף את בתי הזיקוק מהמפרץ בלי שום תרוץ מספיק הם הרגו אלפי חיפאי וקריתים במחלות שרק חיפאים חולים.

  5. בשום אופן לא

    תפקחו את העיניים מהספינים של בז"ן
    גם תחנת כח בגז טבעי פולטת זיהום
    המטרה שלהם פשוטה לקבע במםרץ חיפה את בתי הזיקוק המזהמים בטענה שהשקיעו בתחנות הכח עבורם
    אסור לתת לזה יד
    בזן חייבצ לעוף מתוך מפרץ חיפה נקודה

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צדקיהו
    כבעל ענין (קטן) בבז"ן היתי מעדיף שבז"ן היתה מכוונת את המשך הצמיחה שלה בקפריסין או יוון אבל לא מסיבות של תעמולת כזב עם הספין הזה דל הזהום. בז"ן הנו המפעל האסטראטגי הכי חשוב לכלכלת ולבטחונה של מדינת ישראל .
    גם הזהום" שנפלט מבזן כביכול הנו מדומה או מוטל על כתפיהם במקום עשרות המפעלים הכימיים במפרץ חיפה חלקם מישנים מזהמים אך משום מה עוברים מתחת לראדר של הגב קאליש והסביבתים . הדוגמה הבולטת הקמת תחנות כוח נקיות לחלוטין במתחם בזן שכל התועמלנות השקרית מכוונת נגד הקמתם נגד טובתו ובריאותו של הציבור באיזור חיפה והמפרץ .

  7. לצערי התושבים לא מבינים - רואים בז"ן וקופצים

    בכל מקרה בזן שורפים דלקים כדי לייצר קיטור לתהליך הזיקוק. זה קורה בדודי קיטור קונבנציונליים.
    הם מבקשים להקים מערכת ייצור חשמל בנצילות גבוהה, כאשר עודפי החום ייצרו קיטור ללא שריפת דלקים נוספת.
    חפשו בגוגל "קוגנרציה" ותבינו.
    גם החשמל שבזן צורכים מהרשת מגיע מתחנות כוח ששורפות דלקים (גז טבעי או פחם) כך שהמשוואה לא תשתנה.
    הנקודה המעניינת היא שהמודל הכלכלי בתחנות מסוג זה נפרש ל-25 שנה- מה שמחזק את הטענות שבז"ן פה כדי להישאר. הרי כל בנק שיתבקש לממן את הפרויקט הזה ירצה לראות וודאות בחיי תחנת הכח הנ"ל למשך 25 שנה.

    *הכותב הינו מהנדס אנרגיה בעל ניסיון רב בתחום

  8. מהנדס אנרגיה

    בכל מקרה בזן שורפים דלקים כדי לייצר קיטור לתהליך הזיקוק. זה קורה בדודי קיטור קונבנציונליים.
    הם מבקשים להקים מערכת ייצור חשמל בנצילות גבוהה, כאשר עודפי החום ייצרו קיטור ללא שריפת דלקים נוספת.
    חפשו בגוגל "קוגנרציה" ותבינו.
    גם החשמל שבזן צורכים מהרשת מגיע מתחנות כוח ששורפות דלקים (גז טבעי או פחם) כך שהמשוואה לא תשתנה.
    הנקודה המעניינת היא שהמודל הכלכלי בתחנות מסוג זה נפרש ל-25 שנה- מה שמחזק את הטענות שבז"ן פה כדי להישאר. הרי כל בנק שיתבקש לממן את הפרויקט הזה ירצה לראות וודאות בחיי תחנת הכח הנ"ל למשך 25 שנה.

  9. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מקנזי שמקנזי מי זה בכלל כל תושבי הצפון נקראים בדחיפות למשימה. לשאת על כתפיהם את בתי זיקוק וחברות הבנות ולהעביר לחולות הנגב. מי שיתנדב יזכה בטיסה ללוס אנג'לס. זזאת תשובתי לכתבה המעניינת הזאת אחרי כן נשלח את בנינו לעבוד בברלין באוסטרליה ואיפה לא.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר