עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)
עו"ד שרית גולן שטיינברג (צילום: מיכה בריקמן)

דיון בנושא זיהום אוויר מכלי שיט שמגיעים לנמל

בדיון שהתקיים בוועדה לאיכות הסביבה של עיריית חיפה הוצגו ממצאיו שלפיהם זיהום האוויר שנוצר מכלי השיט בנמל חיפה הוא כבד ודומה בהיקפו לזיהום מתחנת כוח גדולה שמוסקת בסולר. יו"ר הוועדה שרית גולן שטיינברג: "חקיקתו של החוק לטיפול במפגעים סביבתיים ממקורות ימיים נמשך שנים רבות ללא סיבה"

פורסם בתאריך: 19.5.20 20:30

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדה לאיכות הסביבה של עיריית חיפה ואשר עסק בזיהום אוויר מכלי שיט סקר מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית רני עמיר את ממצאיו של המשרד להגנת הסביבה ביחס לזיהום האוויר מנמל חיפה ומנמל אשדוד. לדבריו של עמיר, תוצאותיה של בדיקה שערכו המשרד להגנת הסביבה ומכון אביב הראו כי נכון לשנת 2018, זיהום האוויר שנוצר מכלי השיט בנמלים של חיפה ואשדוד הוא כבד ודומה בהיקפו לזיהום מתחנת כוח גדולה שמוסקת בסולר.

מדוח שערך מכון אביב לבקשת המשרד עולה כי במקרה של נמל חיפה ניתן להשוות את סך הפליטות הרגעיות בשעת העומס לפליטות של תחנת כוח המוסקת בסולר בהספק ייצור של כ-1,000 מגה וואט. עמיר הציג את תוכנית העבודה של המשרד להגנת הסביבה להפחתה הדרגתית בזיהום האוויר מסקטור כלי השיט.

בישיבה השתתף גם נציג משרד התחבורה ירון שוורץ, שעדכן כי חקיקה אשר תאפשר אכיפה נגד אוניות מזהמות נמצאת בהליכי הכנה במשרד המשפטים. יו"ר הוועדה שרית גולן שטיינברג ציינה כי תהליך זה נמשך כבר יותר משלוש שנים וכי אוניות מזהמות נכנסות למימי נמל חיפה והזיהום הנגרם מהן הוא משמעותי ומשליך על האוכלוסייה, מבלי שלמשרד להגנת הסביבה או לכל גוף אחר תהיה היכולת לפעול מול האוניות המזהמות.

 

 

נושא נוסף שנדון בישיבה ושאותו העלתה גולן שטיינברג הוא מדידות של ריכוזי בנזן גבוהים בתחנות הניטור, בעיקר באלו הסמוכות למתחם בז"ן. לדבריה, ניתוח הנתונים מעיד כי ברוב הפעמים בשעות שבהן נמדדו ריכוזי בנזן גבוהים, מורד הרוח היה מכיוון בז"ן. גולן שטיינברג ציינה כי אמנם לא נרשמו חריגות מערך הסף הקבוע ליום, אך יש לנתח את הממצאים כדי לנסות ולמנוע את הישנותן של הפליטות.

גולן שטיינברג ביקשה מנציגת משרד הבריאות בוועדה ד"ר לילה יעקב לקבל את עמדת משרד הבריאות על ההשפעה הבריאותית של ריכוזי בנזן גבוהים, אשר מגיעים לעתים בריכוז שעתי של פי שלושה וארבעה מערך הממוצע היממתי, גם אם פורמלית לא התקיימה חריגה מהסף הקבוע בחוק. לדבריה, ריכוזי בנזן שנמדדים במשך שעות רצופות מסכנים את בריאותם של התושבים.

גולן שטיינברג אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "מהנתונים שהוצגו בפנינו אנו למדים כי לאוניות שמגיעות לחיפה יש תרומה נכבדת לזיהום האוויר בחומרים משמעותיים ומסוכנים. למרבה הצער, חקיקתו של החוק המתבסס על אמנת מארפול, שעניינה הוא טיפול במפגעים סביבתיים ממקורות ימיים, נמשך שנים רבות ללא כל סיבה. עם הקמתה של הממשלה החדשה נפנה בהקדם האפשרי לשר המשפטים וליו"ר ועדת הכלכלה כדי לזרז אימוץ החוק שיאפשר לטפל באוניות המזהמות שמגיעות אלינו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר