חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)
חוות המיכלים של תש"ן (צילום: שי אילן)

המשרד להגנת הסביבה השבית חמישה מיכלים של תש"ן

המשרד להגנת הסביבה עדכן את תנאי היתר הרעלים של חברת תש"ן כך שחמישה מיכלים יושבתו לאלתר עד לבדיקתם ותיקונם כנדרש. כמו כן הורה המשרד לתש"ן להקים מערכת לניטור מזהמים באמצעות חישה מרחוק ולהפעיל מוקד לטיפול בפניות הציבור בזמן אמת

פורסם בתאריך: 30.8.20 19:19

תנאי היתר הרעלים של חברת תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה) עודכנו כך שחמישה מיכלים יושבתו לאלתר עד לבדיקתם ותיקונם כנדרש – כך נקבע בשימוע שערך המשרד להגנת הסביבה למנהלי תש"ן בחשד להפרת הוראות תחזוקה של מיכלים המשמשים לאחסון דלק גולמי ופסולת דלק (מי ניקוזים) בטרמינל הדלק בקרית חיים, תוך גרימת סיכון סביבתי ומפגעי ריחות קשים לתושבי קרית חיים ולשוהים בסביבת חוות המיכלים.

נוסף על כך הורה המשרד להגנת הסביבה לתש"ן להקים מערכת לניטור מזהמים באמצעות חישה מרחוק ולהפעיל מוקד לטיפול בפניות הציבור בזמן אמת.

ממסקנות השימוע עולה כי החברה הפרה את תנאי היתר הרעלים, את תנאי רישיון העסק והוראות חוק נוספות. החברה לא ביצעה פעולות נדרשות לתחזוקה של חלק מהמיכלים בהתאם לממצאי הבדיקות, לא פעלה בהתאם לנוהלי תפעול ותחזוקה להבטחת תקינות המכלים, ולא נמנעה מפליטת אדי דלק לסביבה ואחסנה נפט במיכלים לא אטומים. המשרד סבור כי הפרות אלו יכולות להסביר חלק ממפגעי הריח שמהם סובלים תושבי קרית חיים בחודשים האחרונים.

בהמשך להחלטות בסיכום השימוע, עדכן המשרד את תנאי היתר הרעלים של החברה כך שיצמצמו ככל האפשר את המפגעים הסביבתיים. עיקרי התנאים שעודכנו: על החברה להפסיק את השימוש באופן מיידי, לרוקן ולהעביר לבדיקת תקינות חמישה מיכלים שנמצאו שאינם כשירים לאחסון נפט או פסולת מסוכנת. תנאי לחידוש הפעילות בכל אחד מהמיכלים הוא קבלת אישור בכתב מהממונה לאחר ביצוע בדיקות תקינות מלאות לכל אחד מהם, ביצוע התיקונים הנדרשים לפי דוחות הבדיקה וקבלת אישור על ביצועם על ידי גורם מוסמך. באשר למיכלים הנוספים שבהם נמצאו ליקויים נקודתיים בסיורי הפיקוח, המשרד דורש מהחברה לתקן את כל הליקויים תוך שבוע בהתאם לדרישות שניתנו בדוחות הסיור, ולהעביר למשרד הצהרה של מומחה מטעם החברה על הסדרת הליקויים.

כמו כן נדרשת תש"ן להגיש לאישור המשרד תוך חודש תוכנית להתקנת מערכת ניטור רציף על הגדר לכל אורך גבולות חוות המיכלים, למעט מכיוון מערב, שתשמש לגילוי דליפת חומרים אורגניים נדיפים ממתחם החווה אל רשות הרבים, בשילוב עם מערכות תומכות לאיכון מקורות הפליטה באתר חוות המיכלים. לפי דרישת המשרד, המערכת תופעל תוך שישה חודשים. נוסף על כך נדרשת החברה להפעיל מוקד מאויש 24/7 לטיפול בפניות הציבור בזמן אמת. החברה תפרסם בגבולות חוות המיכלים ובקרב תושבי קרית חיים את הפרטים על מערך הטיפול בפניות הציבור ואת דרכי ההתקשרות למוקד לשם הגשת תלונות על מפגעים סביבתיים שמקורם בחוות המיכלים. המוקד וצוות החירום של החברה יפעל בהתאם לנוהל סדור שיוכן על ידיה ויאושר על ידי המשרד.

 

 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "תוצאות השימוע שהמשרד ערך לתש"ן מוכיחות את עמדתנו התקיפה כלפי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה. לא נאפשר למפעלים להוות סכנה סביבתית ולגרום למפגע ריח הפוגע באיכות חיי התושבים. המשרד ימשיך לפעול בהתאם לסמכויות ולכלים העומדים לרשותו, לרבות נקיטת הליכי אכיפה בהתאם להוראות החוק למניעת מפגעים, חוק רישוי עסקים וחוק החומרים המסוכנים, לצורך הסדרת הליקויים והסרת המפגעים"

מחברת תש"ן נמסר בתגובה: "תש"ן מבוקרת ומפוקחת על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים, ובהם המשרד להגנת הסביבה, ומיישמת את הנחיותיהם באופן מלא, וכך תעשה גם לגבי הדגשים וההנחיות שניתנו בשימוע, וחלקם כבר יושמו בשטח. תש"ן היא חברה ממשלתית בבעלות אזרחי ישראל אשר חיונית למשק האנרגיה בישראל ולתפקודו הרציף. החברה קשובה לקהילה בכל מקום שבו היא פועלת ומנהלת דיאלוג רציף עם תושבי האזור. מדובר בחברה מקצועית ובטוחה, אשר משקיעה משאבים רבים ואמצעים חדישים במתקניה, תוך עמידה בכל תקני הבטיחות מהמחמירים ביותר בעולם. אך טבעי שתושבי השכונה הסמוכה מעוניינים להעתיק את החווה למקום אחר. תש"ן מסכימה עם תושבי השכונה וסבורה כי אין זה נכון לתפעל חוות מיכלים סמוך לשכונת מגורים. תש"ן הוקמה באזור זה כבר בשנת 1934, טרם הקמת המדינה – תקופה שבה לא התגוררו תושבים סביב חוות המיכלים. לאורך השנים אושרו תוכניות בנייה, והשכונות התקרבו לחוות המיכלים. לכן, יש צורך להעתיק את חוות המיכלים לאתר חלופי. תש"ן פעלה במשך קרוב ל-20 שנה לאשר תוכנית להעתקת החווה לאתר חלופי, אך מקבלי ההחלטות, קובעי המדיניות, עיריית חיפה, גורמי תכנון ורגולטורים שונים אינם מקבלים את ההחלטה הנדרשת שתסדיר את הסוגיה המורכבת. החברה מקווה כי הדיונים ארוכי השנים בין משרדי הממשלה וגורמי התכנון השונים יסתיימו בהקדם ויביאו לפתרון לתושבים ולחברה".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אייל

    כמו בביירות
    הכסתח כאן חוגג
    אין ניטור ובטיחות מינימליים
    מהמרים מדי רגע על חייהם של עשרות אלפי תושבי הקריות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר