התרגיל להתמודדות עם זיהום הים בנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
התרגיל להתמודדות עם זיהום הים בנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

תרגיל התמודדות עם זיהום ים בשמן ונפט

המשרד להגנת הסביבה החל בתרגיל של שלושה ימים להתמודדות עם זיהום ים בשמן ונפט. במסגרת התרחיש שמתורגל נפגעה מיכלית נפט כתוצאה ממתקפת סייבר, ו-60,000 טון של נפט גולמי נשפכו לים. השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "התרחיש הזה יכול לצערנו להיות המציאות שלנו מחר"

פורסם בתאריך: 17.11.20 11:18

המשרד להגנת הסביבה החל אתמול (שני) בתרגיל התמודדות עם זיהום ים בשמן ונפט. מדובר בתרגיל לאומי רחב היקף לטיפול בזיהום בים תיכון, שיימשך עד מחר ואשר כולל היערכות של עשרות גופים, ובהם רשויות החירום של ישראל, רשויות מקומיות, ומפעלים וחברות שמחזיקים בתוכניות חירום למקרי שפך שמן ונפט בים.

לפי התרחיש שנשלט מחדר מצב במפרץ חיפה, במהלך מתקפת סייבר התבצעה השתלטות עוינת על מיכלית נפט שהיתה בדרכה לנמל קצא"א באשקלון. תוכנה זדונית המופעלת באופן אוטומטי השתלטה על מערכות האונייה והפנתה אותה לכיוון לבנון. במסגרת ניסיונות ההתנגדות להשתלטות בוצע ניתוק של כל מערכות המיכלית כדי למנוע כניסה למים הטריטוריאליים של לבנון, ונשפכו לים 60,000 טון של נפט גולמי שנעו לכיוון מפרץ חיפה, ראש הנקרה ודרומה לחופי אשדוד. גוררת קפריסאית שהגיעה למקום גררה את האונייה לנמל חיפה, שם היא עוגנת כעת, כשעליה עדיין 70,000 טון של נפט גולמי. בשל ניתוקן של כל המערכות לא צפויה סכנה נוספת, והמאמצים מתרכזים בטיפול בזיהום הנפט במרחק של כשבעה ק"מ מחופי חיפה.

בסיומו של היום הראשון נשאבו מהים במסגרת התרגיל כ-9,000 טון של נפט גולמי, והיום ומחר צפוי הנפט להגיע לאורך כל רצועת החוף של ישראל. הרשויות החופיות ומתנדבי עמותת אקואושן לשימור הסביבה החופית פועלים בהנחייתו של המשרד להגנת הסביבה לטפל בזיהום. בתרגיל משתתפים ספינות ומטוס ריסוס.

 

 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל שהגיעה לחדר המצב במפרץ חיפה: "התרחיש שאנחנו מתרגלים יכול לצערנו להיות המציאות שלנו מחר. ההשלכות הכלכליות והאקולוגיות של אירוע כזה הן דרמטיות. מזעור נזקים יעיל לאדם ולסביבה יתרחש על ידי תגובה מהירה ונכונה. אמנם אנחנו מתרגלים זיהום ים כתוצאה מדליפת שמן ונפט ממיכלית, אך זיהום יכול להיגרם גם מאסדות הגז, אם כי בכמות קטנה יותר".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי: "התרגיל שמוביל המשרד להגנת הסביבה נועד לבחון את יכולות התגובה לזיהום הים והחופים בשמן ובנפט לאורך כל רצועת החוף של ישראל – מראש הנקרה בצפון ועד לחוף זיקים בדרום. קיימת חשיבות גדולה בתרגול ובשיפור היכולת של מדינת ישראל להתמודד עם אירוע שעלול לפגוע באופן חמור בפעילותן של תשתיות חיוניות ביותר למשק הישראלי, כולל אספקה של מים מותפלים, ייבוא וייצוא של סחורות דרך נמלי הים, ופעילות של שלוש התחנות לייצור החשמל הגדולות בישראל, תוך פגיעה חמורה בזמינות של חופי הים לציבור ובסביבה הימית והחופית הייחודית לחופי ישראל".

 

התרגיל להתמודדות עם זיהום הים בנפט 1 צילום המשרד להגנת הסביבה

התרגיל להתמודדות עם זיהום הים בנפט (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר