הבניין החדש של עיריית קרית אתא (צילום: מיכל גילת)
עיריית קרית אתא (צילום: מיכל גילת)

מפעל דשנים: עיריית קרית אתא מעכבת מתן היתר בנייה. ייווצר מחסור בחומר חיוני למשק

המפעל הגיש ביום חמישי האחרון עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי, שבה הוא טוען, כי עיריית קרית אתא מעכבת מתן היתר בנייה למתקן שבאמצעותו מייצרים סודיום היפוכלוריט המשמש אמצעי חיטוי לבתי חולים או להכלרת מי השתייה לחברת מקורות. לטענת המפעל, העיכוב עלול לגרום לפקיעת היתר הרעלים של המפעל, ובכך ייווצר מצב של מחסור בחומר

פורסם בתאריך: 22.6.21 13:27

מפעל דשנים הגיש ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, עתירה מינהלית נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא ונגד רשות הרישוי של הוועדה המקומית לתכנון ובניה קרית אתא. כמו כן צירף המפעל את המשרד להגנת הסביבה כמשיב פורמאלי בעתירה. בעתירה מבקש המפעל להורות לוועדה המקומית, לרשות הרישוי שלה ולמהנדס הוועדה להנפיק לו בדחיפות היתר בנייה לביצוע התאמות מבניות במתקן הכלור, שבאמצעותו מייצרים סודיום היפוכלוריט המשמש לחיטוי בענפים חיוניים במשק. לטענת המפעל, היתר הבנייה "כבר אושר על ידי הוועדה המקומית והתנאים לנתינתו כבר מולאו". העיכוב במתן ההיתר, כפי שעולה מהעתירה, עלול לגרום לפקיעתו של היתר הרעלים, ובכך ייווצר מצב של מחסור בחומר חיטוי זה שחיוני לענפי המשק.

אחד המוצרים שמייצר המפעל, כפי שעולה מהעתירה, הוא סודיום היפוכלוריט שמשמש חומר חיטוי לתכליות שונות, ביניהן לענפים ומפעלים חיוניים למדינה, בין היתר, אמצעי חיטוי לבתי חולים או להכלרת מי השתייה לחברת מקורות. החומר מיוצר מגז הכלור שמוגדר כחומר מסוכן, והשימוש בו מותנה בהחזקת היתר רעלים תקף.

בשל פרסום מדיניות מרחקי הפרדה ממקורות סיכון נייחים, שפרסם המשרד להגנת הסביבה בשנת 2011, הגישה החברה למשרד סקר של מרחקי ההפרדה הנדרשים למפעל, שכלל תוכנית להפחתת סיכון בשני תרחישים עיקריים: האחד – דליפה של גז הכלור מהמכליות שבהן הוא מגיע למתקן, והשני – דליפה מהצנרת שבה עובר הגז. מטרת הסקר היא שאם אחד התרחישים יתממש, הוא ניתן יהיה להכלה בתוך שטח המפעל ולא יהווה סכנה מחוץ לתחומו.

בכתב התביעה נטען, כי לצורך יישום התוכנית וקיום תנאי היתר הרעלים החלה המפעל בהליכים הדרושים לשם קבלת היתר בנייה לאותם חלקים במערכת שהתקנתם מותנית בקבלת ההיתר. עוד נטען, כי במאי 2019 הגיש המפעל לוועדה המקומית בקשה לקבלת מידע לצורך הגשת בקשה להיתר. באוגוסט נענתה בקשת המפעל למידע, כשבמענה פירטה הוועדה המקומית את התנאים השונים שעל המפעל לעמוד בהם, כדי שתאושר הבקשה להיתר. לאחר שהמפעל השלים את המידע, כך נטען, הוא הגיש את הבקשה להיתר בנייה, מושא העתירה.

מוסיף המפעל וטוען בעתירה, כי ב-6 ביוני (החודש – ב"כ) נערך לו בירור במשרד להגנת הסביבה,  שבו הודיע לו המשרד, "כי אם לא יתחיל ביישום התוכנית עד 21 בחודש (אתמול, שני – ב"כ), ישקול המשרד כאמור את אי חידוש היתר הרעלים כבר ב-6 ביולי, מה שיביא להפסקת פעילותה של החברה בהקשר זה".

מן העתירה: "ב-17 באוגוסט 20202 דנה הוועדה המקומית בבקשה להיתר והחליטה לאשרה, בכפוף לשורה של תנאים ודרישות למתן היתר הבנייה. אחד מהתנאים שנדרשו, והאחרון שנותר לעותרת למלא, הוא קבלת חתימה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) על הבקשה להיתר. לאחר מאמצים מצד החברה התקבל ב-26 במאי 2021 אישורה המיוחל של רמ"י. מיד עם קבלת האישור, ב-27 במאי 2021 פנתה החברה לוועדה המקומית בבקשה דחופה לקבלת היתר בנייה, אשר אליה צורף האישור. במסגרת פנייה זו, הבהירה החברה את הצורך האקוטי והבהול בקבלת היתר הבנייה, הנובע בין היתר, מהתראת המשרד להגנת הסביבה כי ישקול שלא לחדש את תוקפו של היתר הרעלים…".

 

 

עוד טוען מפעל דשנים בעתירה, כי לאחר ניסיונות לקבל מענה מהוועדה, "הופתעה העותרת (המפעל –  ב"כ) לגלות, כי נציגה הוזמן למשרדי הוועדה המקומית "אך זאת ביחס לעניין אחר לחלוטין שהוא הסדרה ופיתוח תכנוני של 'הר הגבס' – אדמת בור המצויה בסמוך למפעל, אשר זה שנים היא ריקה וללא שימוש, וכינויה נובע מהשימוש ההיסטורי בה. מדובר בקרקע שבעבר הרחוק שימשה את המפעל לאגירת גבס, שהיה אז תוצר לוואי של תהליך לייצור חומצה זרחתית. ייצור החומצה הופסק לפני שנים ובהתאם גם השימוש בקרקע האמורה, ובשל שאריות גבס שעשויות להימצא בקרקע – השמשתה ותכנונה לייעוד חדש מחייבים תיאום וקבלת הנחיות מהמשרד להגנת הסביבה. לעיריית קרית אתא, מסתבר, יש עניין בקידום תכנון חדש לשטח 'הר הגבס', אולי לצורך שטח מניב.

"במסגרת פגישה זו, הודיע מהנדס הוועדה המקומית לראשונה, וללא כל תיעוד בכתב, כי אין בכוונתו לחתום על היתר הבנייה, וזאת עד שסוגיית 'הר הגבס' תבוא על פתרונה. מדברי המהנדס התבהר לעותרת כי בכוונתו להשתמש בצורך הדחוף בקבלת היתר הבנייה כ'מנוף לחץ' על העותרת, שיניעה להסדיר את עתיד הקרקע המכונה 'הר הגבס' בדרך שתשביע את רצון העירייה.

בעתירה נטען, כי משום שהיתר הרעלים שברשות המפעל אמור לפוג ב-6 ביולי, וללא מתן היתר הבניה על ידי הוועדה המקומית הוא לא יחודש – הוא עלול "ליצור עיכוב ו/או מחסור משמעותי, ברמה הלאומית, של אספקת חומר חיטוי המיוצר במפעל לענפי משק ומפעלים חיוניים כדוגמת בתי חולים, חברת מקורות (הכלרת מי שתייה), תעשיות מזון, הכלרת בריכות שחיה וכיו"ב".

המפעל מבקש מבית המשפט להורות לוועדה המקומית ולמהנדס הוועדה למסור לו את היתר הבנייה ללא כל דיחוי או לחלופין להורות כי "העותרת זכאית לקבל את היתר הבנייה וכי היא רשאית להתחיל בביצוע העבודה מושא הבקשה להיתר הבנייה אף מבלי שההיתר ייחתם ויימסר לידיה".

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה, כי העתירה התקבלה בעירייה והיא עדיין נלמדת.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר