מזונות עתירים בסידן (צילום: shutterstock/Evan Lorne)
מזונות עתירים בסידן (צילום: shutterstock/Evan Lorne)

סידן – רכיב הדיאטות הסודי

פורסם בתאריך: 28.2.21 10:01

שועלי דיאטות ותיקים ואפילו טירונים יודעים שעל מנת להפחית במשקל ולהיפרד מכמה קילוגרמים של שומן צריך להיות במאזן אנרגיה שלילי. ובמילים פשוטות – להכניס לגוף פחות אנרגיה ממה שהוא מוציא (או להוציא יותר ממה שמכניסים), כלומר להיות באוברדרפט קלורי. במקרה כזה, הגוף מגייס את האנרגיה שחסרה לו מרקמת השומן, וזו הולכת ומצטמקת.

כמו הרבה דברים בעולמנו, גם מה שפשוט מאוד (במקרה הזה בעיקר בתיאוריה) נוטה להסתבך בשלב מסוים. ואכן, מסתבר שגם להרכב של הדיאטה ולא רק לתכולה הקלורית יש השפעה על המשקל. כאשר התפריט מכיל מוצרי חלב ומספק כמות נאותה של סידן, הירידה במשקל היא גדולה יותר. מפתיע? ממש כך.

כי מסתבר ש־1,000 קלוריות אינן שוות ל־1,000 קלוריות. שכן קלוריות שכוללות מוצרי חלב מרזות יותר מאשר קלוריות שאינן כוללות מוצרי חלב. גם לאוהבי הפחמימות, שמעדיפים לנתב את מעט הקלוריות שהם צורכים בדיאטה ללחם, לפסטה או לאורז, כדאי לשנות את התכניות ולדאוג שבתפריט שלהם יהיו מספיק מוצרי חלב. כי אם כבר סובלים, אז שיהיה הכי אפקטיבי שאפשר, לא?

יתרה מכך – לא רק שבמקרה כזה הירידה במשקל היא יעילה יותר, אלא שהיא בדיוק מהיכן שצריך. איבוד המשקל הוא בעיקר של שומן, ובעיקר של שומן מהבטן. מבחינה בריאותית, השומן בבטן הוא מסוכן יותר מאשר שומן שמרוכז בירכיים או בישבן, כך ששילוב מוצרי חלב בדיאטה תורם גם להפחתת הסיכון ללחץ דם גבוה ולמחלות שקשורות עם ריכוז שומן באזור הבטן כמו סוכרת ומחלות לב. נוסף על כך, לאחרונה התפרסמו כמה מחקרים שמצביעים על כך שתזונה עשירה במוצרי חלב מפחיתה את הסיכון לסוכרת, ליתר לחץ דם, לאירוע מוחי ולהתקף לב.

הגילוי המדעי הוא חדש, ממש מהשנים האחרונות, וכעת מצטברים עוד ועוד מחקרים במבוגרים, בבני נוער ובילדים שמוכיחים בבירור כי על מנת לאבד משקל באופן יעיל צריך לאכול שלוש-ארבע מנות של מוצרי חלב ביום, ורצוי מאלו שעשירים בסידן.

 

 

סידן (קלציום) הוא כנראה הרכיב העיקרי שתורם לשריפת השומן היעילה יותר. לא חסרות סיבות חשובות לצרוך כמות נאותה של סידן – מניעת אוסטיאופורוזיס, גדילה נאותה של ילדים, מניעת סרטן המעי הגס ועוד – וכעת מצטרפת אל אלה סיבות חשובות נוספות – שמירה על משקל תקין, מניעת השמנה ו/או ירידה יעילה במשקל והפחתת השומן בגוף. אך לא רק הסידן משחק תפקיד. החלב עשיר גם בחלבונים ייחודיים שמפחיתים את לחץ הדם, והוא גם עשיר באשלגן ובמגנזיום שלהם תפקיד משמעותי בהפחתת הסיכון לסוכרת ולמחלות לב.

עם זאת, מתברר שסידן, מגנזיום, אשלגן וחלבונים אינם מביאים לאותה ההשפעה כמו זו של מוצרי החלב שנאכלים בשלמותם. כמו במקרים רבים אחרים בתזונה, כוחו של השלם עולה על כוחם של כל הרכיבים בנפרד.

כמה סידן צריך לאכול ביום? לילדים מומלץ לצרוך 800-500 מ"ג, על מתבגרים לצרוך 1,200-1,000 מ"ג, לנשים ולגברים עד גיל 50 מומלץ לצרוך 1,000 מ"ג, ועל נשים וגברים מעל גיל 50 לצרוך 1,200 מ"ג.

קשה להגיע לכמות הסידן המומלצת ללא צריכה של מוצרי חלב, ויש להעדיף מוצרי חלב דלי שומן, אך לאו דווקא כאלה שאינם מכילים שומן כלל. במיה, כרוב, שומר, סלרי וברוקולי הם הירקות העשירים ביותר בסידן. גם סרדינים הם מקור מצוין לסידן (אם אוכלים אותם עם העצמות). שקדים וטחינה (שומשום) עשירים בסידן, אבל גם בשומן ובקלוריות.

* הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אלון

    וואו כמה שקרים. מוצרי חלב זה הדבר הכי משמין וחולה בעולם. זה עושה סוכרת סרטן ומחלות לב.
    המטרה של חלב זה להפוך עגל לפרה, וזה מפוצץ בהורמוני גדילה.
    אולי אתה מרזה עם מוצרי חלב כי אתה לא מפסיק לשלשל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר