נרות שבת (צילום: Tomert/depositphotos.com)
נרות שבת (צילום: Tomert/depositphotos.com)

זמני כניסת ויציאת השבת ופרשת השבוע

יום שישי, ו' באלול, תשפ"ב. הדלקת נרות: 18:34, צאת השבת: 19:41. פרשת "שופטים": בין שוטר לשופט

פורסם בתאריך: 2.9.22 17:44

3,294 שנה חלפו מאז. משה רבינו נשאר עם כל בני דורו במדבר, ויהושע מנהיג את העם לקראת כניסתם לארץ. ספר "דברים" מתחיל בתוכחה וממשיך בהוראות מעשיות לאורח חיים תקין בארץ ישראל, אף בזמני לחץ ולא כפי שהתרגלו לחיי המנוחה במדבר.

פרשת "שופטים" מתחילה בציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך", וממשיכה: "כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל-קֹסְמִים, יִשְׁמָעוּ; וְאַתָּה לֹא כֵן, נָתַן לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ. נָבִיא מִקִּרְבְּךָ מֵאַחֶיךָ כָּמֹנִי, יָקִים לְךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ: אֵלָיו, תִּשְׁמָעוּן". כלומר, מראש קובעת התורה כי הדרך לחיי חברה וקהילה תקינים היא לשמוע לשופטים ולשוטרים וגם לדברי הנביא שבדור, אלו הם חכמי התורה שבכל דור שידריכו אותנו בדרך הישרה.

בשיחה מרתקת במיוחד שנשא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לפני 31 שנים בשבת זו, הוא הרחיב על ההבדל בין השופט לנביא וההשלכות לימינו. השופט הוא סמכות על שנותן פקודות ואינו מתחשב בדעתו של הנשפט. על כולם לקיים את הציווי, בין אם הם מבינים ובין אם לא. לעומתו, הנביא הוא כמו יועץ אשר מדבר אל העם בגובה העיניים ואומר להם מה נדרש לעשות כאשר הוא מתחשב במצב של העם או האדם שאליו הוא מדבר.

שלוש פעמים בכל יום חול אנו אומרים בתפילת העמידה "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה". איננו מבקשים את השוטרים, אלא את היועצים, שיסייעו לנו את לקיים את דברי השופטים בצורה קלה ומובנת גם לפי השכל שלנו. בקשה כזו היא בקשה של גאולה. לא עוד שוטרים שצריכים לאכוף לבישת מסיכות או חוקי תנועה אלא יועצים שעוזרים לכל אחד ומכוונים אותו למקום הנכון.

 

 

הרבי הוא השופט והיועץ. הוא גם נותן "פקודות", כלומר הנחיות ומשימות ברורות מה לעשות ואיך לעשות. ומצד שני הוא גם היועץ – מסתכל על כל אחד מאיתנו מתוך אהבה אמיתית ומייעץ בגובה העיניים. זהו מנהיג אמיתי שבקולו נשמע.

הדרך לחיים תקינים היא להסתכל על חכמי הדור, על מלכי ישראל ועל הנביאים לא כאל אנשים חכמים שהצליחו לעשות קריירה. חלילה וחס – ההסתכלות האמיתית עליהם צריכה להיות כמי שזכו להביא אל אותו הדור ואל הדורות הבאים את דברי השם ואת התורה שבכתב ושבעל פה בצורה הנכונה ביותר המתאימה לכל הדורות, ובמיוחד לדור שבו הם פעלו.

ואסיים בבקשתו של הרבי באותה השבת, בקשה נצחית: "צריכים לפרסם לכל אנשי הדור שזכינו שהקדוש ברוך הוא בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא לא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהי ה'שופטייך' ו'יועצייך' ונביא הדור, שיורה הוראות וייתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל וכל האנשים בדור זה, בכל ענייני תורה ומצוות ובנוגע להנהגת חיי היום־יום הכללית, גם ב'כל דרכיך דעהו' ו'כל מעשיך יהיו לשם שמים', עד – הנבואה העיקרית ש'לאלתר לגאולה' ותיכף ומיד ממש 'הנה זה (משיח) בא!'".

שבת שלום ומבורך.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר