זקט סילבנר פראנקן 2015 (צילום: ענת אלזם)
זקט סילבנר פראנקן 2015 (צילום: ענת אלזם)

איך אומרים שמפניה בגרמנית?

פורסם בתאריך: 13.12.18 10:29

כשאומרים יין מבעבע, המחשבה הראשונה שעולה בדעת היא כמובן שמפניה. מעבר לתכונות הנאצלות של המשקה הצרפתי, על בתי השמפניה עתירי המוניטין שלו, שמות כמו מואה אה שנדון, דום פריניון, בולינג’ר וכדומה מעוררים את הרצון להתפייט על בועות קטנות ועדינות ועל ריחות של בריוש ופריחת הדרים. מספיק לגלגל על הלשון את שם האזור בצרפת שמפאן, או למבקשים להיות מקצוענים שאמפאנייה (חצי סגול חצי שווא נע בסוף המילה).

לצרפתים אין כמובן בלעדיות על מבעבעים, אז אנחנו שותים למברוסקו או פרוסקו איטלקי, וזה עדיין מתגלגל נפלא על הלשון. האיטלקים קוראים למבעבעים שלהם בשם כללי פריצנטה (המבעבע העדין יותר) או ספומאנטה (יותר מבעבע), ואפילו למילה הנייטרלית משהו קאווה התרגלנו.

אבל זקט? זה מה שתרמה לנו שפתם של היינה, גתה ורילקה. זקט, בסגול ובשווא (Sekt) עם צרור עיצורים בסוף הוא שם שיגרום גם לצוף של פרחי אביב להישמע כמו תרופה נגד מלריה. ככה אתם קוראים ליין המבעבע שלכם?

אני לא יודע אם השם הוא שמעכב את הפריצה של המבעבעים הגרמניים לתודעת חובבי היין או העובדה שרוב המבעבעים הגרמניים, בניגוד להרבה יינות נפלאים שבאים משם, סובלים מאיכות בינונית. זה לא המקרה שלפנינו. הסילבנר זקט 2015 של קואופרטיב GWF, שאותו מייבאת ידידת המדור טניה קרונהאוז החיפאית, הוא מבעבע נהדר מענבים מקומיים פרנקוניים. הוא מוגדר כאקסטרה טרוקן, כלומר יבש במיוחד – כזה שלא נועד להחניף לבעלי חך מפונק – אם כי במובן זה הגרמנים מתקשים מאוד, והוא לא מתקרב לרמת היובש של שמפניות אקסטרה ברוט.

 

 

היין בבקבוק הכבד למדי – עדיין בקבוק גוץ כמו שאר יינות פרנקוניה, אבל לא פחוס אלא בצורה נאה למדי של טיפת מים – הוא מבעבע רציני ומעניין. התסיסה שלו היא ערה אבל לא אגרסיבית, והבועות הן אינטנסיביות אך נעימות – אפקט שגורם לחיוניות וגם הופך את היין למתאים ביותר לאוכל, גם למאכלים יותר שומניים וכבדים או לקינוחים. הניחוח הוא מורכב ומרמז על פריחת תפוז, קינמון ולחם לבן, ובטעם ניכרים גוונים של תפוח בשל, לימון וליים עם שמריות קלה ועם סיומת מרירה מעט. היין משתהה יפה על הלשון ומשדר באופן כללי איכות וגימור אלגנטי.

נחמד לפגוש מבעבע שיש בו הדים של היינות המקומיים עם האיכויות הייחודיות שלהם, ובמובן הזה הסילבנר זקט הוא פרנקוני מאוד – נגיש, פירותי, מאוזן, מינרלי במידה וטעים. להשיג בספיישל רזרב בסניף חורב ובסניף פנורמה, במכולת סוידאן בעיר התחתית ובמסעדות נבחרות.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר