מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)
מסילת הרכבת באזור החוף בחיפה (צילום: רמי שלוש)

מתקרבת ההכרעה בסוגיית הכפלת מסילות הרכבת בחיפה

הוועדה לתשתיות לאומיות קיימה דיון ראשון בתוכנית להכפלת מסילות החוף שעלולה להנציח את החיץ בין חיפה לים. הוועדה קבעה שתוך חודש יוצגו לה כל החלופות לתוואי המסילה

פורסם בתאריך: 22.5.17 19:42

מתקרב שלב ההכרעה בסוגיית הכפלת מסילות הרכבת בחיפה. הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) של משרד האוצר קיימה בתחילת החודש דיון ראשון בתוכנית שיזמה רכבת ישראל להכפלת מסילות החוף משתיים לארבע מסילות לאורך 85 ק"מ – מתחנת לב המפרץ לקיבוץ שפיים. לאחר שהוצגה בפניה סקירה של התוכנית האסטרטגית לפיתוח רשת מסילות הרכבת בארץ עד לשנת 2040, עברה הוועדה למישור הקונקרטי יותר וקבעה שתוך חודש יוצגו לה כל החלופות להכפלת המסילה בחיפה, וזאת על מנת לקדם את התהליך שבסיומו תיבחר החלופה שתבוצע.

בהחלטת הוות"ל צוין כי היא מחליטה "לקיים דיון נוסף שבו יוצגו גבולות הכרזה לתוואי כולו ויוצגו בפירוט כל החלופות בחיפה על מנת לצמצם את מספר החלופות שיש לבחון בפירוט בדיון בהמשך". על כך שהוות"ל חותרת להכרעה גורפת ניתן להתרשם מהחלטה נוספת שלה בדיון: לדחות את בקשת רכבת ישראל לפצל את התוכנית לשתי תוכניות.

אורך תוואי המסילות בחיפה הוא כ-20 ק"מ, כאשר שבעה מהם – מתחנת הרכבת חוף הכרמל ועד לבית המכס בעיר התחתית – עוברים במקטעים בעלי רגישות גבוהה על קו החוף ויוצרים חיץ בין העיר לים. תושבי חיפה רואים בתוכניתה של רכבת ישראל להכפלת המסילות הזדמנות לבטל את חיץ המסילות הקיים בין העיר לחופיה, אבל חוששים מאוד שבסופו של דבר החיץ רק יונצח אם המסילות יוכפלו בתוואי הקיים והעילי בסביבה החופית.

לפי עמדתה של עיריית חיפה, יש לשקע את מסילת הרכבת בעיר התחתית – מבית המכס ועד לשדרות בן גוריון – בהתאם להסכם שנחתם בינה לבין משרד האוצר ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י), ולהעביר את המסילות מתחת לפני הקרקע משדרות בן גוריון לכיוון שכונת קרית אליעזר ומשם אל תוך ההר, עד ליציאתן בתחנת הרכבת חוף הכרמל. חשוב לציין כי שיקוע המסילה בעיר התחתית הוא חסר משמעות ללא פינוי מערב הנמל מפעילות נמלית לצורך מימוש פרויקט חזית הים העירונית, הכולל מסעדות ובתי קפה לאורך קו המים, ובשלב זה מימושו של הפרויקט מוטל בספק.

להסרת חיץ המסילות בחיפה קיימות חלופות נוספות, ובהן הצעתם של האדריכל מיכה רטנר ועו"ד אליס גולדמן להעברת המסילות במנהרה בהר מאזור חוף שמן ועד לתחנת הרכבת חוף הכרמל בתוואי שאורכו חמישה ק"מ, והצעתם של עמותת שלוש השקמים ועו"ד דביר לנגר להעברה של המסילה אל תוך ההר מהצ'ק פוסט ועד לאזור קיבוץ החותרים בתוואי שאורכו שבעה ק"מ.

מכיוון שתוכנית הכפלת המסילות כוללת שיקוע שלהן בעיר התחתית, בהתאם למתווה תכנוני שהציגה רכבת ישראל כבר ביוני 2015, ומכיוון ששיקוע באזור זה עלול כאמור להתברר כחסר תכלית אם מערב הנמל לא יפונה, מעוררת עניין ציבורי העמדה שתציג הרכבת בישיבת הוות"ל הקרובה באשר לשאר מקטעי המסילה בחיפה, ובהם רצועת החוף הכוללת את חופי העיר הדרומיים, חוף הכרמל, פארק הכט, פארק שקמונה, רחוב יוברט המפרי וחופי שכונת בת גלים.

פרוטוקול דיון שנערך במטה מינהל התכנון של משרד האוצר בסוף ספטמבר עשוי להוות אינדיקציה לעמדתה של רכבת ישראל. במהלך הדיון אמר הסמנכ"ל לפיתוח תשתיות ברכבת ישראל ראובן קוגן כי שתיים מהחלופות שעל הפרק – העתקת המסילות לתוך מנהרה בתוך ההר בחיפה תוך פינוי קו החוף, והכפלת המסילות על פני הקרקע בתוואי הקיים – "הן אפשריות מבחינת הרכבת ולכל אחת מהן היתרונות והחסרונות שלה", אך הוא הדגיש את הקשיים של חלופת המנהור, ש"מבחינה תקציבית הוא יקר משמעותית מהכפלה בתוואי הקיים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יואב - חיפה

    אם לא יבוצע שיקוע\מנעור, כל תושבי העיר יפגינו
    לא ניתן לרכבת לנתק אותנו מהים.

    זו הזדמנות פז לתקן אבלה היסטורית.

  2. חיפאי

    האוצר העניק מתנה לצמרת עיריית חיפה: הבטחה עתידית מעומעמת לבחון שיקוע, ותקציב לכך כי הנייר סופג הכל.
    הבטחה בלי שום כוונה לממש, כדי להשקיט את המאבק נגד החשמול שיהיה קטסטרופה לשכונות קו החוף.
    תתכוננו ל"נוף" של גדרות ענק 4 מטר (כמו החומה האקוסטית המזעזעת בבת גלים) והעלמת פארק הכט וחוף הגולשים ושקמונה ברצועה של עוד 10 מטר רוחב לעוד 2 מסילות לכל אורך החוף. זה יהיה אסון של ממש.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר