חורב 14 - המרכז להורים צעירים (צילום: בועז כהן)
חורב 14 - המרכז להורים צעירים (צילום: בועז כהן)

בלי מנהל ועם אפס פעילות: מה קורה בחורב 14?

מאז חודש ספטמבר לא מונה לחורב 14 - מרכז להורים צעירים מנהל במקום המנהלת שעזבה, והמקום מושבת מפעילות. פוסט מרגש של עובדת לשעבר הפך לוויראלי והציף מחדש את העניין. "עינת קליש רותם הכריזה מלחמה על המשפחות הצעירות בחיפה", אומר מחזיק תיק הצעירים יוסי שלום

פורסם בתאריך: 6.9.22 14:43

למירב צוקר לוגסי נמאס. כל כך נמאס, עד שאתמול (שני) היא העלתה פוסט בדף הפייסבוק שלה, ובו פרקה הרבה תסכול ומרמור על כך שחורב 14 – המקום להורים צעירים ולאלו שבדרך – מושבת מפעילות כבר מחודש ספטמבר. במשך שבע שנים הנחתה צוקר לוגסי קבוצות של הורים ותינוקות בתנועה ובשירה, והצליחה בזמן זה לאסוף סביבה מעריצים רבים.

"יש בחיפה מרחב מהמם שעומד לו זמן מה ריק מתוכן למרות שיש לו תקציב", היא כתבה בפוסט, "אין בו פעילות להורים ולתינוקות, כזו שהעברתי כמה שנים טובות. אין בו הרצאות להורים צעירים על שינה, אין בו מפגשים ללימוד עזרה ראשונה. אין בו מפגשי אמהות אחרי לידה לסיוע ולתמיכה במצבים של דיכאון, אין בו עוד מגוון של תכנים עשירים ומבורכים שהפכו אותו למודל העתקה. כל עירייה מקרוב ומרחוק שלחה נציגים ללמוד את השיטה, ובצדק. הגיע למרחב קהל רחב של אבות ואמהות שזכו להכיר זה את זה, להתחבר זו לזו ולהרגיש שייכות לעיר. לא רק הפעילות שלי זכתה להדים, המקום היה לתפארת ונוהל באופן מדהים. או אז, בשל סיבות שאינן ברורות לי כלל, המקום הפסיק באחת את הפעילות. נכון, יש עדיין מנהל וצוות עובדים מסור שמחכים לאישור הגואל, קוצצים ציפורניים ולעת עתה עורכים שת"פים עם המדעטק ועם מוזיאונים, אך יודעים בתוכם שזו פשוט הזיה שמרחב מהמם כזה, שהיה מודל, נסגר באחת ובלי להתבלבל. כן, יש בי עדיין תקווה ורצון להאמין, אולי אני קצת נאיבית. מי שמכיר אותי יודע שאני מאוד אופטימית. אני רוצה שהמקום ייפתח שוב למען ההורים. כי זה פשוט חייב לקרות".

צוקר לוגסי, נשברת.

"אני מעדיפה שלא להתראיין".

אז היא אמנם סירבה להתראיין, אבל הפוסט הפך ויראלי, והמון אמהות ואבות הגיבו. מיכל מלכה פורר שיתפה את הפוסט וכתבה: "לא יודעת מה קורה עם עיריית חיפה. מישהו יודע? עוד לא גמרתי להתאושש מהודעת הפתע ששלחו לנו באמצע הלילה בעניין השביתה בגנים (רק בחיפה), ואז לראות את זה. אחד המקומות הכי חיוניים בחיפה להורים צעירים, זה שהרים אותי כשהייתי בדיכאון אחרי לידה, עומד ככה סתם ללא פעילות. מה קורה? הקמתם מקום מדהים, לגמרי מודל, מקום שעזר לכל כך הרבה הורים, אז איזו סיבה יש לכם לסגור אותו? באיזוה זכות? אני כבר לא אמא צעירה והילדים שלי כבר גדלו, אבל כואב לי שכבר אין מקום כזה בחיפה".

"כשהייתי אמא טריה מהניילונים, קלולסית אבודה וכואבת, חורב 14 היה המקום שציפיתי להגיע אליו מדי שבוע", כתבה אסנת ביבי, "לפעילות בוקר רביעימא, לקורסי עזרה ראשונה שהעבירו במקום, להרצאות מעשירות בערבים ששימשו גם כתירוץ לדייט שבועי עם בן הזוג, לחברויות החדשות שנרקמו שם ולחברויות ישנות שניצתו מחדש. אני פשוט לא יכולה להבין איך המקום המוגן, המכיל והמאפשר הזה, הבית החם לאמהות ולאבות צעירים יותר צעירים פחות, פשוט נסגר. איך זה הגיוני? תעודת עניות לעיר חיפה".

טליה ספיר-לוטן תייגה את ראש העירייה עינת קליש רותם וכתבה: "כאמא לארבעה שהיו בבית מינימום שנה חיפשתי זמן רק חברה ומקום שיארח הורים צעירים וייתן להם כלים ותוכן. כשחורב 14 נפתח זכיתי ליהנות עם בתי הרביעית מהרצאות, מיוגה, מפעילויות לאמהות ולתינוקות ובעיקר בעיקר ממקום עוטף, מחייך ומרגיע, שנותן מענה להורים ומאפשר אתנחתא כל כך נחוצה לנשימה. כמעט עשיתי עוד ילד כדי לחוות את הקסם הזה שוב. חבל ממש שבסדרי העדיפויות הכלכליים לא מבינים שמקום כזה, שנותן רווחה לאמהות, גם מפחית דיכאון לאחר לידה ואפילו מונע הזנחה או חס ושלום אלימות. התקופה אחרי לידה, יפה ככל שתהיה, היא אינטנסיבית ומורכבת, לכן חובה בעיר גדולה שרוצה שיישארו בה משפחות צעירות לתחזק מקום כזה באופן הטוב ביותר".

 

 

ספקית של חורב 14, אשר מעדיפה להישאר בעילום שם, אמרה ל"כלבו – חיפה והקריות": "כל הפעילות במקום היתה חינמית, אבל לא בגלל זה המרכז היה כל כך מוצלח. מעבר לסדנאות להורות היו מפגשים שמטרתם היא להקנות ביטחון בהורות הצעירה. היו הרצאות על תזונה, הפוגה, שינה, הנקה וזוגיות – הרבה דברים מעשירים, במיוחד לאמהות שזקוקות לתמיכה. מעבר לזה, המרכז גרם להורים צעירים להתחבר לעיר. הוא חיבר בין הורים להורים, ואלה הרחיבו את מעגל החברים שלהם. זה מרכז שהוא מודל לחיקוי, עמדו בתור מרשויות אחרות כדי להעתיק את המודל. חבל".

מה קורה שם?

"המרכז מסונף לרשות הצעירים, ומחודש ספטמבר הוא בעצם מושבת, למרות שיש שם עובדים של הרשות. המנהלת הקודמת נועה וייסמן סבג עזבה למרכז הוליסטי בחדרה, ומאז לא טרחו למנות מנהלת חדשה. הבנתי שכסף יש, תקציבים גם, אבל לא הסבירו לנו למה מקום יפה וחשוב כל כך עומד שומם. חבל ועצוב".

בדיוק לפני שנה טענו גורמים במועצת השינוי כי התקבלה בעירייה החלטה לסגור את חורב 14 – דבר שעורר זעם רב. מחזיק תיק הצעירים יוסי שלום שלח אז מכתב חריף לקליש רותם וכתב: "ההחלטה לסגור את חורב 14, שהתקבלה במחשכים כמחטף, נובעת אך ורק משיקולים פוליטיים ואישיים. לא שיקולים מקצועיים הביאו אותך לקבלת ההחלטה הלא חוקית הזו, כי אם ניסיון אחרון לדאוג למקורבייך".

מהעירייה נמסר אז כי "לשמועות כי המרכז להורים חורב 14 ייסגר אין כל אחיזה במציאות. כל השירותים במרכז ימשיכו להינתן באופן מלא, תוך איגום משאבים ואף מתן מענה רחב יותר להורים. הפעילות החשובה שם תמשיך תחת האגף לחינוך בלתי פורמלי במינהל החינוך, שמאגד תחתיו באופן מקצועי את כל שירותי ההדרכה, האימון ומתן הכלים בכל הפורמטים לכל ההורים והקהילות בחיפה. המהלך תואם את החלטת הממשלה להעביר את גילאי 3-0 למשרד החינוך".

שלום, תעשה לנו סדר. חורב 14 פועל?

"קליש רותם הכריזה מלחמה על המשפחות הצעירות בחיפה ועצרה את כל הפעילויות להורים צעירים בעיר. חורב 14, שפועל בעיר בהצלחה אדירה במשך יותר משבע שנים, עומד שומם וחסר פעילות כבר יותר מחצי שנה, ואין צפי לחזרתו לפעילות. אלפי הורים שהיו מגיעים להרצאות, לסדנאות ולפעילויות נשארו ללא כל מענה, והכל בגלל סיבות פוליטיות. שיהיה ברור – זו לא בעיה של כסף. יש הרבה כסף, רק שראש העיר, בסיועה של סיגל ציוני שעסוקה כבר שנים בניסיונות לטרפד כל פרויקט להורים שלא תחת אחריותה האישית, החליטה לעצור את כל הפעילות של רשות הצעירים, אחרי שמועצת השינוי החליטה להגדיל את תקציב הפעילות להורים צעירים ולרכז את כלל הפעילות תחת רשות הצעירים. לא רק שקליש רותם החליטה לעצור את כל הפעילויות שכבר היו, היא גם לא מקיימת את החלטת המועצה להרחיב את הפעילות להורים בעיר, שתוכננה לשנת 2023-2022 וכללה הקמה של עשרה מרכזי הורים חדשים. לצערי, ההורים הצעירים משלמים את המחיר של חוסר היכולת של קליש רותם לנהל את העיר ואת תחושת הרדיפה שהיא סובלת ממנה".

מעיריית חיפה לא נמסרה תגובה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. והאמת כמובן אחרת

    מקום מיותר שנתפר עבור כמה מקורבים בשלטון הקודם. עבד בכפילות לאגפים אחרים ולקופות חולים שנותנות שירותים דומים לאמהות צעירות. בואו נגיד אמת ולא פוסטים רגשניים של עובדי המקום

  2. חיפאי

    אין לי טענות לראש העיר קליש רותם, לא הצבעתי עבורה. בקרוב בחירות, נקווה שהכת של קליש התפוררה. כל אדם אחר עדיף על קליש, ראש עיר שרק מפריעה!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר