מרכז השיט בחוף השקט (צילום: בועז כהן)
מרכז השיט בחוף השקט (צילום: בועז כהן)

מנכ"ל חנ"י לראש העיר: "דברי בלע, הסתה ושיסוי ללא כל בסיס במציאות"

הסכסוך בין עיריית חיפה לחברת נמלי ישראל חוצה קווים אדומים: חילופי דברים קשים והאשמות הדדיות בין ראש העיר עינת קליש רותם למנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל בנושא פינוי צופי הים חיפה ואגודות השיט. קליש רותם האשימה את חנ"י בבריונות ובפגיעה בבריאותם של תושבי העיר, ובלומנטל השיב שטענותיה הן שקריות

פורסם בתאריך: 2.11.22 06:56

חילופי דברים קשים והאשמות הדדיות בין ראש העיר עינת קליש רותם למנכ"ל חברת נמלי ישראל (חנ"י) יצחק בלומנטל בנושא פינוי צופי הים חיפה ואגודות השיט משטח שבבעלות החברה בשפך הקישון. קליש רותם מאשימה את חנ"י בבריונות ובפגיעה בבריאותם של תושבי העיר, ובלומנטל משיב שעיריית חיפה ממשיכה לסכן את הנערים העוסקים בפעילות שיט במקום ומכנה את טענותיה של קליש רותם כלפי חנ"י "שקריות".

כזכור, חנ"י הודיעה לצופי הים ולאגודות הספורט זבולון, חותרים ודרגונים כי עליהם לפנות את השטח עד 31 בדצמבר ולעבור לחוף השקט. הבעיה המרכזית היא שהשטח בחוף השקט אינו ערוך לקליטת המפונים מהקישון. בעקבות המצב הפגינו בשבוע שעבר מול היכל העירייה חניכים ומדריכים מתנועת הצופים. ביום שני זימנה קליש רותם ישיבה בעירייה עם כל הגורמים העוסקים בנושא, אשר אליה הוזמן גם בלומנטל שלא הגיע.

יום קודם לכן שלחה קליש רותם מכתב לצופי ים ולאגודות השיט שהעתק ממנו נשלח לבלומנטל, ובו היא כתבה בין השאר: "חנ"י מתנהלת בבריונות בחיפה וסביבתה כבר שנים רבות ובנושאים רבים. חנ"י מובילה תוכניות גדולות מימדים שמביאות להרס גדול של מפרץ חיפה תוך פגיעה בעיר, בכלכלתה וגרוע מכל – פגיעה בבריאות התושבים. אין לי אלא להצר על התנהלותו של גוף ממשלתי דורסני זה, שמזמן שכח את קיומם של התושבים והאזרחים במרחב. נראה שאנשי משרד התחבורה (שחנ"י כפופה לו מקצועית ומיניסטריאלית; ש"מ) לא רוצים או לא מסוגלים להשתלט על חנ"י, במיוחד לא שרת התחבורה הנוכחית (בשבוע שעבר מתחה השרה מירב מיכאלי ביקורת על ראש העיר ואמרה שהיא מודעת לחסמים הרבים שמערימה קליש רותם בנושא; ש"מ)".

עוד כתבה ראש העיר: "לאחר שנים של הידברות עם משרד הביטחון, חיל הים, משרד הפנים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) וגורמים רבים נוספים, חשוב לי לציין שעם רובם יש שיח פורה, מקצועי ומכובד. גם אם לא תמיד מגיעים להסכמות, השיח מעולם לא הגיע לשפל כפי שאנו רואים בהתנהלות של חנ"י, ומשרד התחבורה איבד עליו שליטה".

בעניין העברת הפעילות לחוף השקט כתבה קליש רותם: "על פי הסכמים היסטוריים, עיריית חיפה מחויבת לקדם את פרויקט העברת תנועות הנוער לחוף השקט, ואף התחייבה לממן חלק מהפרויקט מכספה. יחד עם זאת ובניגוד לטענות השקריות של חנ"י שהעירייה לא פעלה לעשות זאת, מדובר בקרקעות שנמצאות כולן בידי חנ"י, חלקן נדרשות גם לאישור רמ"י". לכן, טענה ראש העיר, ללא אישורן של רמ"י וחנ"י היא אינה יכולה לפעול. עוד טענה ראש העיר כי לפני חודשיים נקרא סגנה נחשון צוק למשרדי חנ"י בתל אביב לדון בסוגיה והציג שם את תוכניותיה של העירייה בנושא: "להפתעתנו הרבה, לא רק שלא נשמעה בפגישה נכונות לקדם את הפתרון, צוק ומהנדס העיר ננזפו וחזרו לחיפה ללא כל בשורה או פתרון שהוא".

 

 

בתגובה למכתב כתב בלומנטל לקליש רותם: "נדהמתי לקבל את מכתבך על לא מעט דברי הבלע, ההסתה והשיסוי שנכללו בו ללא כל בסיס במציאות, ואשר אותם אני, כמו גם הנהלתה והדירקטוריון של חברת נמלי ישראל, דוחים בשאט נפש. טענתך כי חנ"י לא שיתפה פעולה עם העירייה ו/או כי לחנ"י אין כל תוכנית למועדוני השיט לא זו בלבד שהן מופרכות, אלא שאין להן כל אחיזה במציאות ואינן אמת".

בלומנטל ציין כי העירייה מחויבת לפעול להעתקת מועדוני השיט הפועלים בקישון, תוך סיכון משמעותי לשייטים, מתוקף תוכנית מתאר ארצית (תמ"א) שחנ"י קידמה והשלימה: ״אינך עושה מאומה כדי לממש את התחייבויות העירייה להעתקת המועדונים לחוף השקט. תחת זאת מצאת את, יחד עם הצוות שלך, לפעול על דעת עצמך לשינוי התמ"א, תוך הפרת התחייבויות חוזיות חתומות שהעירייה קיבלה על עצמה, והתעלמות בוטה מהן. יודגש – חנ"י מצדה עמדה בכל ההתחייבויות שאותן היא קיבלה על עצמה ומילאה אותן".

לדבריו של בלומנטל, המשמעות של שינוי התמ"א הוא "עיכוב של מספר שנים בלתי ידוע, ובכל מקרה לא מועט, בהעברת המועדונים, אם בכלל, יגרום להשלכות תקציביות שהעירייה לא ציינה כיצד היא מתכוונת לעמוד בהן, ובעיקר – דריסה של הפתרון הקיים והמיידי אשר לו התחייבה העירייה בהסכם חתום". עם זאת, ציין בלומנטל, למרות שמדובר בשינוי הסכם עליו חתמה העירייה "חנ"י הסכימה לבחון את בקשתכם להיכנס להליך תכנוני חדש, ובלבד שהעירייה תציג פתרון מיידי להעתקת מועדוני השיט לחוף השקט (אף במבנים זמניים לתקופת התכנון), פתרון שיש בו להבטיח את שלומם של השייטים. לצערנו, העירייה סירבה להציג פתרון כזה, ובמקום זאת בחרה לעוות את הדברים, להתנהל בכחש ולהסתיר את המשמעויות הגלומות ב'יציאה להליך תכנוני חדש', כאשר המשמעות דה פקטו היא המשך סיכון הנערים העוסקים בפעילות השיט ודחיית העתקת המועדונים למועד לא ידוע (פרק הזמן המשוער שהציג נציג העירייה באחת הפגישות היה לכל הפחות עשר עד 15 שנה)".

בהמשך כתב בלומנטל: "טענתך כאילו על פי ההסכמים שאותם את מכנה 'היסטוריים' (משל אבד עליהן הכלח) אין העירייה יכולה לתכנן ולא לבצע דבר, לא זו בלבד שהיא משוללת יסוד אלא היא טענה עזת מצח, שאליה הוספת חטא על פשע בכנותך את טענות חנ"י (שלפיהן על העירייה החובה לתכנן השטח) טענות שקריות". בלומנטל הוסיף כי גם חנ"י וגם רב חובל ראובן סדנאי ז"ל (לשעבר נשיא כבוד של מועדון השיט חיפה; ש"מ) היו מוכנים והתחייבו להקצות כספים להעברת הפעילות הימית של הנערים לחוף השקט, אך "התחייבות עיזבון המנוח ירדה לטמיון בשל מחדלי העירייה בראשותך. על אף הכל, חנ"י הודיעה ושבה ומודיעה כי את הסכום שעליו היא התחייבה במסגרת ההסכם היא מוכנה להעמיד לאלתר לטובת העתקת המועדונים לחוף השקט למקרקעין שבהם יש לחנ"י זכויות".

בלומנטל סיים את מכתבו בנימה אישית: "אני חש צער רב על כך שעיריית חיפה, שהיא רשות מרשויות המדינה המחויבת בתום לב מוגבר, מפרה ברגל גסה הסכם שעליו היא חתומה, ואין זה ההסכם היחידי שאותו העירייה מפרה מול חנ"י. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר?. חנ"י שבה מציעה ודורשת מימוש לאלתר (של ההסכם; ש"מ), אפילו באמצעות מבנים יבילים שיוצבו זמנית. עד להקמת מבני הקבע בחוף השקט תועתק פעילות אגודות הספורט לחוף השקט, ושלומם של השייטים יישמר תוך הקטנת הסיכון הכרוך בפעילותם בתחומי הנמל".

בעקבות השתלשלות הדברים פרסמו צופי הים ישראל פוסט בפייסבוק, ובו פירטו את דרישותיהם: "אנו מרגישים שיש כאן סכסוך עמוק ומלא אגו בין עיריית חיפה לחנ"י, סכסוך שמעמיד בסכנה את המשך קיומו של שבט צופי הים חיפה. אנחנו דורשים מחנ"י ומהעירייה – שימו את האגו בצד, תנו דוגמה אישית לחניכי השבט. בואו נשב ביחד וננסה למצוא פתרון לבעיה. אנו דורשים מהעירייה ומחנ"י למצוא לשבט צופי הים חיפה פתרון הולם ולעשות פעולות אקטיביות כדי להכשיר לאלתר את החוף השקט או כל מתקן אחר שיתאים לצורכי השבט ולמעברו. אנו דורשים מחנ"י לתת לנו הארכה בכתב ולאפשר לנו להמשיך לפעול במיקום הנוכחי עד למציאת פתרון הולם על ידי העירייה". בצופי הים הדגישו כי הם לא יפסיקו את המאבק עד שימולאו דרישותיהם.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר