המבנה הלא חוקי במדרגות דבורה (צילום: חגית הורנשטיין)
המבנה הלא חוקי במדרגות דבורה (צילום: חגית הורנשטיין)

אחרי עשור: מדרגות דבורה חוזרות לרשות הציבור

מדרגות דבורה היו אמורות לחבר בין הרחובות סירקין והרב מרכוס בהדר, אבל משנת 2012 הן חסומות על ידי חומת לבנים, ובהמשכה מבנה פיראטי מפח, שמעברו השני שער נעול במנעול גדול ושלט המורה: "חניה שמורה". בזכות מחאה של איש אחד פורק היום המבנה, וכל שנותר כעת הוא לבנות מחדש את המדרגות ההרוסות

פורסם בתאריך: 11.12.22 13:54

מחאה חברתית של איש אחד מתרחשת זה כמה חודשים במטרה להשיב את מדרגות דבורה שבהדר לידי הציבור. מדרגות דבורה היו אמורות לחבר בין רחוב סירקין לרחוב הרב מרכוס, אך מאז שנת 2012 הן חסומות על ידי חומת לבנים, ובהמשכה מבנה פיראטי מפח בעל גג עשוי אסבסט. בסוף המבנה, ברחוב הרב מרכוס, יש שער נעול במנעול גדול ושלט המורה שזו חניה שמורה.

 

מדרגות דבורה: מבט מרחוב הרב מרכוס (צילום: חגית הורנשטיין)

מדרגות דבורה, מבט מרחוב הרב מרכוס (צילום: חגית הורנשטיין)

 

מי שנרתם לטובת החזרתן של המדרגות לתושבים הוא אדם שמואלביץ', נדלניסט שיש בבעלותו כמה נכסים ברחוב, אשר בשלב הראשון התלונן באגף לפיקוח על הבנייה במינהל ההנדסה של עיריית חיפה, ולאחר מכן הוא פתח עמוד פייסבוק ייעודי, שבו הוא עדכן על ההתקדמות בטיפול בהשבת המדרגות למרחב הציבורי. במקביל הצליח שמואלביץ' לחולל תיקון היסטורי כשהוסיף את מדרגות דבורה למפות גוגל בקו מקווקו. 

 

מדרגות דבורה: מבט אל קיר הלבנים מרחוב סירקין 7 (צילום: חגית הורנשטיין)

מדרגות דבורה, מבט אל קיר הלבנים מרחוב סירקין 7 (צילום: חגית הורנשטיין)

 

בכל פוסט שהוא מעלה מתייג שמואלביץ' את העיר ואת העומדת בראשה עינת קליש רותם, ולדבריו הובטח לו שהעניין בטיפול ושצו הריסה יוצא למבנה איסכורית הפיראטי. בחודש ספטמבר הוא דיווח למוקד 106 על כך שגדר ברזל שחסמה את הירידה, למעט המדרגות שעדיין נשארו גלויות בין  הבתים מס' 7 ו-9 ברחוב סירקין, הוסרה ושהדבר מהווה סכנה בגלל התהום שנפערה במקום. כחודשיים אחר כך הציבה העירייה במקום גדר חדשה כדי לחסום את המעבר, אך מעבר לכך איש לא טרח לעדכן את שמואלביץ' היכן העניין עומד.

 

הגדר החדשה שהציבה העירייה במדרגות דבורה (צילום: חגית הורנשטיין)

הגדר שהציבה העירייה במדרגות דבורה (צילום: חגית הורנשטיין)

 

 

אבל מסתבר שבעירייה היה מי שהקשיב לתלונותיו של שמואלביץ', לרבות ראש העיר שביקשה מהגורמים השונים לטפל בבעיה. למרות שטחנות הצדק עובדות לאט הגיע הרגע המיוחל, והבוקר (ראשון) הגיעו למקום עובדים מאגף הפיקוח על הבנייה ביחד עם קבלן ההריסות ופירקו את המבנה הפיראטי. כעת כל שנותר הוא להרוס את קיר הלבנים ולבנות מחדש את המדרגות שנהרסו כדי להחזיר אותן לרשות הציבור.

מעיריית חיפה נמסר כי במסגרת מדיניותה לביצוע אכיפה מחמירה נגד עברייני בנייה בשטחים ציבוריים, ביצעה הבוקר העירייה הריסה למבנה אשר נבנה ללא היתר בשטח דרך ציבורית במדרגות דבורה: "המבנה, שנבנה לפני מספר שנים, הוקם על דרך המיועדת לשמש שביל להולכי רגל, על גרם מדרגות ציבוריות בחלקה שבבעלות העירייה, באזור שוק תלפיות שבו מקדמת העירייה בימים אלה פרויקט התחדשות ושיקום רחב היקף. המבנה היווה במשך שנים רבות מפגע, בכך שגרם להפרעה למעבר הולכי רגל במדרגות ומנע את שיקומן ואת חידושן של המדרגות לטובת מעבר".

עוד נמסר כי "בעקבות הנחייתה של ראש העיר עינת קליש רותם לבצע אכיפה מחמירה נגד עברייני בנייה, אשר בנו מבנים ללא היתר בשטחים ציבוריים, נהרסו בשנים האחרונות שני מבנים שנבנו על מדרכה ברחוב לונץ, והיום כאמור נהרס מבנה נוסף, השלישי במספר. מתחם שוק תלפיות מהווה את לבה של שכונת הדר, וזה כארבע שנים פועלת העירייה לשיקום המתחם לצורך פיתוחו והפיכתו למוקד עירוני. במסגרת הפרויקט מבוצע שיקום מבנה שוק תלפיות וסביבתו, פיתוח גינות ציבוריות, שדרוג והנגשת האזור ועוד. לצורך קידום הפרויקט מופו מפגעים ומבנים אשר חוסמים או מקשים על השימוש במעברים ובשטחים ציבוריים, לצורך הריסתם ולשיקומם ולהשמשתם של השטחים הציבוריים לרשות הציבור".

 

המבנה הפיראטי ההרוס (צילום: חגית הורנשטיין)

המבנה הפיראטי ההרוס (צילום: חגית הורנשטיין)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. טל

    פירקתם מבנה אחד נשארו בהדר רק עוד 3000 מבנים והשתלטויות כאלו.. בהצלחה שיהיה חחחח

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר