דוד אבן צור בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)
דוד אבן צור בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

ברקת: "הרפורמה היא כורח המציאות"; אבן צור למוחים: "הומואים"

גם ועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות הפכה להתכתשות בין משתתפי הוועידה למפגינים נגד הרפורמה המשפטית. שר הכלכלה ניר ברקת הצהיר על תמיכתו ברפורמה אך הבהיר: "אם בג"צ חלילה יפסול את התיקונים, אכבד את החלטתו כלשונה. אעצור בגופי מלחמת אזרחים והתפרקות של מוסדות המדינה"

פורסם בתאריך: 21.3.23 16:09

ועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות נפתחה הבוקר (שלישי) במרכז הקונגרסים ואירחה שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות ובכירים במגזרים הפרטי והציבורי. בוועידה עלו לסדר היום נושאים שנמצאים בליבת העשייה של אשכול רשויות המפרץ, וכמו כל דבר במדינה בימים אלה, גם במוקד שלה עמדו הרפורמה המשפטית, מתנגדיה ותומכיה. 

את באי הוועידה קידמו מאות מפגינים שמחו נגד הרפורמה. המשטרה חצצה בינם לבין הכניסה עם פרשים ומכתזית, אך למרות זאת הצליחו כמה מפגינים להיכנס ולהפריע למהלכה התקין של הוועידה.

 

מפגין בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

מפגין בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

 

בדברי הפתיחה אמר ראש העיר קרית ים דוד אבן צור, המשמש יו"ר אשכול רשויות המפרץ: "זו היתה שנה פורצת דרך לאשכול במפרץ במגוון רב של תחומים. היום אנחנו שמים את מפרץ חיפה על המפה. אני קורא לכל ראשי הרשויות – היהודיות, הערביות והדרוזיות – כוחנו באחדותנו. כל רשות מביאה את ייחודה ואת איכותה, וביחד כולנו יוצרים פסיפס שלם של תרבויות".

ראש העיר קרית ביאליק אלי דוקורסקי התייחס להארכת שדה התעופה בחיפה ואמר: "הארכת שדה התעופה ב-100 מטר תוביל את ההסכם שחתמה עיריית חיפה עם משרד התחבורה, שאומר שהתעופה של המטוסים הקלים תגיע לכאן, ואנחנו נהיה פח הזבל התעופתי של האזור. לא ניתן לזה יד. נתנגד לזה בכל תוקף. סוגרים את שדה דב בתל אביב כדי לפתח נדל"ן, סוגרים את שדה התעופה בהרצליה, ואלינו שופכים את האשפה. זה לא יהיה, זה לא יקרה". דבריו זכו למחיאות כפיים מהקהל.

מנהל המרכז הרפואי כרמל ד"ר אבי גולדברג, קרא להעביר את בית החולים לקרית אתא, ודבריו עוררות את התנגדותם של ראשי המועצות המקומיות דלית אל-כרמל ועוספייה. "זה הדבר הנכון לעשות", אמר גולדברג, "אני מקווה שהשרים יקבלו את ההחלטה הנכונה, זה כבר על השולחן. כרמל הוא בית חולים צפוף, חנוק, שלא יכול לגדול במיטה אחת. זה ייקח שבע שנים, אבל בעזרת הדחיפה של שירותי בריאות כללית יקום בקרית אתא בית חולים עם תחבורה, עם חנייה ועם נגישות".

כאשר נשאל יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון על חזון הממשלה באשר לפיתוח מפרץ חיפה, הוא השיב: "תסתכלו על גוש דן. אנחנו רוצים פה את אותו הדבר, רק יותר יפה, כי יש לנו את הכרמל ונתכנן את זה גם טוב יותר. המטרה היא לבנות פה מטרופולין שהמרכז שלו הוא חיפה והקריות. זה יהיה מטרופולין גדול וחזק שיקרין על כל הצפון. כמו שנתניה וראשון ציון נעשו ערים חזקות כי הן בטווח ההשפעה של גוש דן, כך יקרה גם לנהריה, לעכו ולכרמיאל כשהן יהיו בטווח ההקרנה של מטרופולין גדול וחזק. הממשלה לא יודעת כלום והיא בדרך כלל גם מפריעה. יש כאן כוח אדם פנומנלי ומוסדות אקדמיים מובילים, אבל הצרה היא כל האנשים הטובים האלה מסיימים לימודים והולכים דרומה". 

שמחון, שדבריו נקטעו תדירות על ידי הקהל, הוסיף: "בין הקריות לחיפה יש 25,000 דונם שבהם יושבת בז"ן אשר מעסיקה 1,300 עובדים. אף אחד לא רוצה להיות סביב השטח הזה, ובצדק. האזור הזה אמור להיות לב המטרופולין. היום זה לא לב של מטרופולין. אותם 1,300 עובדים הם אנשים מצוינים, אבל באזור כזה צריכים לעבוד 80,000 איש, אך בגלל בז"ן אסור לקיים שם מסחר או מגורים. הם בולמים את פיתוח כל האזור מסביבם".

 

פרופ' אבי שמחון בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

פרופ' אבי שמחון בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

 

 

כשנשאל לגבי העובדה שדבר לא קורה, טען שמחון שדווקא קורים דברים: "הצלחנו להכריע בעד הפינוי, והסכמתי להגדרה של עד עשר שנים. לכן גם חזרתי – כדי לתפוס את הניהול של ועידת ההיגוי – והיעד שלי הוא לסגור את המפעלים המזהמים תוך פחות מעשר שנים. כאשר נוציא מפה את המפעלים המזהמים, יבואו לכאן חברות הייטק שיביאו איתן פעילויות אחרות שיובילו לשגשוג שמדינת ישראל מבקשת לתושביה. לא יקום מפעל במקום בז"ן במקום אחר. בחנו את זה, וזה לא כלכלי. באירופה נסגרו 20 מפעלים כאלה בשנים האחרונות". 

כשנשאל לגבי כלכלת ישראל בעת האחרונה והאזהרות מפני הרפורמה המשפטית, ענה שמחון כי יש כאלה שטוענים שהרפורמה טובה לכלכלת ישראל: "הבנק העולמי למשל מודד בסקר שלו על קלות עשיית עסקים, ובאחת מהקטגוריות היא מערכת המשפט באותה מדינה. ישראל במקום 80 בעולם. לכן המערכת לא מושלמת". שמחון הוסיף שהוא מאמין כי "הדבר הנכון למדינת ישראל הוא הידברות. זה יעזור לכולנו אם נגיע לפשרה שתהיה מקובלת על כל הקשת הפוליטית. הנזק לא ייגרם בגלל הרפורמה, שלדעתי היא טובה. הנזק יכול להיגרם מהמחלוקת, ושם הבעיה". 

יו"ר איגוד ערים מפרץ חיפה להגנת הסביבה עו"ד שרית גולן שטיינברג הגיבה לדבריו של שמחון: "אנו מברכים על נחישותו לקדם את התוכנית להבראת מטרופולין חיפה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית. ככל שהתוכנית לסגירת בז"ן תתקדם מהר יותר, ניתן יהיה לפעול לפירוק מלא של חוות המיכלים בקרית חיים ולהבראת האזור שסובל מזיהום ומחולי בשל הפעילות הפטרוכימית בלבו. בעוד שבועיים נופיע בפני הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שתדון בתוכנית להבראת מפרץ חיפה, ונתמוך בתוכנית לפינוי התעשייה הפטרוכימית לצד דרישה לקבוע לוחות זמנים ותקצוב לניקוי קרקעות ולעיבוי הפארק המטרופוליני. סגירת התעשייה הפטרוכימית היא המפתח לפיתוח המטרופולין כולו. המהלך הזה ישפיע על כל הצפון, וראוי שהוא ייצא לפועל בהקדם האפשרי".

שר הכלכלה ניר ברקת התייחס בדבריו לרפורמה המשפטית: "התיקונים במערכת המשפט הם כורח המציאות, ובראשם גיוון של השופטים ומתן ביטוי לפסיפס האנושי שמרכיב את החברה הישראלית. אני תומך מלא בתיקונים הנדרשים, ואין מקום להתערבות של בג"צ או לפסילת חוקים. עם זאת, אני לא תומך בשם אופן בהליכה עיוורת לעבר משבר חוקתי. האינטרס של מדינת ישראל הוא מעל הכל, ואם בג"צ חלילה יפסול את התיקונים, אכבד את החלטתו כלשונה. לא אתן את קולי ואת ידי לכאוס שבו אזרחי ישראל יאבדו את האמון במערכות השלטון והמשפט בו זמנית. אני מאמין שנמצא את הדרך בהסכמה רחבה לגוון את הרכב השופטים לטובת אזרחי ישראל. כמי שנלחם למען ישראל ואיבד חיילים, אני אומר בהתחייבות שאעצור בגופי מלחמת אזרחים והתפרקות של מוסדות המדינה. בעבודה חכמה ונכונה נוכל להפוך את חיפה והקריות למרכז עסקי גדול ומשמעותי". למשמע קריאות הביניים של מתנגדי הרפורמה שהפריעו לנאומו של ברקת פלט אבן צור לעברם: "הומואים, אין לכם בושה". בסיום הדברים נעמדו מוחים מתוך הקהל ושרו את התקווה.

 

שר הכלכלה ניר ברקת בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

שר הכלכלה ניר ברקת בוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

 

גם דבריה של השרה לאיכות הסביבה עידית סילמן הופרעו על ידי קריאות ביניים. סילמן התייחסה גם היא לפינוי מפרץ חיפה: "המשרד שלנו הוביל את ועדת המנכ"לים לפינוי המפעלים, הוא שותף מלא בחזון מפרץ חיפה". השרה אמרה כי ניתן להקדים את פינויו של חלק מטרמינל הדלקים בקרית חיים, ובתגובה לביקורת שמתחה ראש העיר עינת קליש רותם על התוכנית להקמת אחסון תזקיקים בחיפה היא אמרה שזה לא יקרה.

ראש המינהלת לפיתוח מפרץ חיפה יובל אדמון, אשר משמש סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה, הציג את ההשפעה של התוכנית לפיתוח מפרץ חיפה על משק האנרגיה באזור המפרץ לעשורים הקרובים. אדמון ציין כי התוכנית לפיתוח מפרץ חיפה תשנה לחלוטין את פרישת תשתיות הנפט והדלקים במפרץ. לדבריו, היקף התזקיקים והנפט כיום במפרץ נאמד ב-2-1.5 מיליון טון. לדבריו, לאחר יישום התוכנית יישארו באזור רק מאות אלפים בודדים של טונות, ועם סגירת בתי הזיקוק צפוי היקף הפליטות מתעשיות ומתשתיות פטרוכימיות לרדת עד 95 אחוז. אדמון הוסיף כי הוא אופטימי לגבי מחויבות הממשלה ליישום התוכנית, וציין כי לאחרונה החליטה הממשלה לעגן בתקציב המדינה הקרוב 620 מיליון שקל להקמת תשתיות לפינוי התעשייה הפטרוכימית במפרץ, לצד הכנסתן של התוכנית להקמת אתרי אחסון לתזקיקים וגפ"מ, שעד להקמתם לא ניתן לסגור את בתי הזיקוק, והתוכנית להכפלת מסילות הרכבת מתל אביב לתחנת מרכזית המפרץ לרשימת הפרויקטים הלאומיים הנמצאים בעדיפות הגבוהה ביותר.

 

פינוי של מפגין מוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

פינוי של מפגין מוועידת המפרץ הבינלאומית לאזוריות (צילום: שאולי לנדנר)

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. אין על דוד אבן צור

    דוד אבן צור אתה ענק.
    הומואים. בינגו. קצר וקולע, אפיון מדויק וחד.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר