חזיר בר (צילום: RnDmS/depositphotos.com)
חזיר בר (צילום: RnDmS/depositphotos.com)

משרד הפנים מחזיר את דילול חזירי הבר לסדר היום

מכה קשה לראש העיר: הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים פאיז חנא דחה את בקשתה של עינת קליש רותם לאשר את התקציב לטיפול בחזירי בר שהיא הגישה למועצת העיר ולעקוף את החלטת המועצה שאישרה רק סעיפים בודדים מתוכו. ואם לא די בכך, חנא בנה מתווה תלת שנתי שכולל בתוכו דילול חזירים

פורסם בתאריך: 21.7.23 07:49

בשורה נהדרת לתושבי חיפה, מכה קשה לראש העיר: הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים פאיז חנא אישר לדלל חזירי בר בעיר. חנא דחה את בקשתה של עינת קליש רותם לאשר את התקציב שהיא הגישה למועצת העיר לטיפול בחזירי הבר בניגוד להחלטת מועצת העיר שהצביעה נגדו. "קיימתי ישיבות עם הצוות המקצועי בעירייה ועם גורמי חוץ, ובשלב זה איני יכול להכריע לבקשת ראש העיר להשתמש בסמכותי מתוקף סעיף 210ד' לפקודת העיריות, ולא ניתנו מלוא התשובות וההתייחסות לחברי המועצה, הגם שבמסגרת ישיבת המועצה התחייב הצוות המקצועי להשלים מתן תשובות אלה למועצה", כתב חנא לקליש רותם.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני כשלושה חודשים, קליש רותם פנתה לחנא בבקשה שיאשר את התקציב לטיפול בחזירי הבר אשר מועצת העיר אישרה רק את חלקו. היא אף נפגשה איתו בניסיון לשכנעו לפעול על פי סעיף 210ד' לפקודת העיריות, שלפיו רשאי שר הפנים לאשר תקציב מילואים שהוגש למועצה וזו לא אישרה אותו. כלומר, קליש רותם ביקשה מחנא להפעיל את הסמכות המוקנית לו בחוק ולעקוף את מועצת העיר.

כזכור, במסגרת התקציב לטיפול בחזירים ביקשה הנהלת העירייה לאשר מימון לקיבוע פחים ולתחזוקתם, להחלפת פחים לאשפתונים בגנים ציבוריים, להעסקת קבלן חזירים, להחלפת צמחייה בכיכרות, לתחזוקת הגדר שהוקמה סביב שכונות הגובלות בוואדיות ולהוספת גדרות, להקמת קרן לסיוע בגידור בניינים שדייריהם סובלים מחזירים, להעסקת פרויקטור מטעם רשות הטבע והגנים (רט"ג), להסברה ועוד. אלא שהמועצה אישרה רק את הסעיפים של העסקת קבלן חזירים, קיבוע פחים והחלפת אשפתונים בגנים ציבוריים. בהמשך קליש רותם אף פנתה לחברי המועצה והתריעה כי עצירת התקציבים עלולה להוות סכנת חיים ולחשוף את העירייה ואותם לתביעות, וגיבתה את פנייתה בחוות דעת משפטית.

בשבוע שעבר, אחרי שנים שבהן הפכה את חיפה לבירת חזירי הבר העולמית ולאחר שלא קיבלה תשובה מחנא, הסירה מעצמה קליש רותם את אחריותה למצב והנחתה את מנכ"ל העירייה ניר מריאש ואת מנהלת האגף לפניות הציבור נואית בן שמחון להפנות את תלונות התושבים בנושא חזירים שמגיעות לעירייה אל משרדו של חנא.

אתמול (חמישי) כאמור שלח חנא את תשובתו לקליש רותם. "לאחר שבחנתי את הנושא ובהתבסס על הפרוטוקולים, על החומרים המקצועיים ועל העמדות שהוצגו בפניי, הגעתי למסקנה כי יש לקבוע מתווה הוליסטי לטיפול בבעיית חזירי הבר – מתווה רב שנתי המבוסס על שילוב פעולות (מונעות ויזומות), על רציפותן ועל העמדת משאב כספי הולם להשגת המטרות בצורה אפקטיבית. המתווה משלב בתוכו את מדיניות ראש העיר והנהלת העירייה, את עמדות חברי המועצה, את המלצות הדרג המקצועי ואת השיקולים הכלכליים והתקציבים", כתב הממונה על המחוז לראש העיר.

 

פאיז חנא (צילום: משרד הפנים)

פאיז חנא (צילום: משרד הפנים)

 

 

לפי המתווה שהציע חנא, התקציב לטיפול בבעיית החזירים יהיה תלת שנתי – מ-2023 ועד 2025: לפרוייקטור יוקצו 400,000 שקל ב-2023, 300,000 שקל ב-2024 ו-200,000 שקל ב-2025; לתחזוקת גדר יוקצו 200,000 שקל ב-2023, 100,000 שקל ב-2024 ו-100,000 שקל ב-2025; להקמת גדר לחסימת נתיבי חדירת החזירים יוקצו 1.5 מיליון שקל מדי שנה; לתגבור מערך פינוי האשפה והניקיון, לרבות תוספת כוח אדם ייעודי, יוקצו 600,000 מדי שנה; לקיבוע ולהחלפת פחים יוקצו 500,000 שקל ב-2023, 400,000 שקל ב-2024 ו-300,000 שקל ב-2025; לאחזקת מנע יוקצו 100,000 שקל מדי שנה; להסברה יוקצו 100,000 שקל מדי שנה; לאכיפה, כולל תוספת כוח אדם ייעודי, יוקצו 1.5 מיליון שקל מדי שנה; ולהוצאות מיוחדות בלתי צפויות יוקצו 500,000 שקל מדי שנה.

הטיפול בחזירי הבר במתווה מחולק לשני סעיפים: הראשון – טיפול והוצאת פרטים סוררים, ולכך יוקצו 300,000 שקל ב-2023, 500,000 שקל ב-2024 ו-800,000 שקל ב-2025; והשני – דילול חזירי הבר, לרבות טיפול בפגרים, ולכך יוקצו מיליון שקל ב-2023, 800,000 שקל ב-2024 ו-500,000 ב-2025.

התקציב הכולל למתווה התלת שנתי עומד על 36.1 מיליון שקל – 12.3 מיליון שקל ב-2023, 12 מיליון שקל ב-2024 ו-11.8 מיליון שקל ב-2025.

כאמור, המתווה כולל דילול חזירי הבר – דבר שקליש רותם שללה מכל וכל עד כה – והרחקת פרטים סוררים (חזירי בר שאיבדו פחד מבני אדם וזכו לכינוי "מוכתמים"). בפירוט של סעיף זה ציין חנא כי נדרש אישור של הגורמים הרלוונטיים – רט"ג, משטרת ישראל והיחידה הווטרינרית של עיריית חיפה – לפעולות אינטנסיביות לדילול, לרבות טיפול בפגרים".

 

המתווה של פאיז חנא לטיפול בחזירי בר

המתווה של פאיז חנא לטיפול בחזירי בר

 

בסיכום דבריו הציג חנא שתי אופציות. האחת היא מתווה לתקציב מילואים (תב"ר – תקציב בלתי רגיל): "לאחר שקיימתי פגישות עבודה עם הצוות המקצועי האחראי על הטיפול בחזירי הבר בעירייה, אני סבור כי ראוי ונכון להציג מתווה אחר ממה שהומלץ למועצת העיר במרץ 2023. אני ממליץ להביא את המתווה המוצע לדיון חוזר בוועדת הכספים ו/או במליאת מועצת העיר – אישור מסגרת תקציבית כתקציב מילואים במימון מתקציב רגיל, רזרבה וקרנות הרשות – לא יאוחר מ-30 ביולי".

האפשרות השנייה שהציע חנא היא השלמת נתונים. לאחר שציין כי לא יפעיל את הסמכות שקיימת לו לביטול החלטת המועצה ולקבלת דרישתה של קליש רותם לאישור התקציב משום ש"לא ניתנו מלוא התשובות וההתייחסויות לחברי המועצה", הוא הורה כי הצוות המקצועי של העירייה יעדכן את חברי המועצה בנתונים הבאים: פירוט מתחמים מיוחדים והסבר המשמעות להעתקת חזירי בר למתחמים אלו, כמה פעולות העתקה נעשו ומהי מידת ההצלחה של פעולות אלו; פירוט מתחמים מסומנים לגידור, כמה גדרות קיימות, כמה גדרות יש להוסיף לפי התוכנית ומהם מדדי ההצלחה (עלות מול תועלת); ופירוט מקורות תקציב לטיפול בחזירי בר לפי התוכנית שהוצגה ביחס לביצוע בשנים קודמות וביחס למדדי הצלחה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

7 תגובות
  1. מכה לקליש?? קליש היא המכה!! תראו את גובה עלות הנזק שגרמה

    קליש בהפסקת הדילול 4 שנים גרמה נזק של 36 מליון שקל
    שחברי הכנופיה שלה ישלמו את הטרור הזה מכיסם.
    למה צריך להעסיק פרויקטור של הרטג במליון שקל ל-3 שנים כשנכשל בשנתיים האחרונות בשיטת דילול סוררים. צריך להכניס ציידים מקצועיחם ולדלל מאות, כי יש אלפים.

  2. החילוני

    בושה וחרפה . הוא כנראה בונה על הבשר של החזירים .. "ממשלה של חזירים" ןמושחתים.

  3. חיפאית

    מעט מדי ומאוחר מדי. משרד הפנים היה צריך למנות ועדה קרואה כבר לפני 3 שנים ולא להשאיר את חיפה בניהולה של ראשת עיר כושלת.

  4. מאיר

    הולכים לטבוח ןלרצוח אותם. החליט מי שהחליט שהוא אלונץהים עלי אדמות. אנחנו ניענש על כך קשות.

  5. הסכום נשמע מופרך

    36 מליון שקל???
    אם עושים דילול חזירים למה צריך את שאר ההוצאות??
    אם זה היה הכסף הפרטי שלו גם היה מתנהג בכזו פזרנות?
    עלות כ-10 מליון שקל לדלל ולטפל בבעיית חזירי הבר זה גם מעל ומעבר

  6. מיכאל

    בושה וחרפה . חזירים אינם תוקפניים כמו שרי הממשלה המושחתת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר