האזור שבו חלה תוכנית התעסוקה (צילום: רמי שלוש)
השטח שבו יוקם פארק התעסוקה המשותף (צילום: רמי שלוש)

מי יזכו בהכנסות מאזור התעסוקה המתוכנן?

הוועדה הגיאוגרפית שהקים משרד הפנים החלה לדון באפשרות להעביר את תשלומי הארנונה מהמתחם שאמור להיבנות ליד בז”ן לא רק לחיפה ולנשר אלא גם לדלית אל־כרמל, לעוספייה, לקרית טבעון, לרכסים ולזבולון

פורסם בתאריך: 2.11.17 08:15

ההליך לבחינת האפשרות לחלוקת ההכנסות מאזור התעסוקה והמסחר המשותף הענק המתוכנן באזור הצ’ק פוסט, שהוועדה הגיאוגרפית האזורית של משרד הפנים החלה השבוע בקיומו, הוא בגדר חלוקת עור הדוב עוד לפני שהוא ניצוד, אבל העמדות שמציגות רשויות מקומיות המעורבות בסוגיה מלמדות שלפחות מסביב לשולחנות הדיונים צפוי מאבק סוער.

מכתב המנדט של הוועדה שהוקמה בספטמבר אשתקד עולה כי היא בוחנת את האפשרות לחלק את הכנסות המיסוי המוניציפלי מאזור התעסוקה – תקבולים מארנונה, היטלי השבחה ותשלומי חובה נוספים – בין שבע רשויות מקומיות מהאזור: עיריות חיפה ונשר, המועצות המקומיות עוספייה, דלית אל־כרמל, קרית טבעון ורכסים, והמועצה האזורית זבולון.

חלוקה זו נבחנת למרות שלייזום התוכנית שאישורה יאפשר את הקמת אזור התעסוקה והמסחר, שאמור לכלול שטח בנוי של כחצי מיליון מ”ר, שותפות שתי רשויות מקומיות בלבד — עיריות חיפה ונשר ביחד עם קיבוץ יגור השייך למועצה האזורית זבולון (השטחים שבהם תוכנן אזור התעסוקה והמסחר הם שטחים בבעלות רשות מקרקעי ישראל המוחכרים לקיבוץ יגור, וזאת לצד שטחים פרטיים).

המטאפורה הפסימית שבפתיחת הכתבה נובעת מכך שאזור התעסוקה והמסחר לא נבנה עד היום למרות שהמהלך להקמתו יצא לדרך כבר בשנת 1997, כאשר בין עיריית חיפה למועצה האזורית זבולון נחתם הסכם בדבר שינוי ייעוד הקרקע החקלאית לצורך פיתוחה. התוכנית, המאפשרת את יישום הרעיון ואשר כוללת 420,476 מ”ר לתעסוקה ו־132,588 למסחר, נמצאת כעת בשלב הפקדה, ובמקביל החלה הוועדה הגיאוגרפית בבחינת חלוקת ההכנסות משטחה. לצורך כך היא זימנה את כל שבעת ראשי הרשויות המקומיות לדיון בנושא, שהתקיים ביום ראשון בקריית הממשלה בחיפה.

מדובר למעשה בבחינה מחודשת של הסוגיה על ידי משרד הפנים. בפברואר 2013 החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להוסיף בשטח התוכנית בנייה של 80,000 מ”ר “לטובת שילובן במתחם של הרשויות קרית טבעון, רכסים, דלית אל־כרמל ועוספייה”, וזאת “לאור הסכמות של יוזמות התוכנית – עיריות חיפה ונשר והמועצה האזורית זבולון”. בהחלטה צוין כי חלוקת שטחי התעסוקה בין הרשויות תיקבע על ידי ועדת החקירה הקודמת לחלוקת הכנסות מאזורי תעסוקה משותפים, אך כעת נבחנת הסוגיה מחדש על ידי הוועדה הגיאוגרפית.

 

 

“התחייבויות יש לכבד”

העמדות שמציגות ארבע המועצות המקומיות שלא היו שותפות לייזום התוכנית – עוספייה, דלית אל־כרמל, קרית טבעון ורכסים – משקפות כמיהה לצדק חלוקתי ומלמדות ששיעור ההכנסות שהן מצפות לקבל יצמצם באופן ניכר את הכנסותיהן של שלוש הרשויות המקומיות האחרות – חיפה, נשר וזבולון – שכבר חתמו ביניהן בעבר על הסכמים לחלוקת ההכנסות מהמתחם (ההסכם בין חיפה לנשר אושר ב־2012).

ראש המועצה המקומית קרית טבעון דוד אריאלי הציג בפני הוועדה הגיאוגרפית דרישה להעברת 15-10 אחוז מההכנסות מהמתחם ליישובו, וזאת בעקבות התחייבות משרד הפנים בעבר להקצות 40,000 מ”ר מהמתחם לקרית טבעון. “המועצה והעומד בראשה מתעקשים שאת ההתחייבות הזו יש לכבד”, נמסר מהמועצה המקומית קרית טבעון, “מטרופולין חיפה אינו יכול להחזיק את המקל בשני קצותיו. מצד אחד להתנגד לאזורי תעסוקה שקרית טבעון מנסה להקים, ומצד שני לא לשתף אותה באזורי תעסוקה הנמצאים במרחק של כעשרה ק”מ בלבד מהיישוב. גם מבחינה ערכית ומוסרית יש חובה לשתף אותנו, בעיקר בשל פגיעה משמעותית באיכות האוויר שתושבי קרית טבעון סופגים זה שנים ממפרץ חיפה”.

גם ראש המועצה המקומית רכסים יצחק רייך מבקש ליישובו הכנסות של כעשרה אחוז מהמתחם כפיצוי על החלטת הוועדה המחוזית מלפני ארבע וחצי שנים לדחות את התוכנית להקמת אזור תעסוקה משותף לרכסים ולזבולון, וזאת לאחר קבלת התנגדותה של עיריית חיפה.

ראש המועצה המקומית עוספייה וג’יה כיוף מצפה להכנסות מהמתחם בהיקף של חמישה-עשרה אחוז כפיצוי על הקמת פרויקטי תשתיות לאומיות באדמות עוספייה בעמקים. “ביקשתי שתהיה חלוקה שווה בין היישובים הקרובים טריטוריאלית. אני לא רוצה לקחת כמו חיפה או נשר, אבל אם יתנו לי בין חמישה לעשרה אחוזים אני אסתפק בזה”, אמר כיוף לאחר הדיון.

המועצה המקומית דלית אל־כרמל הגישה לוועדה מצגת המגלמת את עמדתה בדבר שיתופה בהכנסות מהמתחם והסבירה כי הדבר נחוץ מכיוון שקיים פער בהכנסה מארנונה שלא ממגורים בין דלית אל־כרמל לבין רשויות אחרות באזור שנע בין פי 13 (ביחס לחיפה) לפי 5.5 (ביחס לזבולון).

מעיריית נשר נמסר בתגובה: “ראש העיר אבי בינמו השתתף בדיון, ולדעתו הגיעה העת לצדק חלוקתי ולמציאת דרכים לסייע לעוספייה, לדלית אל־כרמל ולרכסים בשיתוף עם המועצה האזורית זבולון ועיריית קרית אתא, ובלבד שההכנסות העתידיות של עיריית נשר לא ייפגעו. בינמו סבור שהפארק המטרופוליני קישון ופארק התעסוקה המשותף מחייבים השקעה ממשלתית בסך של מיליארד וחצי שקל, ולהערכתו אם תמלא המדינה דרישה זו יוכלו ליהנות מכך כל הרשויות באזור”.

עיריית חיפה והמועצה האזורית זבולון בחרו לא להגיב לכתבה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר