נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

עיריית חיפה: "רציף הדלקים נמחק מתוכנית נמל המפרץ"

לאחר חשיפת "כלבו – חיפה והצפון" על הכללת רציף דלקים בתוכנית המפורטת לנמל החדש מדווחת העירייה שהתנגדותה למהלך התקבלה בוועדה המחוזית. ראש העיר יונה יהב: "לא נאפשר הגדלת פעילות של החברות המזהמות"

פורסם בתאריך: 8.1.18 20:02

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה במינהל התכנון של משרד האוצר אישרה היום (שני) להפקדה את התוכנית המפורטת שיזמה חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ, אך במסגרת החלטתה הורתה על הוצאת נמל הדלקים מהתוכנית.

הכללתו של נמל הדלקים בתוכנית נחשפה על ידי "כלבו-חיפה והצפון" לפני כשבועיים בידיעה שעוררה הדים רבים ודאגה ציבורית מכך שרציף מסוג זה יתגבר את פעילות התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. לאחר הפרסום הגיש מהנדס העיר אריאל וטרמן לוועדה המקומית מסמך השגות על התכנון המפורט של נמל המפרץ ודרש להתנות את הפקדת התוכנית בהוצאת נמל הדלק.

עמדתו של מהנדס העיר התחדדה בהחלטתה של הוועדה המקומית שקבעה את עמדת העירייה באשר לתוכנית, ובמסגרתה צוין כי "הוועדה המקומית מתנגדת להפקדת התוכנית ובפרט לנמל הדלק ודורשת מהוועדה המחוזית לא לקדם את התוכנית להפקדה עד שתוצג תמונה כוללת".

היום כאמור התכנסה הוועדה המחוזית לדיון הגורלי בתוכנית המפורטת, ובסיום הישיבה פרסמה עיריית חיפה הודעה לעיתונות שבה דווח על כך שהתוכנית אושרה להפקדה תוך הוצאת נמל הדלק מהוראותיה, וזאת אף בהסכמתה של חנ"י.

בהודעה צוין: "הועדה המחוזית נענתה לדרישתו של ראש העיר חיפה יונה יהב להוצאת נמל הדלק מתוכנית נמל המפרץ ומחקה מהתוכנית את נמל הדלק בהסכמתה של חנ"י. בכך אימצו הוועדה המחוזית וחנ"י את דרישת ראש העיר שהשתתף בדיון ביחד עם סגניתו וממלאת מקומו חדוה אלמוג. יהב הודיע כי אם סעיף נמל הדלק לא יימחק, העירייה לא תאפשר את קידומה של התוכנית למרות חשיבותה לעתיד האזור".

 

יהב בירך על ההחלטה ואמר: "לא נאפשר כל תוספת תשתיות שעלולה להגדיל את פעילותן של החברות המזהמות. נמשיך לפעול לשינוי המפרץ ולהבאתו למציאות סביבתית שמתאימה לשנות האלפיים, עם מרכזי לוגיסטיקה, הייטק ותעסוקה נקייה, כך שמטרופולין חיפה ימשיך להיות המרכז התעסוקתי של הצפון, אך עם סביבה נקייה ומתקדמת".

משמעות הדברים היא שכעת כוללת התוכנית המפורטת של נמל המפרץ מסוף מכולות בלבד, ומבחינת האינטרס הציבורי של תושבי האזור אין ספק שהוצאת נמל הדלק היא בשורה חיובית חשובה. עם זאת, חשוב להדגיש כי התוכנית עדיין כוללת מרכיב שיתגבר את פעילות התעשייה המזהמת – אותו מסוף מכולות שבהוראות התוכנית נקבע כי הוא יכלול את כל סוגי החומרים המסוכנים.

מחנ"י נמסר בתגובה: "טרם קיבלנו את החלטת הוועדה, אך להבנתנו נדרשה תוכנית מפורטת נפרדת לנמל הדלק שתתבסס על יותר מידע ופירוט תכנוני שלא קיים עדיין. מכיוון שהעתקת נמל התזקיקים הקיים בנמל חיפה לאתר החלופי והמתקדם אינו על הפרק לביצוע בחומש הקרוב, אין מניעה לקבוע כי תיערך תוכנית מפורטת נפרדת".

יצוין כי לאחר ישיבת הוועדה המחוזית פרסם מינהל התכנון הודעה שבה הוסבר כי הוצאת רציף הדלקים מהתוכנית של נמל המפרץ בוצעה "בשל שיקולים סביבתיים". בהודעה צוין גם כי בין התנאים שקבעה הוועדה להפקדת התוכנית נכלל תנאי שלפיו תגובש תוכנית פעולה לצמצום זיהום האוויר מתחבורה שצפוי להתווסף כתוצאה מפעילות הנמל.

יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד: "קידום התוכנית תואם את החלטת הממשלה בדבר פיתוחם של נמלי חיפה ואשדוד, ומהווה ציון דרך משמעותי ביישום החלטה זו ובשורה למשק הישראלי כולו. נמל המפרץ יאפשר את חיזוק מטרופולין חיפה ויביא עמו אלפי מקומות תעסוקה. כמו כן הוא ימצב את חיפה ואת אזור המפרץ כמוקד לוגיסטי מתקדם. עם זאת, הוועדה המחוזית התחייבה להוביל לתיאום בין משרדי ממשלה כדי לצמצם את ההשפעות העלולות להיווצר מפעילות התחבורה הנלווית לנמל".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר