הפקק בכניסה לחיפה (צילום: רמי שלוש)
הפקק בכניסה לחיפה (צילום: רמי שלוש)

בוטלה העתירה של עיריית חיפה נגד הרכבת

העירייה משכה את עתירתה בעניין הדרישה לפנות חלק ממתחם השייך לרכבת בכניסה לעיר התחתית כדי לפתור את בעיית הפקק בכניסה לחיפה מכביש 22. בית המשפט: "העירייה והרכבת ימשיכו בתהליך ההידברות"

פורסם בתאריך: 28.1.18 10:24

עיריית חיפה ביטלה בשבוע שעבר את העתירה שהיא הגישה לבית המשפט העליון ביולי 2016 לביטול תוכנית התשתית הלאומית להרחבה ולשדרוג של אתר התחזוקה והתפעול של רכבת ישראל סדנאות אפרים הסמוך למתחם חוצות המפרץ. העתירה הוגשה נגד רכבת ישראל שיזמה את התוכנית, הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) שבינואר 2016 המליצה לממשלה לאשר את התוכנית, והממשלה שאישרה את התוכנית ביוני 2016. בהחלטתה מלפני כשנתיים לקדם את התוכנית לא קשרה הוות"ל את התוכנית עם פתרון מחייב לבעיית פקקי התנועה הקשים סמוך לאתר התפעולי השני של הרכבת בחיפה – תחנת הרכבת חיפה מזרח.

בכך דחתה הוועדה התנגדות מפורטת שהגיש מהנדס העיר חיפה אריאל וטרמן לתוכנית. בהתנגדות ביקש וטרמן לכרוך את שדרוג אתר סדנאות אפרים עם התחייבות של רכבת ישראל לפתרון בעיית פקק התנועה הגדול ביותר בחיפה, שנוצר בעיקר בשעות העומס על גשר הירידה המחבר בין כביש 22 – נתיבי המפרץ לעיר התחתית.

כיום מצטמצם רוחבו של גשר זה למסלול נסיעה אחד בלבד בהגיעו למקטע החיבור לעיר התחתית, שם הוא מתמזג עם רחוב חטיבת גולני אשר ממשיך לרחוב העצמאות. כתוצאה מכך נוצר גודש תנועה אשר מקשה על המוני נהגים שבאים מכיוון כביש 22 להתחבר לרחוב חטיבת גולני. קושי זה הופך בשעות העומס לפקק תנועה אדיר באורך של מאות מטרים בקצה כביש 22, והנהגים והנוסעים נאלצים לעמוד במקום במשך זמן רב, עד חצי שעה.

העירייה סבורה כי ניתן לעקוף את הפקק באמצעות סלילת חיבור חדש לעיר התחתית על חשבון שטחי המתחם לציוד מכני הנדסי (צמ"ה) באתר תחנת הרכבת חיפה מזרח תוך העתקת מתחם הצמ"ה לסדנאות אפרים.

בהתנגדותו כתב וטרמן: "התוכנית משקפת תכנון הרואה רק את צורכי הרכבת, מתעלם באופן קיצוני מצורכי העיר ומתנכר לה. העירייה פעלה בשיתוף עם הרכבת ומצאה כי קיים צורך בפינוי מבנה צמ"ה בקטע קטן מאוד ממתחם חיפה מזרח לסדנאות אפרים או לאתר חלופי אחר, וזאת כדי לפתור בעיה אקוטית של חיבור כביש 22 לרחוב העצמאות. פינוי המתקן יכול להביא להסדרת כל מערך התנועה הנוכחי שאינו מתפקד בשל השתזרות של כמה נתיבים מהמערכת האזורית לתוך כביש צר. דא עקא שבמצב בו התוכנית מקודמת ואילו ההתאמות במתחם חיפה מזרח תלויות ברצונה הטוב של הרכבת, ברור כי השיקולים התפעוליים גוברים באין גורם מאזן".

בהחלטתה הוסיפה הוועדה לתוכנית סעיף שעשוי לאפשר בעתיד את העתקת מתחם הצמ"ה לסדנאות אפרים, אך מדובר בסעיף בלתי מחייב ובלתי קונקרטי.

 

 

לאחר שהתוכנית אושרה בממשלה בהתאם להמלצת הוות"ל הגישה העירייה את העתירה שבה נכתב כי מכיוון שהתוכנית מרחיבה את שטח מתחם סדנאות אפרים ב-35 דונם, נוסף על 43 הדונמים הקיימים בו כיום, ראוי היה לעגן במסגרתה את העברת מוסך הצמ"ה אל סדנאות אפרים: "הרי מדובר במתחמים התפעוליים של הרכבת כאשר התוכנית מרחיבה את מתחם סדנאות אפרים. מדוע אם כן לא הוסדרה במסגרת זאת העתקת מוסך הצמ"ה? לא היה מקום להתעלם כליל במסגרת התוכנית מהצורך שאינו שנוי במחלוקת להעביר אל מתחם סדנאות אפרים את מוסך הצמ"ה. הוועדה פטרה עצמה בכך שהחליטה לכלול בתוכנית סעיף גמישות פרוצדורלי שמאפשר תוספת מבנים ומוסכים. פתרון זה, בכל הכבוד, אינו עולה על ההכרח המיידי להסדיר באופן ברור וחד משמעי את העתקת מוסך הצמ"ה לסדנאות אפרים, הן בכלל והן בפרק זמן סביר".

עוד טענה העירייה בעתירה כי הוות"ל דחתה השגות נוספות של מהנדס העיר בקשר לתוכנית.

בשבוע שעבר כאמור משכה העירייה את העתירה, וזאת בסיום דיון שהתקיים בפני הרכב של שלושה משופטי בית המשפט העליון – דפנה ברק-ארז, מני מזוז וענת ברון. בפסק הדין של שלושת השופטים נכתב: "לאחר שנשמעו טענות הצדדים, ובהמלצת בית המשפט, הודיעה העותרת על מחיקת העתירה. בתום הדיון הודיעו העותרת ורכבת ישראל על כוונתן להמשיך בתהליך הידברות ביניהן אשר יתרום להליכים שעדיין נדרשים ולקידומם לטובת האינטרס הציבורי. אנו כמובן מברכים על כך. העתירה נמחקת ואין צו להוצאות".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מלך הרכבת

    יונה יונה אם הטפשות היתה מחלה כואבת כול החיים שלך היתה בגבס יונה רכבת ישראל היתה מלפני שחשבו אלך ותישאר גם אחרך לעד מה שחשוב שאתה ראש העיר אכי אנוכי תישנה את האופי שלך זה לא יזיק לך

  2. עוד כביש = עוד פקק

    תוספת הבישים לא תםטור שום פקק אלא תמצור עוד פקקים. כי אז יהעה תמריץ להגיע לעיר התחתית ברכב פרטי מהקריות. הרי בשביל מה יש מטרונית?
    ואם זו הודאה למעשה בכשלון המטרונית אולי צריך לקצר את הדרך שהיא עודה מהקריות? במקום עוד הבישים להעברת הפקקים מההשתלבות בקצה כביש 22 מאה מטרעם לתוך דרך העצמאות ששם יעמדו במקום.. מה דעתכם…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר