גן הרקפות (צילום: ראובן כהן)
גן הרקפות (צילום: ראובן כהן)

הארנונה לא מספיקה: תעריפי היטל הקמת שצ"פים הועלו משמעותית

מקומם: מועצת העיר חיפה אישרה העלאה בשיעור של עשרות אחוזים בתעריפי היטל הקמת שטחים ציבוריים פתוחים שבו מחויבים בעלי נכסים בעיר

פורסם בתאריך: 16.3.18 07:59

מועצת העיר חיפה אישרה בישיבתה האחרונה ברוב קולות העלאה משמעותית של תעריפי היטל הקמת שטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים) שבו מחויבים בעלי נכסים בעיר.

היטל השצ"פים הוא מס עירוני חדש יחסית, ובהתאם לגזירה העיקרית שבו רשאית העירייה להשית אותו גם על תושבים שבשכונת מגוריהם כבר קיים שצ"פ. מס זה נגזר מהוראות חוק עזר שאושר במועצת העיר כבר בנובמבר 2002, אך הוא נכנס לתוקף רק בפברואר 2014 לאחר שמהנדס העיר אריאל וטרמן פרסם הודעה אשר מפרטת את רשימת הנכסים בעיר המהווים שצ"פ. פרסום ההודעה הוא תנאי להפעלת החוק.

על פי חוק העזר, היטל השצ"פ יוטל על בעל נכס שנבנה על מגרש ריק עם תחילת העבודות להקמת שצ"פ חדש באזור מגוריו (שכונה או רובע) או כאשר לבעל הנכס מאושרת תוספת בנייה בנכס למרות שבאזור מגוריו כבר קיים שצ"פ. ההיטל חל על כל סוגי הנכסים, ובהם דירות המגורים, והוא מחושב לפי שני תעריפים: תעריף שמחושב לפי שטח הבניין המהווה את הנכס, ותעריף שמחושב לפי שטח הקרקע במגרש שבו הוא נמצא. סכומו של ההיטל מתקבל ממכפלת שטח הבניין ושטח הקרקע בתעריפי ההיטל. במקרים שבהם מתווספת בנייה חדשה לבניין קיים, למשל תוספת של חדר בשטח של 20 מ"ר לדירה קיימת, החיוב הוא רק על תוספת הבנייה.

בהחלטת מועצת העיר הועלה התעריף למ"ר לבניין ב-16.29 שקל – מ-45.22 שקל ל-61.51 שקל, והתעריף למ"ר לקרקע הועלה ב-5.28 שקלים – מ-14.66 שקל ל-19.94 שקל.

 

 

הרשימה שפרסם וטרמן כוללת כ-400 שטחים ציבוריים פתוחים, וניתן ללמוד ממנה על ההגדרה הרחבה של המונח שצ"פ הכוללת גני משחקים, גנים ציבוריים ללא מתקני משחקים, כיכרות, טיילות ואפילו מדרחוב. הרשימה כוללת למשל את הריאות הירוקות הוותיקות של הכרמל – גן מניה שוחט, גן האם וגן שמואל, את כיכר פריז בעיר התחתית וגם טיילות עירוניות כמו טיילת לואי וטיילת בת גלים.

חשוב לציין גם כי חוק העזר לא מבטיח שהכנסות העירייה מהיטלי שצ"פ שהוטלו על תושבי שכונה מסוימת ישמשו להכשרת שצ"פים נוספים בתחומה, ובהקשר זה נקבע כי ההכנסות מההיטל יועברו לקרן עירונית שתממן הקמת שצ"פים בכל רחבי העיר.

בעבר הסבירה העירייה את העובדה שחוק העזר מושת גם במקרים שבהם לא מדובר בשירות חדש שלה בכך שהיא פועלת באופן עקבי להשקעות בגנים הציבוריים ולחידושם. בדברי ההסבר להצעת ההחלטהלהעלות את תעריפי היטל השצ"פים, , שבסופו של דבר גם אושרה, צוין כי המהלך נובע מהחובה לעדכון תעריפים תקופתי בכל חוק עזר היטלי מודרני בהתאם לתחשיב חדש, וכי העלייה בתעריפים נובעת גם מכך שעלויות השצ"פים גדלו בשיעור של עשרות אחוזים בהשוואה לעלויות התחשיב הקודם שבוצע בשנת 2011.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דני דין

    הארנונה בחיפה גבוהה ושצפ זה שם כיסוי לסחיטה נוספת לכספים לאן תגיעו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר