חיפה (צילום: ירון צור לביא)
חיפה (צילום: ירון צור לביא)

במוקד עתירת שינוי בחיפה: הבנייה לגובה וכביש נחל עובדיה

העתירה של העמותה נגד תוכנית המתאר החדשה של חיפה הפכה לממוקדת לאחר שהיא הגישה פירוט של חמשת השינויים המהותיים ביותר שבוצעו בתוכנית, לבקשת השופט. העמותה חוששת שההוראות החדשות יעכבו קידום של פרויקטים חדשים

פורסם בתאריך: 16.12.18 13:26

לקראת הכרעתו של בית המשפט המחוזי בחיפה בעתירה המינהלית שהגישה עמותת שינוי בחיפה נגד תוכנית המתאר החדשה של חיפה נרשמה התפתחות משמעותית. בהתאם להוראתו של השופט נאסר ג'האשן הגישה העמותה ביום חמישי פירוט של חמשת השינויים המהותיים ביותר שבוצעו בתוכנית ואשר מצדיקים לדעתה את הפקדתה מחדש. חמשת השינויים שעליהם הצביעה העמותה כוללים בין השאר את ההוראות החדשות שהתווספו לתוכנית בדבר גובה הבנייה בעיר ואת ההחלטה לבטל את כביש נחל עובדיה, והם הופכים כעת את הדיון בהליכי אישורה של התוכנית להרבה יותר ממוקד.

בעתירה שהגישה בחודש יוני העמותה שייסד איש העסקים גד זאבי נטען כי בהחלטתה מחודש ספטמבר 2016 לאשר את התוכנית הטמיעה בה הוועדה המחוזית כ-200 שינויים ביחס לגרסתה המופקדת, ולכן יש להפקיד מחדש את התוכנית לצורך בירור התנגדויות לשינויים. שתי הוועדות שנגדן הוגשה העתירה – הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והוועדה הבין משרדית שיזמה את התוכנית ושבה שותפה עיריית חיפה – כתבו בתשובתן לעתירה כי התיקונים הם טכניים במהותם.

אלא שהעמותה חולקת לחלוטין על קביעה זו ובמסמך המתאר את חמשת השינויים היא כתבה באמצעות עוה"ד עפר אטיאס, עדן ענבר ויעל לירון-שגיא: "חמש הנקודות, אשר הן מדגם מייצג בלבד לשינויים הרבים, מלמדות על מהות השינויים אשר אין הם בגדר שינוי 'טכני' בלבד כפי ניסיון המשיבות להציג, אלא מהוות שינויים משמעותיים אשר יש בהם כדי להשפיע בכל אזור ואזור בהם הם נעשו".

השינוי הראשון שעליו הצביעה העמותה עוסק בהוראות החדשות שנקבעו בדבר גובה הבנייה, בחלק מהמקרים על מנת לאפשר בנייה גבוהה יותר ובחלק אחר על מנת להגביל את גובה הבנייה: "באזור כיכר זיו בנוה שאנן, שסומן לבנייה מרקמית של עד שש קומות, שונתה ההוראה כך שניתן לבנות עד עשר קומות. למרות שחזית הים בחוף קרית חיים סומנה כאזור לבנייה גבוהה נקבעה מגבלת גובה של עד עשר קומות. במקומות אשר סומנו בתוכנית המופקדת כאזורים לבנייה גבוהה, בהחלטת האישור נקבעה מגבלת גובה של עד 22 קומות".

השינוי השני עוסק בהוספת פרק חדש בנושא התחדשות עירונית לתוכנית. לפי החלטת הוועדה, במתחמים שנקבעו בתוכנית כמיועדים להתחדשות עירונית ניתן יהיה להקים מגדלים בגובה של 22 קומות. יצוין כי קיימים שני מסלולים של התחדשות עירונית – פרויקטי פינוי-בינוי שבהם הורסים מתחם שלם ובונים אותו מחדש, ומיזמי עיבוי בנייה שבהם מוסיפים בנייה חדשה על בנייה קיימת. בהחלטת הוועדה המחוזית פורטו שלושה סוגים של מתחמי התחדשות עירונית – מתחמים שכבר נמצאים בתוכניות מאושרות, מתחמים אשר נמצאים בתוכניות שבהכנה ומתחמים שבעתיד יימצאו מתאימים להתחדשות עירונית.

בנושא זה כתבה העמותה לבית המשפט: "נקבע כי יוכנו תוכניות מפורטות להתחדשות עירונית בהתאם להנחיות המחייבות כל תוכנית חדשה בהכנת שורה ארוכה של מסמכים ונספחים – נספח פרוגרמטי לצורכי ציבור, נספח בינוי, הוראות תחבורתיות, הוראות בגין אחזקת מבנים, תמהיל דירות, נספח הצללה ונספחי תשתיות – אשר עשויה להשפיע על כלכליות פרויקטים של התחדשות עירונית ולעכב במשך שנים את קידומן, וכל זאת בשל פרמטרים אשר ייתכן שכלל אינם נדרשים".

 

 

בהציגה את השינוי המגולם בביטול כביש נחל עובדיה מבקרת העמותה את החלטת הוועדה המחוזית לאשר את תוכנית המתאר ללא ציר זה. בהחלטתה מלפני כשנתיים ושלושה חודשים קיבלה הוועדה את התנגדות ועד הפעולה של שכונת דניה שדרש לבטל את סימונו של כביש נחל עובדיה בתוכנית המתאר כתוואי דרך לבדיקה. על ביטול הכביש שהוצע מדניה מערבה לאורך הנחל כתבה הוועדה בהחלטתה כי "הדרך תפגע באופן משמעותי במורדות ההר ובוואדי".

על ההחלטה לבטל את הכביש כתבה העמותה: "בהחלטת הוועדה נקבעה הוראה המבטלת את דרך נחל עובדיה ומציבה מגבלות חדשות שמשפיעות על הנגישות התחבורתית לשכונות הרלוונטיות כגון רמת אלמוגי ודניה, וזאת מבלי להציג חלופות תכנוניות שונות. במצב הדברים שנוצר, דרך נחל עובדיה, אשר לאורך שנים תוכננה כמתווה להקמת כביש מרכזי שיחבר בין השכונות על רכס הכרמל לבין כביש החוף ויקל את עומסי התנועה, בוטלה במסגרת החלטת האישור בלא שהציבור היה זכאי להשתתף בהחלטה ולרבות בחינת חלופות ראויות".

השינוי הרביעי שעליו הצביעה העמותה הוא איחוד נספח גובה הבנייה עם הנספח הנופי, שהיה נספח מנחה בלבד, והפיכתם לנספח אחד מחייב שמתאפיין ב"היעדר מוחלט של גמישות תכנונית". שינוי נוסף הכלול בפירוט שהגישה העמותה עוסק באופן חישוב זכויות הבנייה.

כעת ישיבו שתי הוועדות לפירוט ולאחר מכן יינתן פסק דין בעתירה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. להצטרף למאה ה21

    ישר כח לעמותה הפועלת להוציא את חיפה מהנידחות שלה. קו חוף חיפאי רחוק שנות אור מהתל אביבי . מספיק להיות שכוחי אל

  2. עצוב

    בערי גוש דן נוספים 3 מליון מ"ר משרדים עד 2020
    בחיפה והקריות 50,000 מ"ר.
    רק שתקבלו פרופורציות על עומק הפערים והמחדל

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר