מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
מכולות (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

פיאסקו 2: נדחו רוב דרישות העירייה גם באישור עורף הנמל

בדומה להחלטותיה של הוועדה המחוזית לאשר את תוכנית נמל המפרץ, גם המועצה הארצית, בהחלטתה לאשר את תוכנית המתאר הארצית לעורף הנמל, דחתה את דרישות עיריית חיפה שמשקפות את רצון הציבור. העיר ממשיכה להפסיד בכל החזיתות

פורסם בתאריך: 4.1.19 07:56

בהחלטתה מיום שלישי לאשר את תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, גם המועצה הארצית לתכנון ובנייה נמנעה מלהורות על הארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ל-1,800 מטר, כפי שמבקשת עיריית חיפה לצורך קידום צמיחה כלכלית בעיר.

מפרוטוקול החלטת המועצה הארצית לאשר את התוכנית שיוזמים מינהל התכנון וחברת נמלי ישראל (חנ"י) עולה כי היא לא הטמיעה בה שינויים מרחיקי לכת מבחינת ייעודי הקרקע המוצעים בה והיקפם. התוכנית מייעדת לעורף נמל שטח עצום של כ-4,800 דונם במפרץ חיפה, בין העיר התחתית לקרית חיים, שבו ניתן יהיה להקים מרכזים ופארקים לוגיסטיים, שירותים עסקיים ומשרדים נמליים, ובחלקו ניתן יהיה גם להציב מכולות בשטחים פתוחים. התוכנית מאפשרת הצפה של מפרץ חיפה במחסנים, אך אינה כוללת שכונות מגורים. בהחלטת המועצה הארצית צוין כי ניתן יהיה להתיר בתוכנית מקומית או מפורטת "שימושים נלווים נוספים בזיקה נמלית ותוך התייחסות לשילובים העירוניים", ובעתיד לבטח יתעורר ויכוח אם הגדרה חדשה זו כוללת גם מפעלים.

בעקבות חילופי השלטון בחיפה והיבחרה של עינת קליש רותם לראשות העיר גיבשה הוועדה המקומית של העירייה בהרכבה החדש לפני כחודש את עמדתה בקשר לתוכנית, והחליטה לדרוש מהמועצה הארצית לבחון מחדש, טרם אישור התוכנית, כמה נושאים ובהם פיתוח שדה התעופה "כשדה תעופה אזורי משמעותי".

במסמכי גרסת התוכנית שהונחה בפני המועצה הארצית צוין כי התוכנית מתואמת עם תוכנית התשתית הלאומית אשר רחוקה מאוד מאישור לשדה התעופה של חיפה (תת"ל 80) בקשר למסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה, כלומר היא מאפשרת להאריכו ל-1,616 מטר בלבד – הארכה שלא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה. בהחלטת המועצה הארצית אמנם צוין כי ניתן יהיה להקצות מסלול ארוך יותר בתוכנית חדשה לשדה התעופה וכי הדבר לא ייחשב שינוי לתוכנית עורף הנמל, אך לא מדובר בתיקון מהותי מכיוון שכבר נקבע עוד קודם לכן כי גרסתה הסופית של תת"ל 80 תגבר על תוכנית עורף הנמל. לפיכך, השאלה המרכזית היא מה תהיה גרסתה הסופית של תת"ל 80, אך נראה כי עמדתה המוצהרת של רשות שדות התעופה, שכפי שנחשף ב"כלבו – חיפה והצפון" כבר הודיעה שאין לה עניין בהארכת המסלול מעבר ל-1,616 מטר בלבד, מקטינה מאוד את סיכוי ההתממשות של שאיפות העירייה. עמדת הרשות הוצגה בפרוטוקול החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ תוך דחיית דרישתה של העירייה באשר לפיתוח משמעותי של שדה התעופה.

 

 

בהחלטת המועצה הארצית לאשר את תוכנית עורף הנמל לא ניתן ביטוי גם לדרישה נוספת של העירייה – להעתיק את טרמינל שדה התעופה דרומה, סמוך לתחנת הרכבת בחוצות המפרץ, במטרה ליצור תנועה רכבתית נוחה אל שדה התעופה, בתקווה שהוא אכן יפותח משמעותית. החלטת המועצה השאירה על כנה את התכנון הקובע שהשטחים משני עברי מסלול ההמראה והנחיתה מיועדים לעורף נמל, אך עם זאת יתאפשרו בהם גם "שימושים נלווים נוספים הנדרשים להפעלת שדה התעופה".

המועצה לא אימצה גם את דרישת העירייה "להגדיל את פארק מורד נחל הקישון בכלל ובשני האזורים הקריטיים בפרט – אזור האפנדיקס בדרום וחורשת האקליפטוסים בצפון". בהיבט זה המועצה הארצית רק ציינה בהחלטתה שבתוכנית חדשה ניתן יהיה להגדיל את שטח הפארק מעבר ל-700 הדונמים שסומנו בתוכנית עורף הנמל באישור המועצה. אלא שאפשרות זו כבר היתה קיימת בתוכנית, והשינוי המהותי בהחלטת המועצה הוא דווקא גריעת אפשרותה של הוועדה המחוזית לאשר את הרחבת הפארק ב-20 אחוז. המועצה הארצית גם השאירה על כנה את הנצחת מסופי הכימיקלים הצפוני והדרומי שהתוכנית מאפשרת את המשך פעילותם במיקומם הנוכחי.

יצוין כי עמדת חנ"י היא שתוכנית עורף הנמל משקפת כוונה לחולל שינוי במפרץ חיפה – משטחי תעשייה לפארקים לוגיסטיים מתקדמים.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. ליר

    פשוט גועל נפש. איפה היה יהב כל השנים? תומך מסיבה כזו או אחרת בעמדת חני? על השחיתות..

  2. שי

    עצוב
    הבוקר ב 4 נסעתי לmri בבית חולים כרמל.
    ריח הזיהום בחוץ היה קשה.
    העיר הזו רק תזדהם יותר.
    או שהתושבים יתעוררו ויעשו בלאגן גדול.

  3. שרון

    לא צריך לראות במה שקרה כאן כישלון של קליש-רותם. אי אפשר לצפות להישגים בזמן כל כך קצר. אבל זה בהחלט שיעור חשוב עבורה שאני מקווה שתלמד. הדוקטורט שלה בתכנון ערים לא יהפוך אותה לראש עיר טובה. יש כאן כוחות פוליטיים וכלכליים חזקים מאוד שמחזיקים את המפרץ כולו בידיים שלהם. כדי להצליח לשנות את המגמה עליה ללמוד טוב יותר את המשחק הפוליטי.
    במילים אחרות, שתפסיק להסתכסך עם שרים בממשלה ועם ראש הממשלה, ותתחיל לבנות תשתית פוליטית וכלכלית רצינית. קצת פחות יהירות, קצת יותר צניעות ותחכום!

  4. אסון יהב

    את הנזק שיהב גרם לחיפה כנראה אי אפשר לתקן זה הרסני לחלוטין. בגלל זה הזדרז לקבוע עובדות בשטח עם אישור הרחבת בתי הזקוק, השתלטות הנמל והרכבל
    הוא ידע שזה הרסני וימוטט אצ העיר אבל לא היה אכפת לו כי או שהיה חמש שנים הלאה רובץ בהון שלטון או שכמו עכשיו מסתלק.

  5. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מה היא מעודדת ? (Cheerleader) אם את לא יכולה לשנות תשימי את המפתחות ותלכי הבייתה. ממש היזיון

  6. בז"ן מייצרי סרטן

    קרית חיים?
    קרית חולים
    אסטמה, מחלות ריאה, צריבות, כאבי ראש וסרטן.

  7. בני 1

    קליש קליש.קראטה שמארטה .חשבת להתחכם עם ביבי וכל הליכוד.חיפה תאכל חרא כל עוד את ראשת העיר

  8. חיפאי מאוכזב

    קליש חושבת שבעצמה תוכל להתמודד עם כל נושא איכות הסביבה של מטרופולין חיפה…
    כל הקומבינות של הון שלטון חזקות מאוד, כרגע היא רק אולי מתחילה להבין זאת !
    במקום לשלב ידיים עם הירוקים במועצה שהם כל השנים פועלים בנושא הסביבתי וממש מתמחים בנושא, היא מנסה לדחוק אותם הצידה.
    כדי לתקן את כל העוולות של השנים האחרונות, וכדי לנסות ולהתמודד עם הכוחות העצומים האלו שגם משולבים עם השרים והממשלה, חייבים באיחוד ושילוב כוחות.

    ממש חבל, חבל בעיקר בשביל התושבים ובשביל איכות הסביבה בחיפה !

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר