פארק מעגן הדיג (צילום: רשות נחל הקישון)
פארק מעגן הדיג (צילום: רשות נחל הקישון)

העירייה שבה ומתנגדת לאישור תוכנית פארק הקישון

לפני כשלושה שבועות ביקשה עיריית חיפה להשהות את אישור תוכנית פארק מורד הקישון בשל חשש מתביעת פיצוי שתגיש נגדה חנ"י. במסמך השלמת טיעון שהוגש לוועדת הערר הארצית כתבה העירייה כי יש צורך בתכנון כולל של הפארק ובמציאת קרקע חלופית לחנ"י

פורסם בתאריך: 18.2.19 08:03

במסמך השלמת טיעון שהגישה לוועדת הערר הארצית חוזרת ומתנגדת עיריית חיפה בהנהגתה של עינת קליש רותם לאישור תוכנית פארק מורד נחל הקישון הקישון – תוכנית שהיא עצמה יוזמת ביחד עם רשות נחל הקישון ושלמימושה ממתינים תושבי העיר והאזור שנים ארוכות.

כפי שחשף "כלבו – חיפה והצפון", לפני כשלושה שבועות הודיעה העירייה על עמדתה לוועדת הערר, שדנה בימים אלה בערר שהגישה חברת נמלי ישראל (חנ"י) על החלטת הוועדה המחוזית – חיפה מחודש מאי לאשר את תוכנית הפארק. העירייה ביקשה להשהות את אישור התוכנית בשל חששה מתביעת פיצוי שתגיש נגדה חנ"י בגין אישור התוכנית אשר משנה את ייעודם של מאות דונמים שבחזקתה של חנ"י במורד הנחל משטחי תעשייה לשטחי פארק, ובשל הצורך ב"בחינה תכנונית כוללת של מפרץ חיפה בראש ובראשונה בהקשר של תכנון שדה התעופה כשדה תעופה אזורי, ולצד זאת, הקצאת שטחים מתאימים לשימושי עורף נמל באזור המרחב המטרופוליני וכן תכנון מיטבי של פארק מורד נחל הקישון והממשקים עם סביבתו".

בשבוע שעבר הגישה העירייה לוועדת הערר מסמך השלמת טיעון ובו היא שוב ביקשה להשהות את אישור התוכנית. הפעם לא הוצג החשש מפני תביעה של חנ"י אך הודגש הצורך בתכנון כולל ובמציאת קרקע חלופית לחנ"י במקום השטחים המיועדים לפארק. העירייה חזרה והביעה תמיכה בהקמת הפארק, אך היא הוצגה בד בבד עם התנגדותה בשלב זה לתוכנית המציעה להקימו.

בסוגיית הצורך בתכנון הכולל ציינה העירייה כי קיים כשל בקידום תוכנית הפארק במנותק מתוכנית אחרת המקודמת בסביבתה – תוכניתה של חנ"י לעורף נמל בשטח של כ-450 דונם צמוד לפארק. "הממשק בין שתי התוכניות הוא קריטי מכיוון ששתיהן חולקות מרחבים ופעילויות משותפים, אך יש חוסר תיאום מהותי ביניהן, כמו למשל בהתייחסות לייעוד המעגנה, לכבישי הכניסה למתחם ולעצים לשימור", כתבה העירייה, שאף טענה כי "לא בכדי נקבע בסיכום העקרונות כי התוכניות יאושרו בד בבד".

סיכום העקרונות שאליו הפנתה העירייה הוא אותו הסכם שערורייתי שנחתם באוקטובר 2017 ושהצדדים לו הם העירייה, הוועדה המקומית שלה, חנ"י, משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה. בהסכם זה, שנחתם כשנה לפני היבחרה של קליש רותם לראשות העיר, צוין אמנם ש"חנ"י תוותר" על 586 דונם המוחכרים לה ואשר מיועדים לפארק מורד נחל הקישון, ובתמורה לכך רמ"י תקצה לה כ-380 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני, אך ההסכם לא נוקב בתאריך לביצוע המהלך ואינו מבטיח מקורות מימון להקמת הפארק ואת העברת שטחיו לבעלות העירייה. ואם לא די בכך, בהסכם נקבע כי הצדדים מתחייבים לפעול לאישור תוכנית הפארק במשולב ובו זמנית עם שתי תוכניות נוספות שיוזמת חנ"י – תוכנית עורף הנמל במרחב הנחל (התוכנית שהוזכרה בהשלמת הטיעון) ותוכנית עורף הנמל במתחם בית הספר הטכני (כ-350 דונם לאחסון). העירייה גם התחייבה בהסכם לא להתנגד לתוכנית החדשה שיוזמת רשות שדות התעופה להארכת מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה בחיפה ב-316 מטר בלבד, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר. הארכה זו לא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ולחיפה.

 

 

בסוגיה השנייה בהשלמת הטיעון טוענת העירייה כי לאחרונה נפתחה אפשרות למציאת שטח חלופי לחנ"י – צמוד למתחם דשנים בקרית אתא. בהקשר זה מציינת העירייה כי בהחלטתה מלפני כחודש לאשר את התוכנית להקמת רובע עירוני חדש בצפון ובמערב קרית אתא קבעה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) כי בשטחי התעסוקה הצמודים למתחם דשנים יתאפשרו גם שימושי לוגיסטיקה ואחסנה. "אנו דורשים בחינה של שטח זה כשטח חלופי לשטחי חנ"י בפארק מורד נחל הקישון בטרם אישור תוכנית הפארק", כתבה העירייה.

בסיכום השלמת הטיעון הוסיפה העירייה: "העירייה שבה וחוזרת על עמדתה כי יש להשהות את קידומה של תוכנית הפארק על מנת לאפשר בחינה תכנונית כוללת של מפרץ חיפה".

השלמת הטיעון של העירייה משקפת הסתעפות נוספת בסבך שאליו נקלעו הניסיונות לאשר את תוכנית הפארק ולממשה, בשעה שנחוצה אלטרנטיבה אסטרטגית לגישה שלא הוכיחה עצמה עד היום – הגישה שמציעה הכנת תכנון כולל למפרץ ואיתור שטחים חלופיים לחנ"י (רק לפני כחודש וחצי אושר במועצה הארצית לתכנון ובנייה תכנון כולל למפרץ, במסגרת תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, והעיר נותרה בו עם סימון שטח מצומק של כ-700 דונם בלבד לפארק הקישון ועם מסלול של 1,616 מטר בלבד לשדה התעופה). האלטרנטיבה שאותה ניתן היה לצפות שקליש רותם תוביל היא רתימת משרדי הממשלה למתווה אחר המעביר לחזקת העירייה ללא תנאי וללא דיחוי את השטחים המיועדים לפארק.

הנימוק העיקרי למתווה זה הוא המאזן הנוכחי בין האינטרס הנמלי לאינטרס העירוני אשר מקפח את חיפה: בעוד שהמרחב הנמלי חווה בשנים האחרונות פיתוח אדיר (הקמת מסוף הכרמל, פיתוח רציף קישון מזרח וגולת הכותרת – הקמת נמל המפרץ), שני פרויקטי העוגן העירוניים שבממשק עם המרחב הנמלי – פארק הקישון וחזית הים העירונית במערב הנמל – עדיין ממתינים לפריצת הדרך שתאפשר את ביצועם.

כיום קיים סמוך לנחל הקישון פארק קטן – פארק מעגן הדיג – שהוקם כבר בשנת 2001 ואשר חולש על שטח של 33 דונם בלבד. תוכנית פארק מורד נחל הקישון מקפלת בתוכה הרחבה של הפארק הנוכחי ל-850 דונם.

יצוין כי היום (שני) תקיים ועדת הערר דיון נוסף בערר של חנ"י.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר